Kender du følelsen af konstant at være kritisk overfor din partner? Du kommer med stikpiller og nager hele tiden. I stedet for at sige: ”Må jeg bede om et glas vand?”, så siger du: ”Hvorfor tog du kun et glas vand til dig selv?” Stikpiller er det, jeg kalder for lav-intensitets krigsførelse. Og dette mønster kan megen vel blive forstærket i disse uger, hvor I bruger mere tid med hinanden end normalt.

I stedet for at sige, hvad du kunne ønske dig fra din partner (for bag hver kritik gemmer der sig et ønske), går du løs på ham eller hende. Med din kritik, får du din partner til at føle sig lille, holdt nede og underkuet. Og når du taler om glasset med vand, så minder du ham også lige om skoene, der aldrig bliver sat på plads, badehåndklædet der stadig ligger vådt på gulvet, og hvad din svigermor i øvrigt også sagde til dig for 9 år siden.

Du laver ”køkkenvask”. Du stabler tallerknerne ovenpå hinanden i vasken, så du til sidst ikke kan skelne porcelænet fra hinanden. Det begyndte godt nok med glasset, men det ender med dengang du slog op med mig på vores anden date.

Desuden vil du sikkert ubevidst ”lide af” bekræftelsesbias. Nu hvor du har besluttet, at din partner er doven og ligeglad med dig, så begynder du at søge efter ledetråde, der bekræfter din tese. Din radar er indstillet til kun at lede efter de fejltrin, der bekræfter din bias, din overbevisning. Hvis du tror på, at du ikke betyder noget for din partner, så scanner du gerningsstedet for beviser, der taler i din retning.

Og hvis din partner siger: ”Jamen jeg kom da med blomster i går”, eller ”jeg tog da tidligt fri fra arbejde i går, for at kunne nå at rengøre huset, til du kom hjem”, så svarer du, at det jo kun var dén ene gang. At det ikke tæller med i regnskabet, at det ikke kan bruges som modbevis, for du har en hel rygsæk fyldt med negative eksempler.

Hvis du kommer for sent til jeres aftale, så er det pga. trafik. Hvis din partner kommer for sent, er det fordi han eller hun er et ustruktureret rodehoved. Hvis du er i dårligt humør, er det fordi, at du har haft en dårlig dag. Hvis din partner er i dårligt humør, er det fordi, han eller hun har et pessimistisk sind. Din undskyldning taler til omstændighederne, din partners undskyldning taler til hans eller hendes personlighed.

Din partner får ikke et ben til jorden. Du agerer både efterforsker, advokat og dommer, og din partner, som er den sigtede, er på forhånd dømt skyldig.

Hvis du kan genkende det mønster hjemme hos jer, så er det på tide at ændre den dynamik og gøre en indsats for at begynde at se din partners styrker. For dem har din partner masser af! Ellers havde du vel ikke valgt ham eller hende til at dele dit liv med?

I skal som par i gang med det, jeg kalder for ”taknemmelighedsøvelsen”. Det er en lille øvelse, som ikke behøver at tage mere end et par minutter af jeres aften, men hvis I investerer 3-4 minutter på det hver dag, så er det en øvelse, der vil kunne rykke jeres mind-set helt enormt. Hver aften sætter I jer overfor hinanden, og nævner hver især 3 ting, som I er taknemmelige for, at den anden har gjort i løbet af dagen. Det må være praktiske handlinger, det må være ord de har sagt, noget der har betydet noget for dig.

Det lyder måske banalt, men det virker på 2 plan. For det første, så vil du ikke risikere at sidde til aften, og ikke kunne finde på 3 ting til din partner, så nu begynder at kigge efter de gerninger i hverdagen, som du før ikke lagde mærke til. For det andet, begynder du nu at se din partners styrker – og ikke nok med at du ser dem, du italesætter dem også. Så hvor de før blev spist af med stikpiller, får de nu ros og anerkendelse. Så dette virker på dig og din partner.  

Hvis du ønsker at læse mere om mig eller min praksis som parterapeut og sexolog, kan du med fordel besøge min hjemmeside på www.dittewinkel.dk. Du er også velkommen til at følge min instagramprofil https://www.instagram.com/dittewinkel/, hvor jeg lægger ny viden op, øvelser og gode råd om sex og kærlighed op.

Leave a Reply