I disse uger debaterer politikere forhold, sikkerhed, og muligheder for transportbranchen, herunder udenlandske chauffører i Danmark. Hjulene i Danmark kører stærkt i disse år, og det betyder travlhed på de danske motorveje og transportcentre.

I Taulov møder vi erhvervsmanden Torben Eriksen på C.F. Tietgensvej. Han fortæller om, hvad travlheden og branchens udvikling betyder for de udenlandske chauffører.

“Helt ærlig, det er ulykkeligt. Du hører ikke mig brokke mig over, at vi hver mandag skal bruge en medarbejdere til at rydde op langs hegnet,” siger Torben Eriksen og fortsætter:

“Det er forholdene. Det er lønvilkår, livsvilkår – og selvom vi måske har faciliteter til rådighed tæt ved, så har de ikke råd til at bruge dem. Det er ikke en måde at behandle folk. Vi har en grillbar kort herfra – og det er godt, men der har de ikke råd til at spise, her er også et toilet, men det koster et par håndøre at bruge, når man ikke spiser der, og det har de heller ikke råd til. Man har skabt et arbejdsmarked, hvor de udenlandske chauffører sover, bor og holder pauser. Jeg ser dem i grøftekanter, på veje og stræder – også her ved os. De slår lejr, tænder blusset, laver dåsemad, går på toilet og så videre.”

Torben drikker lidt vand og fortsætter:

“I weekenden splejser de til alkohol, og så lægger de flasker ved vores hegn.”

Kommunikation er svært – og det kræver tid at ændre arbejdsmarkedet

Torben Eriksen fortæller, at man ikke bare kommunikere med chaufførerne. Vi har mange chauffører i døren ved os, men de kan ikke sproget – og selvom vi taler mange sprog, så kan de ikke forstå noget. Det er synd. De står typisk med en SMS, hvor der står, hvad der skal hentes. Nogle gange må vi lufte ud bagefter, fordi deres hygiejne ikke har den standard, vi forventer i Danmark. Jeg føler virkelig med dem – og nogle sidder bare og venter på en opgave, men har ikke engang råd til at gå i FAKTA og købe mad.”

“I Vesteuropa har vi desværre skabt et marked, som kræver sådanne forhold. Danske chauffører vil naturligvis ikke de forhold med lav løn og lange pauser. Løsningen er at hæve lønnen, men det sker ikke bare lige. Det kræver politisk handling – ikke i Danmark, men EU og i vores mentalitet,” siger Torben Eriksen.

Der er også kommet parkeringspladser i Taulov, som skulle bruges i weekenden, men allerede torsdag aften er der booket helt op.

“Vi er ikke gearet til de tusindevis af lastbiler, der kommer til byen, og så koster det også penge at drive det. Toiletter og eventuelle badfaciliteter skal holdes rene og så videre. Det sker ikke bare lige,” fortæller Torben Eriksen og slutter:

“Nogle arbejder i Danmark i 3-4 måneder af gangen og så tager de hjem. De lever her sådan. Jeg synes, det er trist. Det må vi kunne gøre bedre.”