Der har netop været en udbudsrunde på plejeområdet i Fredericia Kommune, og her vandt Sundplejen ApS udbuddet. Nu mangler der en undersøgelse af virksomheden og en konktraktunderskrivelse. Fredericia AVISEN satte Sundplejen i stævne til en snak om hjemmepleje, omsorg og værdier.

Hjemmepleje berører mange, og mange har en holdning til hvilken kvalitet og service der skal ydes. En af dem er Tina Demiraj, der for år tilbage startede Sundplejen. Virksomheden startede i Horsens tilbage i 2015, siden har de fået kontrakt i Haderslev Kommune, hvor de høster store roser. Aarhus Kommune har netop også valgt Sundplejen som leverandør af hjemmepleje – og senest kom det frem, at Sundplejen ApS har vundet udbuddet i Fredericia Kommune. Dog er intet underskrevet endnu, så Sundplejen kan ikke udtale sig konkret om udbuddet i Fredericia Kommune endnu.

Personalet betyder alt

Det var to store smil der trådte ind ad døren til vores møde. Ejer Tina Demiraj og Administrerende Direktør Robert Christiansen, er stolte af Sundplejen og den kvalitet de kan levere – både til borgerne, men i ligeså høj grad til deres personale.

”Vi er medlem af KA Pleje, der laver overenskomst med FOA, og der er det overenskomsten som vi forholder os til. Eksempelvis optjener man omsorgsdage efter 9 måneder, og det er alle – også dem der ikke har børn. Det er ekstraordinært. Vi går ind for, at vi behandler vores ansatte ordentligt, for det er dem der er virksomheden”, fortæller Tina og fortsætter:

”Borgerne er kerneopgaven, men personalet er rammen. Vi lytter til dem”.

”Vi har et rigtig godt samarbejde med FOA. Vi arbejder på at finde flere hænder, for vi ved der kommer flere ældre. Vi vil også være med til at uddanne mere personale, for vi skal også være med til at løfte opgaven”, forklarer hun.

”Vi lægger meget arbejde i, at vores personale har det godt. Så er der intet behov for sygemeldinger og stress – og det giver også en stærk virksomhed. Det her det hænger sammen – for borgerne er ikke tilfredse hvis ikke medarbejderne er det”, lyder det fra ejeren af Sundplejen.

Læs også: Overenskomst og kvalitetskrav: Ny plejeudbyder skal leve op til strenge krav og høj kvalitet

”Der er virksomheder der vælger KA Pleje fra på grund af økonomi, men vi har valgt det til – for det vigtigste for mig er at medarbejderne har det rigtig godt. Det er vores kerneopgave, at borgerne får så få plejere som muligt derude – det giver tryghed hos borgerne, men det giver også tryghed hos de ansatte”, siger Tina Demiraj.

Netop det med antallet af plejere hos borgerne har vakt store bekymringer ude i byen. Man er bange for, at borgerne skal til at have mange forskellige hjælpere, men det slår Tina Demiraj fast, at det er bestemt ikke tilfældet.

”Det vi er interesserede i er at skabe tryghed. Forestil dig, at du kører en ny rute hver dag, hvor man skal til at sætte sig ind i nye sager, nye borgere. Det giver hverken tryghed til dig som medarbejder eller til de borgere du skal besøge – og så er det meget ueffektivt. Vi vil altid stræbe efter at have den samme hjælper på den samme rute. Det gør det mere effektivt, men samtidig meget mere trygt for alle parter”, fortæller Tina og fortsætter:

”Og når plejeren er inde i borgerens behov, så behøver tiden ikke gå med at spørge ind til det, men i stedet kan vi give dem det de i virkeligheden har mest brug for: Omsorg. Vi kan tale om alt, stort som småt. Det kan man kun, hvis der er er tryghed om rutiner og et trygt bånd imellem borgeren og hjælperen”.

Egne oplevelser blev startskuddet

Det er ikke tilfældigt eller for at tjene mange penge, at Tina Demiraj i 2015 valgte at sige sit job op for at starte Sundplejen.

”Jeg har arbejdet indenfor sygehuset og i hjemmeplejen i mange år, og da jeg besluttede mig for noget andet end sygehuset startede jeg først som vikar, og det at blive mødt med den her ’er det nu en ny igen’. Det gjorde mig ked af det”, fortæller Tina og fortsætter:

”Jeg startede Sundplejen for at undgå det. Borgerne skal have en tryghed, det giver kvalitet i deres pleje. Der er tid til at snakke om alt muligt andet – og det at se mine borgere glade, det er en belønning i sig selv, og det er det vi står for”.

Læs også: Visitationschef: Kvaliteten er fortsat i top

”Jeg har aldrig lavet andet end at være omsorgsmenneske. Det er naturligt for mig. Jeg er nødt til at gå imod og lave et system hvor vi bruger tiden hos borgerne. I Sundplejen har vi ikke ansat folk til andet end det nødvendige, vi bruger tiden ved borgerne. Det er meget normalt at se mig ude ved borgerne, eksempelvis”, forklarer hun.

”Jeg kunne se, at noget kunne gøres bedre. Det er det jeg i hverdagen arbejder med. Det kan sagtens lade sig gøre. Det handler om at passe på medarbejdere. Der er ikke stor udskiftning og vi har meget lidt sygdom hos os, – ”så længe folk har det godt, så kører tingene bare”, fortsætter hun.

Vil ansætte lokale folk

”Det første vi gør er at ansætte lokale folk, der har styr på det faglige”, slår Tina fast, inden Robert følger op: ”Hænderne er ikke til stede i overflod, så folk skal ikke være bange for deres job”.

”Det eneste der ændrer sig er virksomheden, medarbejderne skal have muligheden for at få et godt job med gode vilkår. Hele vores virksomhed er bygget på trygheden hos vores medarbejdere”, siger Tina Demiraj.

Lige nu har de 30 ansatte i Haderslev, hvor de allerede leverer hjemmepleje. I Aarhus Kommune er man ved at gøre klar til at starte, og her har man i sinde at ansætte folk der kender byen og borgerne – det samme som også skal gøre sig gældende i Fredericia, såfremt man ender med at underskrive en kontrakt.

www.fcfredericia.dk

SKRIV EN KOMMENTAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her