Efter en gennemgribende reform af Jobcentret i Fredericia, oplever man nu et faldende antal klager og problemer med borgerne. Mandag aften hørte byrådspolitikerne og fremmødte borgere om Jobcentrets proces med at få skabt en ny kultur i forvaltningen.

En selvsikker forvaltning fremlagde deres visioner for, hvorledes Jobcentret fungerer i dag. Tidligere års hård kritik af området førte til en uvildig undersøgelse af Jobcentret, der kom med blandt andet 80 konkrete foreslag til forbedringer. Der har været udskiftninger i personalet, og man har ændret metoder og adfærd. Men på mødet blev det også konstateret, at man vil fortsætte med at lytte til kritikken, der måtte komme.

Man lyttede til konklusionerne (Foto: AVISEN)

Formand for Beskæftigelsesudvalget, Peder Tind (V), er selv meget glad for den udvikling som Jobcentret har været igennem. Det første år af hans tid som formand, modtog han rigtige mange borgerhenvendelser med kritik og klager, men nu oplever han en markant nedgang:

»Vi er ikke i mål, men vi er kommet langt. Det er jeg stolt af, og jeg synes man kan fornemme en ny stemning«, siger Peder Tind. Han er fokuseret på at skabe nytænkning, hvor folks ressourcer og muligheder er i centrum. Det handler fortsat om at kunne få afklaret sagerne på en god og ordentlig måde.

»Vi skal ikke have sager, der kører i årevis. Folk skal kunne få deres sager for rehabiliteringsteamet så hurtigt som muligt, og det betyder også at vi skal investere i vores Jobcenter. Jeg tror det kan betale sig, for vi kan spare ikke alene menneskelig lidelse, men også tunge omkostninger til det sociale område, hvor følgevirkningerne af ledighed ofte viser sig«, uddyber Tind.

John Nyborg roste Jobcentret (Foto: AVISEN)

John Nyborg (A) roste Jobcentret for deres fremskridt, som han kaldte for flotte. Der er arbejdet med kommunikationen og effektiviteten.

»Man må gerne begå fejl. Men vi skal lære af dem. I har vist at man kan skabe et andet Jobcenter. Det vi sammen har skabt, er noget nyt. Vi skal fortsat arbejde videre med det virksomhedsrettede og det borgernære. Vi møder alle sammen Jobcentret på den ene eller anden måde. Og her skal vi se på hvilke kompentencer borgerne har, og hvordan disse kan udnyttes. Jeg er meget stolt af jer. Vi har sat en ramme og den har I fulgt. Derfor er jeg også imponeret over det, der er sat igang«, sagde John Nyborg.

Der er knap 6000 borgere, der gør brug af Jobcentret. En stor del af disse har et relativt kortvarigt forløb, og man viste på mødet en række film, hvor nogle eksempler på succesforløb blev præsenteret. Men udover de store grupper findes der også borgere, der har været i systemet meget lang tid. Det er et af de områder, som Peder Tind vil fokusere på fremadrettet:

»Vi skal ind og se på, om vi kan gøre mere for dem. Det kræver håndholdt indsats, hvis man skal løse disse borgeres problemer. Vi ved, at der kan være tale om en dominoeffekt, hvor lang tids ledighed kan føre til sociale problemer, og sager andre steder i kommunen. Uanset hvor det starter henne, så skal vi blive gode til at tage hånd om de mennesker, der er kommet så langt ud, at de ikke kan bunde i det mere. Her nytter det ikke noget at sende et brev i e-boks, hvis folk har opgivet alt. Der er naturligvis mange regler vi skal efterleve, men vi skal også udvikle nye metoder til at løse de svære sager«, mener Peder Tind.

Peder Tind lyttede (Foto: AVISEN)

På mødet præsenterede Jobcentret også deres bud på et rummeligt arbejdsmarked. Dermed menes at borgere skal have muligheden for at være en del af arbejdsmarkedet, selvom de har et psykisk eller fysisk handicap. De muligheder der er for at støtte virksomhederne i at ansætte borgere på særlige vilkår, afsættes der mandskab til at forklare erhvervslivet.

Peder Tind siger, at han langt fra er færdig med at løse den opgave han fik efter det sidste byrådsvalg. For ham er der stor værdi i eksempelvis de frivillige organisationers indsats, og han ser gerne at det udvikles så godt man kan. De psykisk syge, der har vanskeligheder med at have kontakten til det offentlige, skal også mødes på en ordentlig måde.

»Hvis der mangler kompetencer, så skal vi have dem. Jeg er utrolig glad for de fremskridt, vi nu ser. Men jeg vil gerne omfavne de svære emner også. Jeg har stor ros til den forandring, der er kommet i Jobcentret. Selvom der er store grupper, der er tilfredse med indsatsen de får, så skal vi også have fokus på dem, der er kommet udover kanten. Jeg ved godt, der er en udfordring, men jeg tror på, vi kan få fremskridt, hvis vi tænker nyt og investerer i det«, slår Tind fast.

Følg
Notikation om
guest
4 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Bjørn Medom Nielsen
Bjørn Medom Nielsen
1 måned siden

Jeg mangler da rigtig meget resultatet af indsatsen med Code of Care. Der blev sløjfet nogle direkte aktiviteter for de ledige, og ændret til en koncert med Steffen Brandt for de der ville betale for det, og som ville byde ind med jobs. Der var over 70 tilsagn om ansættelser på den skæve side, ifølge pressen. Hvad blev der af det? Hvad fik vi for de penge som jobcenteret havde skudt i det projekt???

Bjørn Medom Nielsen
Bjørn Medom Nielsen
1 måned siden

Jeg vil gerne korrigere mig selv: D. 10. august opgjorde udvalget resultatet af Code of Care – indsatsen (punkt. 63). Resultatet blev 56 job, og en ét-årig forlængelse af aftalen med Code of Care til en kommunal udgift af 100.000,-.
Dette er dog ikke blevet flashet i pressen, hvilket ville have været naturligt med den omtale som de indledende knæbøjninger fik.
Tillykke til de der fik job!

Bjørn Medom Nielsen
Bjørn Medom Nielsen
1 måned siden

Så må jeg endnu engang korrekse mig selv: Nyheden om forlængelsen af aftalen med Code of Care, har været i pressen, bl.a. nærværende medie.
Stadig tillykke til de der fik job.

Janus Bang
Admin
1 måned siden

Kære Bjørn. Du har dog ret i, at vi godt må gøre noget mere ud af at fortælle om det. Så det vil vi arbejde på. I går blev emnet også bragt op på minikonference i MesseC. Men vi savner flere tal fra Jobcentret, og vi arbejder på at få dem.