Fredericia AVISENs kulturredaktør har været tavs omkring biler siden den køreglade og kære Toyota Corolla forlod ham. Siden er der kommet en Citröen Cactus til fra 2014, i dag var der skæbnedag –  tid hos synsmanden.

Som så mange gange før ligesom med sidste artikel om Nemid, så kommer jeg ofte i sidste øjeblik. I sommeren 2018 købte jeg min Citröen Cactus fra 2014, den skulle synes og det var sidste chance i dag den 11. december.

Jeg har noget med autoriteter, og der er det at køre til synsmand en af de ting, der kan skabe sved på panden, jeg føler mig af en eller anden grund skyldig. Google er altid en god ven, og jeg fandt hurtigt en lokal løsning med drive-in service. Det passede godt til en spontan tænkende mand, så det blev Applus Bilsyn Fredericia, hvor slaget skulle slås og skæbneminutterne skulle udleves.

syn
Applus Bilsyn Fredericia. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Men jeg blev helt rolig ved ankomsten, jeg mødte en meget flink og rolig synsmedarbejder. Han havde tid om kun 20 minutter, det var langt hurtigere, end jeg havde regnet med. Flere mennesker afleverer deres bil til syn om morgenen og henter den efter arbejde, så der kunne let omrokeres.

Jeg var tilbage og spottede på døren, at der stod Årets Synshal i 2015, 2016 og 2017, det gjorde mig en anelse nervøs og tænkte min Cactus slipper ikke herfra igen. Navnet på den flinke medarbejder er Lars Larsen, han bød på kaffe og fik herefter nøglerne til min bil.

syn
Bremsetest. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Han kørte ud af synshallen og over til bremsetest, herefter blev den målt i en slags sod test for at se, om min dieselmotor forurener. Det er lidt svært at læse ansigtet på synsmanden, men efter, at han kommer tilbage fra en lille køretest smiler han og siger min bil har en behagelig kørestilling og at den kører godt. Det gør mig en anelse rolig, der burde heller ikke være meget at komme efter på en bil der kun er fire år gammel.

Lars kører bilen op på liften, åbner motorrummet før den skal en tur op i luften. Der bliver tjekket lys og flere dele, hvor min tekniske bilviden kommer til kort. Han rykker i hjulene, inden den kommer mod loftet og det nu er muligt at gå ind under bilen.

syn
Lars checker bilens motorrum. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Jeg ved ikke hvorfor, men hver gang en bil kommer op i luften, skal jeg altid ind og se med og spille klog, selv om jeg ikke har forstand på det jeg ser. Jeg ved ikke, om det er for at skulle forsvare mine biler. Der er ikke noget at komme efter, men Lars kommer alligevel med et godt råd, ikke bare til mig men til alle bilejere.

syn
Min Cactus på vej op på liften. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

“Uanset om man har købt en ny bil med mange års rustgaranti, så er det en god ide at få bilen rustbehandlet fra start”, siger Lars.

På min bil viser Lars et sted hvor der i fremtiden kunne opstå et problem og min Citröen Cactus er altså kun fire år gammel. Lars fortæller mig, at “det er ikke fordi det er en Citröen, sådan er det på mange modeller.

syn
Potentielt fremtidigt problem. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Jeg ved stadig ikke, om min bil er gået igennem syn, Lars burde spille poker i stedet for at være synsmand. Han printer og sætter en underskrift, og jeg har lugtet lunten og finder mit dankort frem. Min bil er blevet synet og nu er der mere overskud til smalltalk hos synshallen på Vejlevej.

Lars fortæller, at de er blevet kåret til årets synshal igen for fjerde år i træk. De har bare ikke fået hængt klistermærket op endnu. Jeg kan godt forstå, at Applus Bilsyn atter er blevet kåret til årets synshal, da de virkelig har en god service. Nu er jeg ikke nervøs næste gang bilen skal til syn.

Læs mere om Applus Bilsyn Fredericia her.

https://goo.gl/MSbg7k