En ny opgørelse fra Codan over skader under coronakrisen afslører, at danskere over 75 år formentlig har lyttet til myndighedernes anbefaling om at blive hjemme. Bilisterne er dog tilbage på vejene, men data viser, at de nu kører mere i Nordjylland, men langt mindre på Sjælland. Derfor kan der være penge at spare på bilforsikringen.

Skadesbilledet er ved at være normalt igen, efter at antallet af anmeldelser på især ulykkes-, sundheds- og indboforsikringen faldt som følge af nedlukningen af Danmark i foråret.

Der er dog markante ændringer i kørselsmønstret, både blandt bestemte aldersgrupper og i forskellige dele af landet, som kan fortsætte fremover.

Det viser en ny opgørelse fra Codan, der har analyseret skader under coronakrisen blandt de 245.000 husstande og 50.000 virksomheder, der er kunde i forsikringsselskabet.

”De skader, som vi anmelder til vores forsikringsselskaber, er et direkte billede af omverdenen og et af de første områder, hvor vi kan aflæse ændringer i vores samfund. Vi kan i opgørelsen se, at der inden for bilskader har været en ændret adfærd hos særligt vores ældre kunder. Og meget tyder også på, at vi nu kører anderledes i forskellige dele af landet,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark.

”Selvom vi uden tvivl ikke har set alle konsekvenser af coronakrisen endnu, så kan vi i statistikkerne se effekten af, at samfundet gradvist er åbnet igen, og vi er tilbage i gear på mange områder,” siger han.

Pensionister holdt sig hjemme

Der har været et klart fald i antallet af bilskader blandt Codans privatkunder fra marts og frem til maj 2020.

Her er der registreret 31% færre skader om dagen sammenlignet med gennemsnittet i samme periode de seneste to år. I samme periode er trafikken på landets store veje tilsvarende faldet med op til 50%, viser trafikmålinger fra Vejdirektoratet.

Dykker man yderligere ned i tallene fra Codan, afslører skadestatistikken, at det specielt er kunder i alderen 75-90 år, hvor antallet af skader er faldet drastisk under coronakrisen.

”Det er ret tydeligt i skadestatistikken se, at ældre kunder har holdt sig væk fra vejene i foråret. En stor andel af pensionister har formentlig lyttet til sundhedsmyndighederne anbefaling om at blive hjemme og passe på sig selv, da mange er personer med øget risiko for alvorlig sygdom,” siger Christian Baltzer.

Normalt står gruppen af kunder i alderen 75-90 år i gennemsnit for 1 ud af 6 bilskader (15-17%), mens de i perioden marts og frem til maj kun har stået for 1 ud af hver 11. bilskade (9%).

Der køres nu mere i Nordjylland, men mindre på Sjælland

Udviklingen i trafikken efter nedlukningen i foråret peger også på en interessant forskel på tværs af landet.

”Vi kan se en indikation i eksterne tal på, at der nu er store geografiske forskelle på, hvor meget vi kører. Det har ikke været tilfældet tidligere, og den nye adfærd, forventer vi, vil afspejle sig i skadestatistikken for resten af året,” siger Christian Baltzer.

Apple Maps har i forlængelse af coronakrisen eksempelvis gjort data for mobilitet tilgængelig for alle i hele verden.

Opgørelsen fra Apple Maps viser, at biltrafikken efter et fald i foråret nu faktisk er steget med 56% i Nordjylland, 25% i Hovedstaden og med 2% i Region Syddanmark i forhold til niveauet i januar 2020, altså lige før coronakrisen.

Til gengæld er biltrafikken faldet med 14% i Region Sjælland og 19% i Region Midtjylland.

”Har kørslen ændret sig markant hos vores kunder, så kan de have betalt en pris på baggrund af et behov, som ikke modsvarer virkeligheden. Forandrer verden sig, forandrer behovet for forsikringer sig også. Derfor opfordrer vi kunder til at kontakte deres forsikringsselskaber for at få gennemgået deres dækning,” siger Christian Baltzer.

For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året skal stige eller faldemed over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer