Fredericia AVISEN besøger Spar Nord på Ryes Plads i indre by for at tale med kunderådgiver, Randi Danielsen. Mange har kun kontakt til deres bank via en bankapp på telefonen, i dag går vi indenfor.

Klokken er et par minutter i 10.00, hvor Spar Nord åbner, jeg venter udenfor i solen og lige på slaget bliver der åbnet op til banken. Det er faktisk, Bankdirektør Torben Ploug, som åbner døren, bag skrivebordene sidder hele styrken klar i det åbne kontormiljø. En kvinde rejser sig fra sin plads og sender et stort varmt smil, det er Randi Danielsen på 41 år, som artiklen handler om.

Randi år bor sammen med sin søn, som snart er 12 år her i Fredericia, hun flyttede hertil i 2002 fra Vestjylland.

“Jeg tænkte, at jeg gerne ville over øst på til et område med mere dynamik. Det var helt oplagt med trekantområdet, det var helt tilfældigt med Fredericia, men jeg blev hængende. Inden jeg flyttede herover, tænkte jeg, at jeg havde været på banegården et par gange og tænkt, arrhhhhh, men tilfældigvis faldt valget på Fredericia, fordi der var den rigtige lejlighed på det tidspunkt. Men når man først er kommet hertil, og har fået en bopæl inden for voldene, så fortryder man ikke. Jeg har aldrig fortrudt. Her er strand, Voldområdet, havn og alt er super idyllisk her”, siger Randi.

Randi startede i lære i 1998, så det er en erfaren kvinde, der i dag er i Spar Nord. I Spar Nord er Randi personlig bankrådgiver, mest for privatkunderne, men også med de små erhvervskunder.

“Jeg tror, at det er supervigtigt i dag, at man har en fast rådgiver; en man taler sammen med, fordi man ikke kommer så ofte i banken mere. Det er tit og ofte, hvis man skal større ting som at skifte bil, bolig eller have ændret på sine realkreditlån, som er super højaktuel lige nu, at man kommer forbi. Det er vigtigt, når man kommer ned i sit pengeinstitut, at man ved, at man har en, der kender ens økonomi og ved, hvordan man godt kan lide at få vendt tingene. Vores kunder er meget forskellige, når jeg kender kunden, ved jeg også, om det er en, der gerne vil høre detaljer omkring noget teknisk i nogle låneberegninger, eller om det er en, der skal have en lidt mere blød udgave. Når man kender familien og ved, hvordan den er sammensat, og hvad de gerne vil, så gør det det også noget nemmere for mig at rådgive den rigtige vej”, siger Randi.

Lige for tiden går meget tid med at rådgive i omkonvertering af realkreditlån, fordi renten er faldet yderligere. Det betyder, at man ifølge Randi har en af de største konverteringsbølger, de har haft i mange år.

“I forbindelse med, at vi har oplevet, at renten er faldet, er det blevet mere attraktivt at lægge nogle lån om for at optimere sin lånesammensætning, så har vi proaktivt sendt beskeder ud til vores kunder og skrevet, at vi har været inde og se på deres lån, samt, at der kunne være en god mulighed i at konvertere, skal vi ikke få vendt tallene. Så det er noget, man bliver mindet om og lige får en hilsen fra sin rådgiver”, siger Randi.

“Men vi har også kunder der er begyndt at se på studieboliger som forældrekøb til deres børn, der måske skal starte på universitetet i Århus, Aalborg eller København. Det gør at der er flow på de efterspørgsler lige nu hvor forældre rører lidt på sig og gerne vil ud og købe studieboliger til deres børn”, siger Randi.

At være ansat i en bank har forandret sig meget siden Randi startede som ung bankelev, i dag er det at være rådgiver også meget med at uddanne sig og have de rette certifikater så man kan rådgive i nyt lovstof.

“Når vi møder kunderne, så er det tit og ofte nogle lidt mere komplekse ting, som vi sidder med. Der er større krav til rådgivningen i dag, der er kommet rigtig meget lovgivning. Vi skal overholde mange regler, når vi skal låne penge ud og der kommer hele tiden ny lovgivning indenfor områderne. Det kan være pension, nye reformer eller andet. Det sætter store krav til os som rådgivere, at vi er godt inde i de regler, samt at vi får dem formidlet til kunderne, så vi kan gøre opmærksom på de fordele og ulemper, der nu er kommet i det”, siger Randi.

Spar Nord er en forholdsvis stor bank, men selvom, at vi er det, så synes jeg, vi er meget kendetegnet ved, at vi er meget lokale. Når man kommer i Spar Nord i Fredericia, så kan det godt ske, at vi gør tingene anderledes her end man gør i Spar Nord i Kolding. Det er fordi, at man tilpasser sig det område eller den by, som man nu er i. Vi prøver også at være meget udadvendte i det lokale, ved at støtte op omkring idrætsforeninger for eksempel. Hvis vi kan komme ind nogle lokale steder, så gør vi gerne det for at vise, at vi også er der for byen, og at vi viser interesse for de kunder, som kommer her fra byen af, at man støtter op omkring dem.

Fritiden går med at være “soccermom”, da hendes dreng går til fodbold. Han træner i Fredericia fF og er stor fan af Ronaldo, så lige nu holder mor og søn med Juventus. Sammen går de også og venter på, at Fredericia Esport bliver etableret. Ellers er det mest hus og have, som giver adspredelse og selvfølgelig familie og venner.

“Men vi er også meget sociale her i Spar Nord, vi har en pigegruppe, hvor vi ofte tager ud og spiser, går til koncerter og meget mere. Jeg tror på, at når man har det rigtig godt med sine kollegaer, så vil man også gerne bruge sin fritid på at lave noget sammen. Vi har et godt arbejdsmiljø og en chef der bakker op omkring medarbejderne. Der kan være plads til lidt forskelligt, det er med til at løfte hele stemningen på arbejdspladsen”, afslutter Randi.

Det var en super hyggelig samtale og for en der næsten har angst og sved på panden, når jeg besøger banker, så formådede Randi at gøre mig rolig og få mig til at lytte, det er vel det en god bankrådgiver skal kunne.

http://bit.ly/sofielindelecture