Under EM i håndbold ligger kampene tæt, og de spilles ofte om aftenen. Hvor meget og hvornår, spillerne spiser, har derfor stor betydning for restitutionen og kan have indflydelse på medaljechancerne.

Det har været fast rutine, så længe nogen kan huske. Under turneringer spiser landsholdet et let måltid, før de tager afsted til kamp. Når de så kommer hjem på hotellet, får de deres reelle aftensmåltid, et hovedmåltid inden de skal i seng. Men som de fleste sikkert har erfaret, sover man ikke altid optimalt lige oven på et solidt måltid, og ordentlig søvn og restitution er vigtigt for alle. Ikke mindst for topatleter der skal præstere flere dage i træk under en slutrunde.

Team Danmarks ernæringsfysiolog, Cecilie Refsgaard, har i samarbejde med spillerne og Dansk Håndbold Forbund udviklet og implementeret en ny matchprotokol for landsholdstruppen.

”Vi kiggede på, hvad der ville ske, hvis spillerne spiste mere før kampen og mindre efter. Og så kiggede vi på, om der er nogle komponenter i fødevarer, som kan påvirke og måske fremme spillernes søvn,” siger Cecilie Refsgaard.

Måltiderne er timet og tilrettelagt
Under en lang slutrunde er timingen af måltiderne både før og efter kampene vigtig.

”Spillerne skal gerne spise hovedmåltidet tre-fire timer før kampstart, dog senest tre timer før. Nogle har behov for et lille ekstra måltid en time inden kampen, og det er selvfølgelig også tænkt ind, afhængig af, hvor langt landsholdet skal køre til hallen, og hvornår de skal afsted fra hotellet,” fortæller Team Danmarks ernæringsfysiolog.

Efter kampen står et restitutionsmåltid klar, nøje udmålt i forhold til hver enkelt spillers spilletid og vægt. Når spillerne kommer tilbage på hotellet, venter der et after-match måltid, hvor der er tænkt grundigt over udvalget af føde- og drikkevarer.

”Når de spiller kamp hver dag, er restitutionsmåltidet efter kampen vigtigt. Der er kroppen mere modtagelig over for at genopbygge glykogendepoter og restituere musklerne, så man genopbygger de celler, der er udtømte og ødelagte,” siger Cecilie Refsgaard.

Spillerne skal derfor ikke vente med at spise, men skal have restitutionsmåltidet umiddelbart efter, at kampen er slut.

”Spillerne skal helst spise inden for en halv time efter kamp for at optimere restitutionen. Restitutionsmåltiderne står derfor klar, og alt er planlagt efter spillernes vægt, og vi har regnet ud, præcis hvor meget den enkelte skal have. Der ligger en procedure for hver spiller efter kampen, og spillerne ved, hvad de skal gøre, både hvad angår kost og andre restitutionstiltag” siger ernæringsfysiologen.

”Søvndyssende” kost
Det er selvfølgelig heller ikke ligegyldigt, hvad man spiser. Og nogle spillere kan have svært ved at falde ned og falde i søvn, når adrenalinet fra kampen stadig pumper rundt i kroppen. Her kan ”søvndyssende” kost hjælpe.

”Nogle studier viser, at aminosyren tryptofan kan fremme søvnen. Det findes naturligt i en del mad, blandt andet mælkeprodukter og kalkun, som er en af de fødevarer, der indeholder allermest tryptofan pr. 100 gram. Det lette måltid efter kampen kan være nybagte boller med kalkunpålæg, pastasalat med kalkun, eller lignende. Det er vigtigt, at der ikke er tung mad i maven, som skal fordøjes, for det kan gøre, at man ikke føler træthed, give uro i kroppen og forstyrre søvnen,” siger Cecilie Refsgaard.

De nye tiltag blev lanceret ved landsholdssamlingen i september.

”Det var første gang, vi kørte med det, så det hele er rimelig nyt for pigerne. Vi var lidt nervøse, når vi gik ind og rykkede på deres vaner, for vi er jo alle sammen vanemennesker, men tilbagemeldingen fra spillerne har været supergod. Flere siger, at de føler, de har et større energiniveau, når de møder op til kamp. Og det er jo positivt. Om det er kosten, der er udslagsgivende, eller andre tiltag, vi har optimeret i den nye matchprotokol, er uvist. Men søvnen er forbedret, og det var pointen med det,” siger Cecilie Refsgaard.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer