Coronakrisen har ramt hele verden. Med ét kom en virus fra Kina og lagde virksomheder og arbejdspladser ned på stribe – og for Daniel Diness Andersen, CEO hos Temashop, nåede frygten for hans livsværks endeligt også at indtræde. Et år hvor man regnede med (endnu) en massiv vækst er i stedet skiftet ud med et år, hvor man kæmper for at holde tallene på bundlinjen sorte og ikke røde. 

Danmark blev lukket ned. Forsamlinger blev forbudt. Med det skete også det der ikke måtte ske for Temashop: Festerne var ikke en mulighed – og udsigterne kunne ingen spå om. Uvished, usikkerhed og et eller andet sted også uvidenhed prægede mindsettet hos Daniels Diness Andersen. Han har siden begyndelsen på hans erhvervseventyr med Temashop kun set ind i skyhøj vækst og gode udsigter. Men det er med ét blevet vendt til, at han til tider frygtede for virksomhedens overlevelse. Nu er der begyndt at blive åbnet op – og Daniel er mere fortrøstningsfuld for fremtiden. “Nu skal vi bare se fremad”, fortæller han.

Først troede vi jo bare, at det ville være et par uger

DANIEL DINESS ANDERSEN, CEO I TEMASHOP

“Den første mavepuster i forbindelse med det her Corona ramte egentlig vores hestebutik, horseshop.dk. Vi stod på den meget omdiskuterede messe i Herning, hvorfra der er gået mange spekulationer og teorier siden. Det var en meget mærkelig stemning deroppe om fredagen, hvor de frarådede alle større forsamlinger. Alle havde jo købt lagervarer ind til denne messe, og det var for nogle et spørgsmål om deres virksomheds overlevelse at få afsat de her varer”, fortæller Daniel og fortsætter:

“I et kort øjeblik troede alle folk, at messen ville blive lukket ned inden for kort tid. Derfor brændte pengene også lidt i lommen på folk, for de skulle nå at have de nødvendige ting købt inden en eventuel nedlukning. Men messen blev ikke lukket. Men derfor oplevede vi stadig, at der ikke var i nærheden af det samme antal mennesker resten af messen. Og kigger vi på tallene, så har vi ikke omsat for nær så meget som året før. Det var ligesom første gang vi mærkede til det her Coronavirus”.

“Salget på Temashop kørte faktisk fint nok i ugen efter det, men i det øjeblik Statsministeren tonede frem på skærmen og lukkede ned, der mærkede vi den kontante afregning. Ingen ordre kom ind, eksisterende ordrer afbestilt og leverede pakker blev returneret. Vores salg faldt med 80-85% fra den ene dag til den anden. Det var meget voldsomt”, forklarer CEO i Temashop, Daniel Diness Andersen.

Pengene fossede bare ud af kassen

DANIEL DINESS ANDERSEN, CEO I TEMASHOP

Med det samme tog Daniel og den øvrige ledelse et valg om at sende medarbejderne hjem for at se tiden an. Der var en minimumsbemanding i virksomheden, kun de mest nødvendige folk var på arbejde. Regeringen præsenterede den ene hjælpepakke efter den anden, pakker som Daniel har taget imod med kyshånd – også selvom han måske havde gjort ting anderledes nu i forhold til den viden han har tilegnet sig over de seneste måneder.

“Ugerne blev bare ved med at gå. Vi kørte på minimumsbemanding, resten af personalet var sendt hjem på lønkompensation. Vi søgte også hjælp til de faste omkostninger og flere af de andre muligheder. Det var på det tidspunkt vores eneste mulighed. Vi har i hele perioden savnet en eller anden form for tidshorisont. Det var jo bare uge efter uge, hvor ingen kunne holde fester – og det er noget af det vi lever af”, fortæller Daniel.

“Normalt har vi en rigtig fornuftig likviditet her i virksomheden, men når salget fra den ene dag til den anden bare stopper helt, så slår det et stort hul i kassen. Vi havde jo handlet ind til vores store sæsoner i forbindelse med sidste skoledag og Aalborg Karneval. Dertil kan du så lægge det store salg vi faktisk også har til festivaler, bryllupper og andet. Vi havde jo handlet det hele ind – men ingen ville købe varerne”, forklarer Daniel Diness Andersen, CEO i Temashop.

Der kunne jeg godt mærke, at jeg blev bange og tænkte meget over hvor det her ville ende

DANIEL DINESS ANDERSEN, CEO I TEMASHOP

Der kom dog mere ro i maven hos Daniel da han så det første reaktioner på den norske genåbning, der skete lidt før den danske. “Vi kunne se allerede fra starten af den norske genåbning, at der begyndte at ske lidt. Ikke i nærheden af normalen, men der var bevægelser. Det gav os lidt mere ro i maven”, forklarer han. 

