Dansk Byggeri kiggede interesseret med på sidelinjen og kunne glæde sig over rigtig flotte placeringer til medlemmerne ved kåringen af Årets Håndværker 2016

Mere end 2660 virksomheder er igennem det seneste år blevet vurderet af deres kunder, typisk private boligejere. Det er blevet til mere end 20.000 bedømmelser af fx generel tilfredshed med udført arbejde og service, med overholdelse af tidsfrister, priser og oprydning.

Prisen Årets Håndværker, der i 2016 uddeles for femte gang, går til de bedste virksomheder inden for 14 fagkategorier. På den måde fejrer byggehåndværket de bedste i branchen på samme måde, som filmindustrien med uddeling af Oscarpriser og Bodilstatuetter præmierer de bedste præstationer inden for filmverdenen.

Dansk Byggeri ønsker følgende medlemmer tillykke med kåringen som Årets Håndværker inden for deres kategori:

ÅRETS ENERGIMAND Dansk Isolering ApS

ÅRETS MURER Murerfirmaet Balthervin v/ Kenneth Lind Balthervin

ÅRETS SPECIALIST Badmodul A/S

ÅRETS TAGDÆKKER MC Tag A/S

ÅRETS TØMRER (1-9 ansatte) Koed Tømrer- og Byggeforretning ApS

ÅRETS TØMRER (over 9 ansatte) Egon Olsen & Søn A/S

Det er et seriøst og grundigt forarbejde, der ligger bag kåringen af Årets Håndværker. Det er kundernes vurderinger af deres håndværker, som folkene bag hjemmesiden www.anmeld-haandvaerker.dk ligger til grund for kåringen.

– Et eksempel på, at internettet og sociale medier vinder mere og mere frem som en af vejene til at dele viden om gode oplevelser – det gælder jo også inden for byggehåndværket, fortæller direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, der har deltaget i juryen bag prisen Årets Håndværker.

– Generelt er der en meget høj tilfredshed med de ydelser, der leveres, idet den gennemsnitlige score er 4,79 ud af 5,0 mulige for alle anmeldelser. Det bekræfter det samme billede, som vi i Dansk Byggeri finder, når vi spørger de kunder, der har fået udført håndværksarbejde. I Dansk Byggeri er 85 ud af 100 kunder tilfredse eller meget tilfredse med de ydelser, de får leveret af håndværks- og byggevirksomheder, forklarer Michael H. Nielsen.

Tallene bag Årets Håndværker samt Dansk Byggeris egne undersøgelser viser således, at håndværks- og byggevirksomheder bedømmes langt bedre af deres kunder og som mere kompetente og serviceminded end det ry og de vandrehistorier, der ofte refereres om håndværkere.

– Den vedvarende og systematiske måling, som ligger bag Årets Håndværker, udpeger rollemodeller, der kan virke til inspiration for andre i branche, slutter Michael H. Nielsen.