Kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen kan fremover støtte Røde Kors´s sociale og humanitære i Danmark og verden, når de afleverer deres tomme flasker.

Coop og Røde Kors har netop indgået et partnerskab, der betyder, at det er Røde Kors, der fremover står på Velgørenhedsknappen ved flaskeautomaterne i de godt 700 butikker.

I Coop bliver der trykket på pantknappen 350.000 gange om ugen, og butikkerne modtager over 500 millioner tomme flasker og dåser om året. Kun en lille del er hidtil gået til velgørende formål. Derfor vil Røde Kors og Coop markedsføre Velgørenhedsknappen med det enkle slogan: ”Gi´én”. For hvis blot kunderne donerer én procent af de flasker, de afleverer, vil de indbringe 5 millioner kr. ubeskårne midler om året til Røde Kors´ vigtige humanitære arbejde i Danmark og ude i verden.

”Mange mennesker ved ikke, at man kan trykke på Velgørenhedsknappen efter en flaske eller to og derefter trække en almindelig pantbon på resten. Hvis vi kan motivere flere til at give bare én flaske, kan det gøre en kæmpe forskel for Røde Kors’ hjælpearbejde”, siger Ansvarlighedsdirektør i Coop, Anna Lise Mortensen.

”Rigtig mange danskere vil gerne støtte op om Røde Kors’ arbejde. Og via Velgørenhedsknappen i Coops butikker gør vi det nu endnu lettere for alle at yde et lille bidrag, der tilsammen gør en stor forskel”, siger Generalsekretær i Røde Kors Anders Ladekarl,

Hvis alle kunder fremover donerer bare én flaske i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’- og LokalBrugsen, når de afleverer deres tomme flasker, svarer det til, at Røde Kors blandt andet kan sikre 57 mio. liter rent drikkevand og mad hver dag til 9.000 børn ude i verden – samtidig med, at vi hjælper flere end 7.000 udsatte børn og familier i Danmark.

Coop og Røde Kors indgik tidligere i år en fem-årig samarbejdsaftale, der bl.a. skal gøre det lettere for danskerne at støtte en god sag. Det har indtil videre også resulteret i fælles samarbejde med TV 2 omkring Danmarks største tøjindsamling, Smid Tøjet.