Flere kvinder skal ind i IT. Det mener Bankdata, som i oktober deltager i tre events målrettet piger i skolealderen. IT-branchen fattes talent. Derfor er Bankdata involveret i tre events målrettet unge kvinder i oktober alene. Det ene er IT Camp for piger på Aarhus Universitet den 20-22. oktober, hvor Bankdata er hovedsponsor. De øvrige events er en del af den landsdækkende kampagne Girls’ Day in Science i dag 6. oktober.

Under Girls’ Day in Science deltager Bankdata med workshops i Aarhus og Fredericia. Her er målet at åbne pigernes øjne for en karriere inden for IT med temaet ”IT skaber fremtidens bank”. På workshoppen skal pigerne selv prøve kræfter med at designe en IT-løsning og blive klogere på, hvordan de kan bruge deres kompetencer i it-branchen.

Girls Day in Science hos Bankdata i Fredericia. Foto: Bankdata

Mødet med kvindelige it-professionelle
Derudover kan de møde kvindelige udviklere, der fortæller deres personlige historie om uddannelse og karrierevalg. Én af kvinderne er Anne Wetke Brask, som begrunder sit engagement i kampagnen således:

– Jeg har aldrig overvejet en karriere inden for IT og har altid været typen, der har skulle have hjælp til at installere en printer. I dag er jeg en del af et udviklingsteam, som er med til at understøtte at bankkunderne kan handle med aktier. Jeg vil gerne være med til at vise pigerne, hvad et job inden for IT indebærer og flytte nogle fordomme, siger Anne Wetke Brask, som kom til Bankdata uden en it-uddannelse i bagagen.

– Jeg har en finansiel baggrund, og det ledte mig til et job i Bankdata. Jeg blev ansat som forretningskonsulent, og det åbnede mine øjne for hvor fedt det er at bygge it-løsninger. Siden blev jeg en del af et udviklingsteam, og i dag er jeg Scrum Master, som hjælper et udviklingsteam med at prioritere opgaver, sikre fremdrift og fjerne forhindringer.

To af eleverne fra IBC i Fredericia, der deltog ved dagens workshop var Emma Buhl Møberg og Augusta Salomonsen. De havde en god dag.

– Det har virkelig været spændende. En god dag, hvor vi blev vist rundt hos Bankdata. Det var inspirerende, derefter blev vi præsenteret for en række opgaver, der blandt andet bestod af at skulle designe en app, fortæller Augusta Salomonsen og bliver suppleret af Emma Buhl Møberg.

– Vores dag minder en del om det fag vi har, som hedder informatik. Vi har lavet det i programmet Maple, som er et smart program, der løser mange opgaver.

Vil du arbejde med den IT i fremtiden?

– Det ved jeg ikke endnu, så langt ude i fremtiden har jeg ikke tænkt endnu, men dagen i dag er spændende, og man bliver inspireret, fortæller Emma.

– Jeg har altid været kreativ, så det at skulle designe en app er fedt og man kan helt selv bestemme, hvordan den ser ud. Det kan jeg godt lide. Derudover er det godt at få et indblik i, hvordan dagen er hos Bankdata, og det er lidt noget andet end at være i klasselokalet, tilføjer Augusta.

Hos IBC var der også ros til dagen.

– For det første er det en fornøjelse, at Bankdata er med. Samtidig var de gode til at give vores elever et input i deres dagligdag. Det har helt sikkert givet dem noget at arbejde videre med, fortæller Line Nørman Christensen, der er uddannelsesleder hos IBC.

Rollemodeller afgørende for karrierevalg

Bag Girls’ Day in Science står Naturvidenskabernes Hus og deres netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Tektanken. Ifølge arrangørerne fravælger mange piger en uddannelse og karriere inden for naturvidenskab, teknologi, IT og håndværk.

Tal fra de såkaldte STEM-uddannelser viser, at kun en tredjedel af alle studerende er kvinder. Faktisk udgør kvinder på IT-uddannelserne kun 10 % eller mindre, og det skaber en skævvridning mellem kønnene. STEM står for science, technology, engineering og mathematics.

Fakta om Girls Day in Science

Girls’ Day in Science er en årlig kampagnedag, der sætter fokus på piger i naturvidenskab, teknologi, IT og håndværk. Virksomheder, organisationer, uddannelsesinstitutioner, biblioteker og museer inviterer piger i 4. – 10. klasse og gymnasiet indenfor. Her oplever pigerne, hvordan de kan gøre en forskel med naturvidenskab og teknologi.

Noget kunne tyde på, at kampagnen rammer ned i et stort behov. I hvert fald er der rekordhøj opbakning i år fra arrangørerne, hvor ikke mindre end 116 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner deltager. Men der har også været enorm efterspørgsel på pladser til dagens mange spændende workshops og møder.  

Girls’ Day in Science 2021 

Selvom pigerne er i overtal på de videregående uddannelser samlet set, så er de i stærkt undertal på de tekniske og naturfaglige uddannelser, og især på de tekniske erhvervsuddannelser, hvor efterspørgslen er enorm, er kun hver tiende en kvinde. Fremskrivninger viser, at vi i 2030 vil vi mangle mellem 78.000 og 99.000 faglærte og allerede i 2025 mangler vi 13.000 ingeniører og kandidater indenfor it og teknik.