Uropførelsen af Jens Astrups komposition, Stabat Mater i Christianskirken søndag den 10. april blev ikke det store tilløbsstykke. Synd for de, der missede dette fabelagtige stykke musik fremført af de ypperligste musikere og sangere på området.

Jens Astrup startede koncerten med at beklage, at deres alt var blevet syg og man ikke til en fortolkning af nytekst kunne finde en afløser med kort varsel. Bassangeren overtog derfor alt-soloen. Dette er en uropførelse og publikum bemærkede vel ikke ændringen.

Astrup bemærkede også, at hans fortolkning ikke var en stiløvelse, men en videregivelse af teksten, som han læser den, vel at bemærke den old latinske originale tekst.

Koncert i Christianskirken. Foto: Poul Rand.

Grundet den manglende alt var der 7 sangere, 4 herre og 3 damer. Instrumenteringen på 6 bestod af 2 violiner, viola, cello, kontrabas og cembalo.

Den gamle tekst fra middelalderen, er sat i musik igen og igen gennem tiderne og derfor var det spændende hvordan ensemblet vil fortolke en stilart der normalt der strækker sig fra ca. 1600 til midten af 1700-tallet med nutidige briller.

Jens Astrups nyfortolkning af det gamle digt fra middelalderen frembragte mange musikalske stemningsbilleder. Startende med dystre mol toner for senere at live op til noget der minder om ældre folkemusik og igen retur til det dystre, utrolig kompleks musik med flot afstemning af sangere og instrumenterne imellem, så sandelig musik til eftertanke.

Samspillet sangere, solister og instrumentalister er ekstra beundringsværdig, da det uden brug af dirigent var Jens Astrups kropssprog og blik der sikrede rettidigheden i værket.

Publikum var så tryllebundet, at man kunne høre den berømte knappenål falde på gulvet i mellem akterne, Jomfru Marias smerte, mens hun står ved Jesus’ kors, som stykket omhandler så ud til at give indtryk i publikum.

Det vil være uretfærdigt at fremhæve en af de dygtige fra ensemblet, da alle var unikke på hver deres område. Jeg vover dog at fremhæve første sopranen, hvis kraft og klang kan give selv den mest hårdføre gåsehud.

Christianskirken, Koncert. Foto: Poul Rand

Barokmusik fortolket semi-moderne og ypperligt efterlader kun et spørgsmål. Hvor blev tiden af? Tryllebundet som alle var og pludselig var det ovre. Ensemblet modtog fortjent kæmpe bifald. Dem ser vi gerne i Fredericia igen.

Poul Rand. Musikanmelder Fredericia AVISEN.