Fredag den 1. april 2022 slog Wineandbarrels A/S dørene op for sit første showroom i Jylland. I de ikoniske lokaler, der tidligere husede Papir Kompagniet Ole Holst, åbnede Wineandbarrels A/S i den anden halvdel og deler nu lokationen med Bessmann Køkken.

Flagene på parkeringspladsen viste vej til det nye store showroom for Wineandbarrels A/S, hvor man fra indgangsdøren blev mødt med det koncept, der har givet Wineandbarrels succes i hele Europa. Grundlæggeren og direktøren for Wineandbarrels, Jakob Dau, var storsmilende på dagen, hvor han sammen med sine medarbejdere, kunne slå dørene op i Fredericia.

Interview med Jakob Dau

Det startede som iværksætteri på hobbybasis, men gradvist som virksomheden tog form og man fandt sin niche tog det fart. I dag er Wineandbarrels en international virksomhed med et mål om at blive Europamester indenfor sit felt.

– Vi er en forretning, der sælger alt det lækre til din vin. Alt det der ligger udenom. Vi gør det, der fuldender nydelsen af et godt glas vin med det rigtige udstyr og den rigtige opbevaring, fortæller Jakob Dau.

Wineandbarrels A/S Showroom i Fredericia. Foto: AVISEN

En rejse fra vin, egetræsfade til nicheprodukter

Jakob Dau rejste rundt i Europa på vingårde og gradvist blev han inspireret til sin niche.

– Jeg havde selv en passion for vin. Jeg har rejst rigtig meget rundt i Europa, besøgt mange vingårde og altid interesseret mig rigtig meget for vin. Det startede derfor med, at jeg solgte vin og tønder. De første seks år af virksomheden var en hobbyforretning, men efter nogle år fik jeg bygget flere ting op omkring vinen, og det valgte jeg at fokusere på. I 2014 gik jeg fuldtid på projektet, samtidig åbnede vi en webshop i Sverige, så kom Norge, England, Tyskland, Holland, Østrig og senest har vi åbnet i Frankrig, Spanien og Italien. De første par år var der kun mig, men i 2016 ansatte jeg den første medarbejder i Hillerød, hvor vi også ligger i dag, og har hovedkontor, fortæller Jakob Dau.

Sofie Møller er showroom manager i Fredericia. Foto: AVISEN

I nutidens detailhandel, hvor onlinehandlen er i kraftig vækst, er der alligevel et behov for det fysiske møde. Det kan store showrooms løse, mener direktøren.

– Det med at have et showroom sammen onlineforretninger har vist sig at være godt for os. Det giver kunderne mulighed for at se og røre ved produkterne. Vi åbnede først et showroom i Stockholm, som var en mega god succes med tre ansatte svenskere, og vi har altid drømt om et showroom i Jylland, fordi for mig er det som at komme hjem. Jeg er selv opvokset i Sønderjylland. Min bedstefar var møller på Dybbøl Mølle, og jeg skulle have været møller. Da jeg var barn, malede jeg med ham på Dybbøl Mølle, men han døde desværre inden, jeg blev voksen, så det blev ikke et job. Til gengæld blev det til noget andet, siger Jakob Dau.

Wineandbarrels A/S Showroom i Fredericia. Foto: AVISEN

Selvom der er tale om en niche, så er brugerne af produkterne alle typer af kunder.

– Vi henvender os til alle kunder fra Hr. og Fru Jensen, der skal bruge en lille vinreol, eller dem der skal bruge et rigtig vinkøleskab, men også dem der skal have en helt vinkælderindretning med et rum, som man kan se i vores showroom. Derudover arbejder vi også med restauranter, lyder det fra Dau.

Wineandbarrels A/S. Foto: AVISEN

Mål om flere showrooms

Wineandbarrels A/S har planer om at åbne flere showrooms i Europa. Kombinationen mellem showrooms og onlineforretninger er en succes.

– Vi satte os et ambitiøst mål for nogle år siden. Vi ville være Europamester indenfor vores niche. Vi ser os selv som fagmanden indenfor vores niche, det vil sige: opbevaring og tilhør til vin. Det vil vi være de bedste til i Europa, og en af vejene er showrooms – også i andre lande. Vi har Stockholm nu, og i juni åbner vi i Oslo, og vi forventer at åbne Düsseldorf og senere på året i Amsterdam. Der er run på, og vi har også lagt planer for de kommende år for de showrooms, der skal åbne, fordi det er en god måde for os at understøtte vores onlineforretning, hvor vores primære omsætning ligger. Vores showroom giver os en bedre kontakt med vores kunder, de kan se produkter, vi kan holde events med vinsmagning med vinhandlere og kunder, og vi kan generelt være mere personlig over for kunden, slutter Jakob Dau.