Men som ugerne gik blev presset på Temashops økonomi kun større og større. Som Daniel beskrev det “fossede pengene ud af kassen”. Der skulle derfor drastiske midler til, for der var ingen tidshorisont på hverken en genåbningsplan eller noget der kunne hjælpe Temashop. Det var en af de sværeste beslutninger der er truffet i virksomheden, fortæller Daniel Diness Andersen. Et år med udsigt til massiv vækst er skiftet ud med det år hvor 12 medarbejdere ikke længere skulle være en del af teamet.

“Midt i maj, da der stadig ikke er nogle udsigter for en genåbning, tager vi den hårde beslutning at skære organisationen til. Vi lukker den fysiske butik ned og vi skærer på bemandingen. Vi var ude med 12 opsigelser. Men det er også sådan, at kommer der gang i den igen, så vil vi gerne have nogle af dem tilbage igen. Men vi var nødt til at gøre noget”, fortæller Daniel og fortsætter:

“Det har været en meget hård beslutning. Det er første gang vi prøver det. Vi har været vant til at det går op ad bakke, at vi hele tiden vækster. Men det her har været et kæmpe stort hug. Vi havde ansat folk ud fra vores forventede vækst på 30-40%, men ligepludselig stod vi i en situation hvor vi skal kæmpe for at have sorte tal på bundlinjen”.

Det har været den sværeste beslutning jeg har truffet i hele mit iværksætterliv

DANIEL DINESS ANDERSEN, CEO I TEMASHOP

“Men det er en del af gamet”, lyder det kort fra Daniel. “Jeg skal kunne træffe de svære beslutninger. Jeg er ked af det på de opsagte medarbejderes vegne, men alternativet var, at hele virksomheden ville vælte. Der har jeg også et stort ansvar for, at det ikke sker”, fortsætter han.

https://www.eucl.dk/
Annonce

Den svære og træls følelse blev ikke bedre af, at der ganske kort efter opsigelserne blev fremlagt en plan for en dansk genåbning. Det gav håb til danskerne, der igen begyndte at købe ind til festerne. “Det eksploderede”, fortæller Daniel. Det gjorde, at han måtte bede de opsagte medarbejdere om at arbejde over.

“Det var en meget mærkelig følelse. Vi havde lige opsagt dem og så eksploderede det hele. Det gør det også svært for medarbejderne at forstå, at de stadig er opsagt, for de mærkede jo på egen krop at der igen var gang i den. Men det er sådan, at vi har tabt et tocifret millionbeløb i omsætning – og det kræver altså tid at absorbere det. Vi er en sund virksomhed, der aldrig har lavet røde tal, men det tager tid at komme over det her slag”, siger Daniel.

Jeg har troen på at vi kommer tilbage. Men det her har kostet os dyrt

Daniel Diness ANdersen, CEO i Temashop

Men Corona har ikke kun været skidt for Temashop og Daniel Diness Andersen. Hvis man skal fremhæve et lys, selvom han nok gerne havde været den viden foruden i forhold til de mange andre konsekvenser, så har Daniel og teamet gjort sig erfaringer om hvordan de bedre kan ruste virksomheden – og det er ved at give den endnu et ben at stå på.

“Det mærkelige i alt det her er, at hvor Temashop var helt død, der vækstede Horseshop med 500%. Jeg har talt med en del af mine kollegaer indenfor nethandel, og flere af dem beretter om samme helt vilde vækst. At det her er gået helt amok”, fortæller han og fortsætter:

“Det har givet os stof til eftertanke her i huset. Vi har talt om, at det er nu vi skal vækste den del af forretningen, for det er med ti lat gøre os stærkere hvis en sådan situation skulle opstå igen. Vi vil gerne udvide – og inden længe udvider vi med både hund og kat, og på sigt kommer gnavere også med”.

“Det giver os et andet ben at stå på. Vi har været alt for eksponerede på festområdet, hvilket har vist sig ikke at være godt. Ingen havde kunnet forestille sig denne situation, men vi har lært af det. Vi skal styrke vores organisation så vi ikke ender i en lignende situation”, forklarer Daniel.

Selvom tingene ikke er lige så positivt ud for Temashop som forventningerne forudsagde, så er Daniel Diness Andersen fortrøstningsfuld. “Vi håber og tror på, at vi nok skal komme tilbage igen. Jeg tror et eller andet sted, at vi kommer ud af det her stærkere. Vi er blevet klogere på os selv om virksomhed. Vi har kigget alle vores omkostninger i sømmene, alle vores processer og generelt alle vores funktioner i virksomheden. Det er nok sundt at gøre en gang imellem”, siger han.

“Lige meget hvor gerne jeg ville, så kan jeg ikke ændre det. Jeg vil ikke bare sidde i hjørnet og græde, vi kigger frem. Vi skal bare videre og få gang i hjulene. Det er min filosofi”, lyder det afslutningsvist fra CEO i Temashop, Daniel Diness Andersen.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer