Vi sendte vores fotograf ned til Fredericia Banegård søndag formiddag, da et veterantog fra Jernbanemuseet i Odense ankom til byen. Fredericia har virkelig tog i blodet, og det var en smuk tidsrejse at beskue.

Hvis man havde sovet siden marts måned og lige var vågnet op på banegården, ville man nok få sig lidt af en overraskelse ved synet af en flok maskerede personer og et tog fra midten af det 20. århundrede. Bag det imponerende tog kan man på de andre perroner ane et af de tog, der køres med i dag. Måske er det nostalgi, men det gamle tog forekom noget mere indbydende og med mange flere detaljer.

Smukke passagervogne (Foto: AVISEN)

Der blev taget mange billeder af togentusiaster. De almindelige passagere kastede også et forunderligt blik på hele scenen, mens folk fra Danmarks Jernbanemuseum arbejdede med toget. Turen gik fra Odense Banegård til Fredericia Banegård hvor man havde mulighed for at opleve en køretur af en særlig klasse. Vejret var indbydende her i begyndelsen af september 2020, hvor tidsmaskinen var taget i brug for at genopleve en svunden fortid.

De Danske Statsbaner var en stor faktor i en tid, hvor der ikke var udbredt bilisme som i 2020 (Foto: AVISEN)

Fredericia Banegård kom til verden i begyndelsen af 1930’erne, hvor indvielsen fandt sted den 14. maj 1935. På det tidspunkt kørte der endnu hestevogne rundt i Danmark og man tog ikke bare lige bilen, når man skulle ud og besøge sin familie. Jernbanen dannede derfor rammen om mange danskeres oplevelse af at skulle rejse. Lillebæltsbroen var også blevet bygget i årerne forinden efter en planlov fra 1924, og den gamle banegård i Oldenborggade var derfor ikke længere centrum af Fredericia. Det var den nye banegård, hvor veterantoget i dag ankom.

Med mundbund og sprit midt i en coronatid arbejdes der på toget (Foto: AVISEN)

Fredericia var nu som dengang et vigtigt trafikknudepunkt for togtrafikken i landet. Det var endnu før anden verdenskrig. I dagens anledende kunne gæsterne komme til DSB Mindelund, der ligger godt en kilometer fra banegården i Fredericia. Mindelunden blev anlagt i 1937 til ære for alle jernbanearbejdere, der er døde i tjenesten fra 1947 og frem til i dag. Mere end 800 navne er indhuggede i polerede sten, og der er en særlig mindetavle for dem, der døde i perioden 1847-1899.

Godt udsyn (Foto: AVISEN)

Trækkraften for toget er MY 1135. MY-lokomotiverne fik fra deres introduktion skæret af styrke og et moderniseret DSB, hvor de kørte de internationale tog og de store landsdelstog, som E-maskinerne ellers havde stået for. Fra 1954 blev det leveret i fire serier fra Nohab i Sverige, der byggede på en licens fra General Motors i USA. MY 1135 blev leveret som en del af 3. serie fra 1957 og udgik af den ordinære drift i 1997. Det blev dog brugt som tjenestelokomotiv frem til 2009. MY 1135 er ny-restaurereret og fremstår i sin oprindelige bemaling.

Robust design og en prøvet togløsning (Foto: AVISEN)

Jernbanen i Danmark leverede et solidt fundament for dannelsen af det land, vi kender i dag. Med godstransporten mellem landsdelene blev handelslivet udvidet, og de store trækmaskiner buldrede gennem riget fulde af energi og vitalitet. Også de rejsende voksede i antal, så behovet for et veldrevent jernbanenet var uformindsket gennem størstedelen af det 20. århundrede. Men efterhånden som privatbilismen blev hvermandseje kom mere trafik ud på landevejene, og det fik tilsvarende politikerne til at bygge motorveje.

MY-1135 skal skifte køreretning (Foto: AVISEN)

Fredericia Banegårds mange perroner vidner om den store betydning som Fredericia fik for den landsdækkende jernbaneforbindelse. Men det var alligevel et usædvanligt syn, da veterantoget stoppede på spor 1.

Fredericia Banegård (Foto: AVISEN)
Hvor skal du sidde? (Foto: AVISEN)
Af og på (Foto: AVISEN)
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer