En skærpet priskonkurrence på økologiske varer er på vej i de danske supermarkeder. Det skriver Søndagsavisen.

Da Føtex i sidste uge lancerede et kundekort, der giver 20 procent rabat på al økologi, lød startskuddet til en skarp priskonkurrence på økologiske dagligvarer, vurderer eksperter.

”Med Føtex’ melding er banen for alvor kridtet op. Hidtil har konkurrencen om økologi handlet om at have et stort udvalg. Det har alle kæderne nu fået opbygget, og derfor er det prisen, man nu vil forsøge at skille sig ud på,” siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, til Søndagsavisen.

Coop meldte i starten af 2015, at de vil sænke priserne på økologi med en milliard kroner over fem år, og Dagrofa-kæden Kiwi har et koncept, hvor kunder med Kiwikort får 20 procent rabat på al økologisk frugt. Tiltag, der vil komme flere af fremover.

”Det har bare været et spørgsmål om tid. Vi ser nu et skifte fra, at supermarkederne har kæmpet om at være billigst på konventionelle varer til, at man nu vil kæmpe om prisen på økologi. Der er et kæmpe potentiale i det her,” siger Dorte Wimmer, forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia.

I Coop hilser man Føtex’ øko-tiltag velkommen.

”Der er en stigende priskonkurrence på økologi, som vi selv har været med til at sætte i gang, og det er kun positivt. Prisforskellen fra økologi til konventionelle varer har været for stor,” siger Jens Juul, Informationsdirektør i Coop.

Ifølge Flemming Birch, ekspert i detailhandel hos Birch og Birch Consumertrends, vil konkurrencen blive så markant, at økologi på sigt bliver den nye normalvare.

”Det er jeg helt overbevist om. Supermarkedernes problem bliver, at de ikke kan få nok økologi på hylderne” siger han.