Nuggets, kyllingekebab, kyllingeburgere eller en sandwich med kylling: Det er vejen frem, også når man er på farten. Det er i hvert fald danskernes holdning, og det har kunne mærkes hos Danpo i Farre, hvor de længe ikke har kunne følge med efterspørgslen. Med en stor investering i produktionen kan kunderne nu glæde sig over, at Danpo snart er klar til at tage imod endnu flere ordrer.

I månedsvis har man hos Danpo i Farre måtte sige nej til kunder på det danske marked og øvrige Scandi Standard kunder, der har efterspurgt convenienceprodukter til foodservice. For i takt med at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på at spise sundt og bæredygtigt også når de er ude at spise eller er på farten, så er efterspørgslen på kyllingeprodukterne fra Danpo steget:

– Vi har haft en klar strategi om at tilbyde kyllingeprodukter under vores brand The Happy Chicken Project og De Danske Familiegårde, hvor forbrugerne altid kan være sikre på at få kylling af bedste dansk kvalitet, udklækket og opdrættet i de samme danske stalde og uden brug af antibiotika. Og det er blevet så stor en succes, at vi skal udvide vores produktionsanlæg ganske betragteligt, fortæller Rene Tryk, der er fabrikschef i Farre.

Bedre råvareudnyttelse
Udover at udvide produktionen vil man med indsatsen også sikre, at udnyttelsen af råvaren optimeres. I Danmark spiser vi nemlig 60% brystfilet, og derfor er det en af Danpos hjertesager at sikre, at der ikke går noget til spilde fra resten af kyllingen. Med den nye kapacitet på linjen kan lårkødet udnyttes endnu bedre til at producere kebab og andre stegte produkter og dermed sikre endnu flere fødevarer med et højt dyrevelfærdsniveau. På sigt giver det også mulighed for at udvikle nye spændende produkter til brandsne De Danske Familiegårde, der ligger i detail og The Happy Chicken Project, som hører til i foodservice samt til de store eksportkunder og øvrige Scandi Standard kunder. Tocifret millioninvestering Det er mange millioner kroner, der skal til for at udvide produktionslinjerne i Farre, hvor netop convenience-produkterne produceres, og man forventer at kunne udvide tonnagen med 20%, når projektet er afsluttet:

– Vi er selvfølgelig superstolte af, at vi producerer fødevarer som både Danmark og udlandet sætter stor pris på. Samtidig ser vi det også som en mulighed for at sikre arbejdspladser i Farre, siger Rene Tryk. Udvidelsen af linjen igangsættes nu, og man forventer at være fuldt oppe at køre med den udvidet produktion i løbet af 6-10 måneder.