Selvom storbylivet i Bruxelles er skønt med en masse arbejde, gode øl og et hav af restauranter, så var et pusterum for en hverdag i højt tempo i den grad tiltrængt. Vi var derfor 16 praktikanter, der besluttede os for at leje to biler og køre mod det sydøstlige Belgien – hvor vi efter cirka to timer nåede til Ardennerne.

Køreturen startede fredag eftermiddag, og bød på dyttende biler og lange køer for at komme ud af storbyen. Da vi endelig var ude af myldretrafikken, gik det som smurt. Vi nåede frem til Ardennerne, hvor vi havde lejet et hus. Det vil sige, at det nærmest ikke kan kaldes for et hus – der var i højere grad tale om en mindre borg, hvor der var rum til, at 16 unge mennesker kunne boltre sig, gå lange ture, lave fælles aftensmad, spille spil foran pejsen og drikke et godt glas vin om aftenen.

Ardennerne er en region der byder på flot natur og derfor var det perfekte sted til et pusterum for hverdagen i Bruxelles. Ardennerne er en region i det sydøstlige Belgien, og er en region med masser skov, kuperet terræn, floder og med gode muligheder for lange vandreture. Vi boede i området, der hedder La Roche-en-Ardenne, som ligger i Luxembourgprovinsen. Området byder på gode vandreruter; én med mulighed for en smuttur i byen halvvejs på ruten – og denne rute tog vi. Vi vandrede gennem skov og forbi marker med både heste, grise og køer. Der var skyfri himmel, frisk luft, høj sol og omkring 12 grader. Vi vandrede op og ned i det kuperet terræn og mærkede temperaturforskellene fra bunden af dale og til toppen af bakker. På vores vej ind mod byen mødte vi jægere, der sad på rad og række langs skovkanten. De var på jagt efter vildsvin. Det mindede mest af alt som om, at vi var havnet i en af scenerne fra den danske film Jagtsæson.

Da vi efter cirka 10 kilometers gang ankom til byen, var der mange forskellige muligheder for at spise frokost – byen har både pubber, et pizzeria, en konditor og diverse restauranter. Vi valgte at spise på restauranten La Quai Son, der ligger ud til byens flod. Restauranten er siden 2015 blev anbefalet af den franske turistguide Le Routard, der har eksisteret siden 1973. Restauranten mindede mest af alt om en østrigsk skihytte.

Der var ild i pejsen og mulighed for at købe tre forskellige slags varm kakao. De havde et stort menukort, hvor der er lidt til enhver smag – både overdådige toasts, burger, anretning med and og garniture, omelet og dagens suppe. Sidstnævnte fik ikke de bedste anbefalinger, da suppen mest af alt smagte af varm vand med lidt pastinak. Servicen på restauranten fejlede bestemt ingen ting, og pengene for det varme vand med pastinak blev derfor refunderet.

Efter frokost skulle byen udforskes, og vi traskede derfor op til byens højeste punkt for at se ud over landskabet. Da vi kom tilbage til huset, havde vi samlet gået 20 km.

Ardennerne byder ikke kun på flot natur – men også krigshistorie, og vi besluttede os for at køre en tur til Bastogne. Bastogne er byen, hvor et af 2. verdenskrigs sidste slag fandt sted. Den 16. december 1944 startede slaget mellem amerikanerne og tyskerne. Der var mere end 76.000 amerikanere, der enten blev alvorligt sårede eller døde, og der er derfor rejst et monument for at mindes ofrene. På monumentet er beskrivelser fra slaget beskrevet, alle de amerikanske stater er indgraveret, og der er mulighed for at komme op i toppen og se ud over landskabet. Derudover er der mulighed for at besøge krigsmuseet, hvor der i fronten står brudstykker fra Berlinmuren. Vi nåede ikke derind, fordi vi skulle videre til byen Dinant.

Ardennerne kan nemlig også byde på kulturoplevelser. Dinant er fødestedet for Adolphe Sax, der opfandt Saxofonen. Dette er man ikke i tvivl om, når man går igennem byen, hvor der står skulpturer af saxofoner over alt i gaderne. Byen byder desuden også på historier fra 1. verdenskrig. Igennem byen løber en flod, og langs denne er der restauranter og caféer. Vi ankom søndag – hvor der mandagen efter var varslet delvis nedlukning af Belgien og dermed ville restauranter og barer lukke – der var derfor proppet alle steder. Vi splittede os op, og spiste mad tre forskellige steder. Der er mange muligheder for gode café- og restaurantbesøg i Dinant. Byen byder på alt fra pokebowls til Michelinrestauranter.

Efter en vellykket weekend med både natur-, historiske- og kulturelle oplevelser satte vi os ind i bilerne og dragede tilbage mod Bruxelles. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg har besøgt Ardennerne – for er man til lange gåtur, varm kakao, sprøde vafler og kolde øl, så er området utvivlsomt en rejse værd.