Imorgen starter folkeskoleåret 2019/20. Fredericia AVISEN har i den forbindelse talt med Anders Holm, der er lærer på Ullerup Bæk Skolen Afd. Skolesvinget om hvordan man forbereder sig til et nyt skoleår.

Næste skoleår står for døren, men forberedelserne har været i gang længe. Især for Anders Holm, der er skemaplanlægger på Ullerup Bæk Skolen Afd. Skolesvinget.

“Det er noget af et puslespil. Hvor lang tid det tager at få lavet afhænger meget af kompleksiteten i forhold til, hvor mange ønsker, der er. Der er nogle nøgleord, som man plejer at kunne sætte på, så der er en lærer pr. klasse, et fag og et lokale. Sådan er er det ikke altid i dag fordi, der kan være en pædagog og en lærer i en klasse. Så det er lidt mere komplekst, end det har været tidligere,” siger Anders Holm

Hvornår starter man på at lave næste års skoleskema?¨

“Det starter lang tid før, at skoleåret starter. Der er planlægning pga. fagfordelingen med hvilke fag den enkelte lærer skal have, før man laver skemaet. Man starter typisk på det i maj, og så siger man som lærer, hvad man vil i forhold til, hvad man er uddannet til,” fortæller Aners Holm.

Hvornår startede du med at være skemaplanlægger?

“Det startede for syv-otte år siden på min gamle skole. Der var der to, som gjorde det sammen, men den ene stoppede og der manglede derfor en ny. Jeg så det som en fed måde at starte på, når der var en rutineret ved min side,” siger Anders Holm, som derfor fandt det naturligt at tage tjansen igen på den nuværende skole, da chancen bød sig:

“Da jeg startede her var der en anden, som stod for det, men da han stoppede, var det oplagt, at jeg tog over.”

Den skolemæssige forberedelse

Det hele virket timet og tilrettelagt, når man sætter sig ind i et lokale efter sommerferien og skal have undervisning. Forberedelserne er heller ikke noget, som bare er sket henover natten.

“Man starter i den første uge, hvor eleverne er på sommerferien, hvor man som lærer er der en uge efter. Der har man en kombination af oprydning og opstart af det nye skoleår. I ugen op til skolestart møder vi som lærere ind igen, og der får vi ting som forældremøder og lignende praktiske ting på plads,” siger Anders Holm og kommer ind på, hvor meget af ens gamle undervisningsmateriale, som man kan genbruge:

“Det er meget forskelligt. Det kan være, at man fortsætter med samme klasse, og det kan være, at man kommer fra en 3. klasse og skal i 1. klasse. Det afhænger også af fagene, som man skal undervise i, men som regel genbruger man det, der virker godt, og så udvikler man lidt på det.”

Den teknologiske udvikling

Som årene er gået, er der sket mange ting undervisningsmæssigt, og det meste er noget, som Anders Holm påskønner.

“Det positive er helt klart IT og teknik, som har givet muligheder. Da jeg startede var det VHS-bånd, og nu er det streaming via projektorer. På skolen, hvor jeg er nu, er der ikke nogen kridttavler i klasselokalerne, hvor man i stedet har whiteboards og projektorer. Der er også sket det, at man har Chormebooks fra 4. og op til 9. klasse, og man på de øvrige klassetrin kan låne fra time til time.”

Hvordan foretrækker du at undervise?

“Jeg vil foretrække en variation med at bruge chomebook i den ene time, og så have noget fysisk aktivitet i den næste time. Der skal være en form for veksling,” siger Anders Holm.

Holm underviser primært i matematik, engelsk og madkunstskab, og i den forbindelse prøver han så vidt muligt at inddrage teknologien til undervisningen i fagene.

“Der er blandt andet en del portaler med sange, som man lige kan afspille, og det kan være, at eleverne lige producerer noget, når de lærer tabellerne. I forhold til førhen er det også blevet nemmere med et kamera til at lave et produkt, fremfor førhen hvor det nærmest var et månedlangt projekt, når man skulle bruge kamera,” siger Anders Holm.

Samarbejde med Aalborg Universitet

Hvert år er der forskellige indsatsområder, et område kan eksempelvis være trivsel.

“Der er kommunale indsatsområder, som skifter fra år til år. Der er et forskningsprojekt med Aalborg Universitet, som man lavede noget ud fra i forbindelse med skoleomlægningen. I den forbindelse er der et forhold, som man hvert år forsøger at optimere,” siger Anders Holm og kommer ind på, hvordan det er i dag på de fredericianske skoler, der efterhånden har vænnet sig til skoleomlægningen, som han selv nævner:

“Det var et stort slag dengang, men det er blevet bedre. Det har været meget forskelligt, hvordan man lige er kommet igennem det, men det var et stort skridt dengang. I Fredericia faldt strukturændringen samtidig med, at man lavede om på lærernes arbejdstid i forbindelse med lockouten i 2013.”

Det fede ved at være lærer

Anders Holm brænder for sit lærerfag, og han ser frem til det nye skoleår, og det fede ved at være lærer fortæller han her om.

“Man arbejder med børn og kan rykke den enkelte elev. Det fede er, at børnene siger jo tingene, som de er og ikke pakker det ind, og ingen dage er ens,” siger Anders Holm og slutter af med at forklare, hvordan en perfekt arbejdsdag er for ham:

“Det er sådan en dag, hvor man har succesoplevelser, og man virkelig lykkes og ser en “ahhhh” i hovedet på en elev, der har knækket koden til eksempelvis noget matematik. Det er noget, der kan bidrage til en fed dag, og så selvfølgelig, at man har det sjovt samtidig med, at man lærer eleverne noget,” slutter skolelæreren Anders Holm.

https://www.gfforsikring.dk/kontakt-gftrekantomr%C3%A5det