Borgervejlederen har udgivet årets rapport om sit arbejde, og det får Peder Tind til at glæde sig over et markant fald i problemerne med Jobcentret, samt ros til det rehabiliterende team.

Borgervejleder Jesper Gottlieb skriver hvert år en årsrapport om hans opfattelser af borgerhenvendelserne i Fredericia Kommune. I år er der registreret et fald i antallet af henvendelser om Jobcentret, og det tolker Venstres borgmesterkandidat og formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget som en gevinst for byen og personalet i Jobcentret.

»Når jeg tænker på hvordan det så ud for nogle år siden, og hvor dårlig presseomtale vi havde, så kan jeg ikke lade være med at blive enormt glad over det her. Ikke mindst på vegne af borgerne og personalet. De ansatte i Jobcentret har lagt en enorm energi i at forbedre sagsgangen, metoderne og kommunikationen. Jeg ser borgervejlederens konklusioner som et tegn på, at det er lykkedes, og at vi simpelthen er på rette vej nu«, siger Peder Tind.

Borgervejlederen i Fredericia Kommune er en uvildig kapacitet, der ikke refererer til forvaltningen iøvrigt, men er direkte ansat af byrådet. Derfor ligger Tind særlig vægt på hans konklusioner som et pejlemærke for hvordan borgerne oplever kommunen:

»Vi ved at borgervejlederen ofte får henvendelserne i de tunge sager, og derfor har fingeren på pulsen omkring borgernes oplevelse af vores sagsbehandling. Det kan vi også se på det samlede antal henvendelser, og det arbejdsforbrug der er lagt i disse. Så når han roser det rehabiliterende team, skal vi ligge mærke til det«.

I den friske årsrapport skriver Gottlieb:

»Jeg vil gerne anerkende den meget positive forandring i tilgangen til borgerne hos det rehabiliterende team og teamets enorme arbejdsindsats. Der er sat fart i sager, hvor borgere har modtaget kontanthjælp i mange år og der bevilliges andet forløb så som ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Det er alene muligt ved en stor indsats fra Jobcentrenes medarbejdere«.

Tind vil også på den baggrund rose personalet for deres indsats. Reduktionen i antallet af henvendelser betragter han som et resultat af det store kursskifte, han selv har været med til at iværksætte på baggrund af en tilbundsgående undersøgelse af Jobcentret for nogle år siden. Det kalder han for et langt, sejt træk, og han slår fast at man endnu ikke er i mål.

»Vi skal ikke hvile på de gode resultater. Vi skal bruge dem til at fortsætte det gode arbejde og ikke mindst inddragelsen af det civile samfund. Hele tilgangen til erhvervslivet, et rummeligt arbejdsmarked og det med at møde borgerne i øjnhøjde er virkelig noget, jeg tror kan bringe os helt i mål«, siger Peder Tind.

Han bemærker også at borgervejlederen anbefaler at man inddrager ham i flere udvalgsmøder, så han bedre kan få formidlet borgernes aktuelle opfattelser eller svare neutralt på forvaltningsmæssige spørgsmål. Det hilser Peder Tind velkommen:

»Jeg har allerede taget initiativ til at indkalde borgervejlederen til nogle kommende møder. Nu behandler vi hans årsrapport på byrådsmødet på mandag, og jeg er sikker på at andre af mine kollegaer i byrådet også har bemærket, at vi har høstet nogle gode resultater ved at øge borgerinddragelsen. Jeg ser frem til at vi får skabt nye, positive resultater, og at de metoder vi arbejder med at implementere i vores arbejde, slår igennem flere og flere steder. Mit mål er at bidrage med at skabe en kommune, hvor alle føler sig hørt og inddraget«, slutter Tind. ■

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer