Det er god forretning at drive virksomhed med dobbelt bundlinje. Det viser den vilde vækstrejse, som virksomheden Temashop har været på de sidste år.

Siden 2017 har virksomheden Temashop været en af de impact virksomheder, Den Sociale Kapitalfond har investeret i. Nu har virksomheden tilbagebetalt sine lån og fortsætter samtidig den vilde vækstrejse.

CEO, Daniel Diness Andersen, er meget tilfreds med årets regnskab. Foto: AVISEN

– Med Den Sociale Kapitalfond i ryggen har vi fået kapital og forretningsudvikling til at forfølge vores drømme om at få Temashop udover Danmarks grænser. Samtidig er vi gået fra 30 mio. kr. til over 138 millioner kr. i omsætning og en næsten fordobling af antallet af udsatte medarbejdere, fortæller Daniel Diness Andersen, stifter og CEO for Temashop, der sælger udklædning og festudstyr.

Temashop udviser stort socialt ansvar og er en rummelig arbejdsplads, hvor det er en central del af strategien at have udsatte i medarbejderstaben. Virksomheden har således både fleksjobbere, hørehæmmede og folk med psykiske problemer ansat.

– Jeg tror på, at alle skal bidrage med det, de kan – en tilknytning til arbejdsmarkedet betyder, at man er en del af et fællesskab. Samtidig er det i et samfund, hvor alle skriger på arbejdskraft en unik mulighed for at få nogle loyale og trofaste medarbejdere, der bare lige skal have chancen, forklarer han.

Temashop fik fart på sin sociale strategi, da virksomheden deltog i et acceleratorprogram hos Den Sociale Kapitalfond.

– Vores værdier skaber stolthed og mening omkring det arbejde, vi udfører, og den virksomhed, vi bygger. Og vores sociale strategi har hele tiden været en del af vores kerneforretning. At være værdiskabere med både hoved og hjerte, er dybt rodfæstet gennem vores ejere, ledere og ansatte. Det er en del af vores DNA, siger Daniel Diness Andersen.

Markedsledende i Norden

Temashop er markedsledende i Danmark og Norge og har en god solid tilstedeværelse i Sverige og Finland. Nu er virksomheden i gang med at kigge udover Skandinaviens grænser og forventer en fremtidig vækst på 20-30% årligt.

Som led i ekspansionen har Temashop opkøbt Gadgets.dk, Skoop.dk og Express-gaver.dk med henblik på at udjævne sæsonudsving og nå målet om at ligge i top tre i Europa inden for udklædning og festartikler.

– De sidste fem år har været en super fed rejse, for mens min lille virksomhed har vokset sig stor, har jeg også set medarbejdere udvikle sig i trygge rammer. Vi kan som virksomhed nok ikke ændret verden, men vi kan gøre en verden til forskel for vores medarbejdere, siger Daniel Diness Andersen.

Social ansvarlighed øger væksten

For Den Sociale Kapitalfond, som har investeret i Temashop, er det af afgørende betydning, når porteføljen klarer sig godt.

– I Danmark har vi en god del smv’er, som er drevet med social ansvarlighed, og som har et godt vækstpotentiale. Dem går vi målrettet efter at finde, udvikle og bringe frem på markedet.

Temashop står stærkere end nogensinde – finansielt, socialt og potentialemæssigt. Dermed har de bevist os og omverdenen, at det at drive en socialt ansvarlig virksomhed, kan være med til at øge væksten,” siger ledende partner og bestyrelsesmedlem hos Temashop, siger Birgitte Frost Matthisen.