Dårlige produkter, griske virksomheder, uduelige politikere og dybfølt vrede over verdens tilstand. Danskerne er vilde med at give deres mening til kende på de sociale medier. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 20 pct., at de inden for de seneste to år har skrevet negative kommentarer om enten virksomheder, produkter, politikere eller privatpersoner. Et skred i debatkulturen, mener ekspert.

– Der er ingen tvivl om, at shitstorme og negative kommentarer på de sociale medier er blevet en integreret del af den danske debatkultur. På internettet kan man jo ikke se personen, der sidder i den anden ende. Det får mange til at skrue op for retorikken, siger medieekspert i Deloitte Frederik Behnk.

Mens både privatpersoner og politikere kan lukke deres sociale profiler, hvis de ikke bryder sig om tonen, er især de større virksomheder nødt til at stille op.

– Er man en stor virksomhed, er det ganske enkelt umuligt at undgå de sociale medier. Derfor har flere og flere virksomheder også et beredskab klar, der kan træde til på alle tider af døgnet. Hvis en shitstorm begynder at sprede sig fredag kl. 17, kan man ikke vente med at svare til mandag morgen kl. 9, siger Frederik Behnk.

Som virksomhed er der god grund til at holde øje med de sociale medier, for selv en mindre shitstorm kan give ridser i lakken, mener Frederik Behnk:

– De hadefulde kommentarer bliver jo ikke slettet igen. Derfor er effekten langvarig. Samtidig får man ofte en mærkelig dialog, hvor kunderne bruger skældsord og fornærmelser, mens virksomheden er nødt til at svare høfligt og sagligt på alle henvendelser.

Ifølge Frederik Behnk er der flere måder at komme igennem en shitstorm, hvad enten man er politiker, privatperson eller virksomhed. Man kan rette ind, men man kan også holde ud:

– Der er nok en tendens til, at man enten giver efter med det samme eller går planken ud. Det er enten-eller. Har man lavet en fejl, kan man lige så godt rette op på den hurtigt. Har man derimod handlet, som man skulle, kan det godt betale sig at stå imod. Det øger troværdigheden og kan i sidste ende skabe sympati og dermed vende hele shitstormen på hovedet.

Blandt de unge mellem 18 og 29 år har mere end hver fjerde skrevet negative kommentarer på de sociale medier. Mænd skriver generelt flere negative kommentarer end kvinder.

Fakta:

Har du inden for de seneste 2 år skrevet negative kommentarer på sociale medier, fx Facebook?

Ja: 20 pct.

Nej: 75 pct.

Ved ikke: 5 pct.

Andelen af danskere, der inden for de seneste to år har skrevet negative kommentarer om…

Samfundsmæssige tendenser: 10 pct.

Politikere eller et politisk parti: 8 pct.

Virksomheder: 7 pct.

Produkter: 4 pct.

En offentlig eller kendt person: 4 pct.

En privatperson: 2 pct.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.