Implementeringen af folkeskolereformen halter, slog Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, VIVE, fast. I Fredericia er formand for Børne- og Skoleudvalget, Ole Steen Hansen, enig, men han fortæller i dette interview til Fredericia AVISEN, at man er godt på vej.

“Folkeskolereformens enkelte tiltag er endnu ikke fuldt implementeret ude på skolerne. Fire år efter, at reformen blev sat i værk, er der fortsat er et stykke vej til at få en skolehverdag med blandt andet bevægelse i undervisningen, Åben Skole og andre af reformens tiltag. Det kan være én af årsagerne til, at reformen foreløbig ser ud til at have begrænset betydning for elevernes faglige resultater og trivsel”, sådan indleder VIVE deres rapport, der gør status over folkeskolereformen indtil nu.

Du kan læse mere om rapporten her:

Fredericia AVISEN kunne tidligere i denne uge bringe et interview med formand for Fredericia Lærerkreds, Per Breckling, der godt kunne forstå hvorfor reformen ikke er slået igennem. “Man har ikke haft lærerne med”, lød det blandt andet.

Læs hele interviewet her:

Formand for Børne- og Skoleudvalget, Ole Steen Hansen, er hurtig til at komme med en forklaring for de manglende resultater af folkeskolereformen.

“Der er ingen tvivl om, at der er meget godt i folkeskolereformen. Det største problem er, at den er underfinansieret fra starten af. Vi har derfor i Fredericia Kommune forsøgt at putte flere penge i vores folkeskoler, men det har bare vist sig ikke at være nok”, siger Ole Steen Hansen til Fredericia AVISEN.

I Fredericia er man kommet langt, hvis man spørger Ole Steen Hansen, men der er stadig lang vej endnu.

“I Fredericia har vi sagt, at lærerne kun skal undervise 733 timer om året. Hvis ikke det er det laveste antal, så er det i hvert fald tæt på. Det har vi gjort både for lærernes skyld, men også for at få pengene til at strække længere”, siger han og forsætter:

“Vi har også lavet en forståelsesaftale med lærerne, og vi forventer også, at vi snart kan lave en lokal arbejdstidsaftale, så lærerne får gode vilkår at arbejde under”.

“Vi har i Fredericia også knoklet med at definere pædagogernes rolle. Det er vi lykkedes med på nogle områder, og på andre områder er vi ikke kommet i mål. Men vi gør vores bedste for at sikre medarbejderne ordentlige forhold – for de arbejder alle sammen benhårdt for Fredericia og for børnene”, siger Ole Steen Hansen.

En forklaring af det manglende løft af udfordrede elever var, ifølge Per Breckling, formand for Fredericia Lærerkreds, at elevernes skoledage simpelthen blev for lange. Det slår Ole Steen Hansen fast, at det heller ikke længere er tilfældet i Fredericia.

“Vi har også forkortet skoledagen for børnene, så den ikke er så lang. Det har vist sig at være en god idé. Vi valgte at gøre det her, fordi vi kunne høre på elever, forældre og skolerne, at der var et stort ønske herom”, siger Ole Steen Hansen.

“Så hvis jeg skal se helt overordnet på det, så er vi kommet godt igang. Vi var nok lidt sløve i starten, men vi er kommet rigtig godt efter det. Men når det er sagt, så er vi ikke i mål endnu. Langt fra”, lyder det afslutningsvist fra formand for Børne- og Skoleudvalget, Ole Steen Hansen.

https://www.ibc.dk/nyheder/infomoeder-paa-ibc/

Leave a Reply