Gamborg Bryghus åbnede officielt i slutningen af juli, og siden har det taget fart. For to uger siden havde de 1000 liter øl klar, og allerede nu kan de næsten melde udsolgt.

Stefan Sørensen og Danny Petersen står bag bryghuset, der holder til i Middelfart. Begge to kommer oprindeligt fra Middelfart, men Danny er flyttet til Fredericia, og det er netop i Fredericia vi mødes med de to brygmestre.

Etiketten er let genkendelig. (Foto: AVISEN)

I forindelse med “oktoberfest” i Gothersgade Syd i Fredericia har de en hytte med deres bryghus. Det er blevet sat i stand af Sanne Døssing fra D*Event, der har stået for bookningen af boderne. Men hvordan opstod ideen til at åbne Gamborg Bryghus? Det spurgte vi Stefan og Danny om.

 -Det startede som en hobby. Jeg så på YouTube, hvordan en lavede komucha, og en dag lavede vedkommende øl, og det så egentlig nemt og lækkert ud med mango. Jeg fandt et øl-kit på nettet til fire liter. Jeg ringede til gutterne og aftalte, at vi skulle prøve det, men vi nåede det ikke, fordi som den person jeg er, fandt jeg noget bedre og købte et kit til 30 liter og fik dem overtalt til det. 10.000 kroner fattigere gjorde, at vi kom i gang med det, siger Stefan inden, at Danny konstaterer:

– Der begyndte det at stikke af.

Den 26. juli stiftede Stefan og Danny selskabet Gamborg Bryghus ApS, men inden da havde de lavet et forarbejde.

– Vi synes, at det var fedt at brygge, så vi lagde det på sociale medier, og lavede en Facebook-profil, hvor vi delte billeder og så steg interessen. Vi fik hurtigt 5.000 venner på profilen, og folk begyndte at spørge, om hvor de kunne købe vores øl, og forhandlere begyndte også at spørge os. Efter nogen tids overvejelse lavede vi en plan, siger Stefan.

De første 30 liter, som de to ølbryggere lavede rakte ikke langt. 30 liter er svarende til 60 øl, og derfor tog de skridtet videre.

– Vi skulle finde ud af om vi ville investere 0,5 million – en million kroner, men vi fandt ud af, at man kunne leje udstyr. Vi lejede os ind og bryggede 1.000 liter. Det er voldsomt fra 30 liter til 1000 og vi var bange for det ikke kunne blive afsat. Det her er hvad der er tilbage, siger Stefan og peger på boden, hvor der ikke er mange flasker tilbage.

Øllene i en trækasse. (Foto: AVISEN)

Produktionen af de 1.000 liter startede for seks uger siden, og den var færdig for 14 dage siden, og det var med spænding, at det skete.

– Da vi afleverede de første 600 liter kunne jeg ikke sove om natten. Da jeg så folks bedømmelser inde på Untappd, der er øllets svar på Vivino, havde vi fået 3,96 ud af 5, og det er mere end flere af de etablerede

Pt. hænger det ikke sammen med Stefan og Martin at arbejde fuldtid med Gamborg Bryghus, men det er en drøm.

– Hvis jeg kunne drømme var jeg brygmester på fuldtid, men så skal vi op at sælge 100.000 liter og opefter om året. Der er lidt vej endnu, siger Stefan med et smil.

Øllen som Gamborg Bryghus er gået på markedet med er en IPA, der har en sød smag, som gør den let drikkelig. Den næste øl, som de lancerer bliver en belgisk øl, som de forventer at brygge omkring uge 46.

Skriv en kommentar