Forside Danmark Sommervejret sælger mange grillkul i Lidl

Sommervejret sælger mange grillkul i Lidl

DEL
(Foto: Google Street View )

Salget af grillkul er steget eksplosivt i sommervarmen, men danskerne har overraskende nok ikke smidt flere pølser på grillen. I stedet vil vi have lam og kalkun. Og så er vi selvfølgelig tørstige efter sommerklassikeren koldskål, hvor salget stiger proportionalt med antallet af soltimer, viser helt nye tal fra Lidl.

Vejret har været særlig godt i den seneste periode. Danmark havde flere sommerdage i maj måned end i hele 2017, og juni fulgte flot efter. Når solen står højt på himlen, ændrer vores forbrug sig markant. Men hvordan?

Lidl har set på, hvordan de mange solskinstimer påvirker danskernes indkøb. Et af de mest markante hits er grillkul, der er steget hele 68 procent i salget i forhold til samme periode sidste år. Salget er det højeste registrerede hos Lidl nogensinde. Danskerne har altså tændt exceptionelt meget op i grillen i år, og så kunne man tro, at det betød, at vi har købt masser af grillpølser og lagt dem på risten. Sådan er det faktisk ikke gået. Salget af grillpølser er kun steget 2 procent i samme periode. Men hvor vi åbenbart har holdt igen med mængden af grillpølser, så er salget af andet grill-egnet kød til gengæld steget voldsomt.

Det er ret overraskende, synes jeg. Kalkun er i samme periode steget 54 procent. Det er ellers noget, vi typisk sælger mest af omkring jul. Og samtidig er salget af lam oppe med 39 procent. Det er ellers i påsken, vi normalt sælger mest lam,” siger salgsdirektør for Lidl, Marcus Gustafsson.
Han mener, at udsvingene er så store, at det ikke kan være tilfældigt.

Det ser ud til, at danskerne er blevet mere eventyrlystne. De har skruet ned for pølserne, og de har i stedet valgt at lægge nyt kød på grillen i år,” siger Marcus Gustafsson, der også godt selv kan finde på at smide lam og kalkun på grillen derhjemme.

Mere dessert i varmen

Mens kalkun og lam er en overraskende stigning, er det knap så overraskende, at salget af is og koldskål er steget. Hvad der til gengæld er lidt pudsigt er, at de to varegrupper fuldstændig følger henholdsvis temperatur og solskinstimer.

Salget af is følger meget fint antallet af soltimer. Der har i perioden været 51 procent flere solskinstimer i forhold til samme periode sidste år, mens Lidl har solgt 56 procent mere is.

På samme måde har salget af koldskål fulgt gennemsnitstemperaturen. Salget af koldskål har været 23 procent højere, mens temperaturen er steget 25 procent i perioden.

De udsving her er noget af det, der er med til at gøre det sjovt at være købmand. Folks vaner og behov ændrer sig, og så gælder det om at være forberedt på, at vejret kan gå begge veje og have købt ind til det hele,” siger Marcus Gustafsson.

Vejrudsigten tyder på, at det gode vejr fortsætter.

Vi har masser af både kalkun, vandmeloner og is, så vi er godt forberedt,” siger Marcus Gustafsson.

DEL