Det første elektroniske spil i historien blev vist frem på verdensudstillingen i New York i 1940. Omkring 100.000 besøgende udfordrede den elektromekaniske maskine ‘Nimatron’  til et slag Nim – og den tidlige computer vandt ni ud af ti gange. I halvfjerdserne styrtede folk ud til arkaderne, og årtiet efter vendte folk snuderne hjem igen til konsollerne. Med computere og internettets udbredelse i halvfemserne kom online gaming til, og det lukkede efterhånden op for helt nye måder at spille sammen – og mod hinanden – på.

Teknologien tjener spillerne

Hvis man skal generalisere, så kan man sige, at online gaming har flyttet fokus tilbage fra maskine til menneske. Med mindre man har været så heldig at have venner eller familie lige ved hånden, har andre former for elektroniske spil altid involveret, at man spiller mod maskine-genererede modspillere, dvs. mod maskinen selv og på maskinens præmisser. Med online gaming kommer spiloplevelsen til at handle om meget mere end blot gennemførelse af selve spillet: Flere og flere bruger maskinen og elektronikken som et værktøj til at få en oplevelse med andre ‘ægte’ mennesker. 

Mens interaktion med andre i nogle af 00’ernes store online spilsucceser som Second Life og World of Warcraft ikke nødvendigvis var dybdegående, så lod disse online verdener deres spillere blive del af et fællesskab, der ofte gik på tværs af landegrænser, alder og køn. Det blev også muligt at blive del af mindre faktioner, private grupper og nichesamfund inden for disse multiplayer-universer, og mange mennesker i dag har venner, som de først lærte at kende onlinefor mere end ti år siden. 

2010ernes frembrusning af sociale medier, streaming platforme, mobile enheder og billig avanceret teknologi har gjort det lettere end nogensinde at deltage i både forbrug og produktion af online gaming indhold spil. Spillere kan nu også besøge store messer og netparties som NPF samt e-sport konfrencer, som 190 millioner kiggede med på i 2017. Der kommer også flere og flere lokale esport-foreninger som det nye Fredericia Esport.

Fremtidens spil

I online spil er alt efterhånden muligt. Du kan kæmpe mod andre faktioner sammen med dine allierede, og skab lige præcis den karakter, du vil, i globale fantasy-universer som World of Warcraft. Traditionelle voksenspil er nu også rykket online, og det er muligt at møde andre ægte spillere fra hele landet rundt om virtuelle borde for at spille og vædde om alt fra poker til roulette. Også i denne type spil er det menneskelige element blevet vigtigere på det seneste og du kan fx. nemt også starte et spil mod rigtige dealere i Mr Green Live Casino, hvor spillerne kan stille dem spørgsmål og hvor et videokamera lader spillerne se alt, hvad dealeren foretager sig. 

Alligevel er der ingen tvivl om, at online spillets rivende udvikling vil fortsætte. Ny teknologi som virtual reality, hvor man træder ind i en virtuel verden, og augmented reality, hvor det virtuelle bliver del af den rigtige verden, kommer til at bringe virkeligheden og det virtuelle endnu tættere på hinanden. Men alt tegner til, at teknologien kommer til at tjene det sociale: Tendenserne mod online games som deltagersport, mødested og fællesskab ser heldigvis ud til at fortsætte.

http://prinsenafegypten.dk