Det er blevet nemmere for forbrugere og ansatte i fødevarevirksomheder at give anonyme tip til Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen håber, det vil få flere til at henvende sig, hvis de støder på sjusk eller snyd.

Dårlig hygiejne, hår i maden eller manglende smileyrapport i vinduet. Siden januar har Fødevarestyrelsen lavet godt 2.500 kontroller efter forbrugeranmeldelser om mulig sjusk og snyd på restauranter, i dagligvarebutikker eller i fødevarevirksomheder. I hvert fjerde tilfælde var der noget at komme efter.

Det glæder Fødevarestyrelsen, at forbrugerne tager kontakt til dem, når de mistænker, at noget ikke er, som det skal være:

“Heldigvis er fødevaresikkerheden i top på størstedelen af spisestederne og i fødevarevirksomhederne i Danmark. Men sådan er det ikke alle steder. Derfor er forbrugernes tip til stor hjælp for Fødevarestyrelsen, så fødevarekontrollen hurtigt kan skride ind, når der er begrundet mistanke om snyd og svindel,” siger fødevaredirektør Annelise Fenger.

Forbrugere har både mulighed for at give deres tip til Fødevarestyrelsen med navn og anonymt. For at beskytte de anmeldere, som ikke ønsker, at deres navn kommer frem, hvis de fx anmelder egne kolleger eller arbejdsplads, har Fødevarestyrelsen for nyligt forbedret muligheden for at lave anonyme anmeldelser.

“Folk må aldrig frygte for deres job eller omdømme, hvis de går til myndighederne med en fornemmelse af, at noget ikke er, som det skal være. Derfor har vi justeret på ordningen, så det bliver lettere at være anonym, når man anmelder en fødevarevirksomhed,” siger Annelise Fenger.

Hun understreger, at alle tip bliver grundigt vurderet af fødevarekontrollen.

Det har siden 2016 været muligt at komme med anonyme anmeldelser til Fødevarestyrelsen. Men den oprindelige løsning var ikke så brugervenlig. Det førte til, at flere kom til at udfylde deres kontaktoplysninger, selvom de ønskede at være anonyme. Det er ikke længere muligt i den nye anmeldelsesblanket.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer