Det er en dyr fornøjelse at hoppe med på den økologi-bølge, der de seneste år har bredt sig i Danmark. I 12 supermarkeder, Søndagsavisen har besøgt, er en indkøbskurv med økologiske varer mellem 46 og 75 procent dyrere end en kurv med konventionelle varer, alt efter hvilken butik du handler i.

”Den store prisforskel er en af de helt store barrierer for, at den brede befolkning køber økologisk. Danskerne vil egentlig gerne økologi, men når de står i butikken og ser den store prisforskel, er det ofte den konventionelle vare, der ender i kurven i stedet,” forklarer Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel hos Reail Institute Scandinavia, til Søndagsavisen.

Den markante merpris skyldes tre ting. Økologi er dyrere at producere, staten tager lige så meget moms på økologi og tjener derfor mere per solgte enhed, og butikkerne tager samme avance som på konventionelle varer og tjener derfor markant mere på deres øko-kunder.

”Vi forstår ikke, at både staten og butikkerne skal tjene mere, bare fordi dyrene har haft det bedre og varerne er produceret under bæredygtige forhold,” siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

I Coop, der slår sig op på økologi, afviser de blankt, at økologi er en guldkalv.

”Vi gør det ikke for at score kassen. De økologiske varer er dyrere i indkøb, og derfor løber vi også en større risiko, hvis nu varen ikke bliver solgt. Derfor er det naturligt, at vi tager samme avance som på alle andre varer,” siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.

På trods af de store prisforskelle, ser fremtiden umiddelbart lys ud for økologi i Danmark. Mellem 2010 og 215 er det samlede økologi-salg steget med 33 procent fra 5,1 milliarder kroner til 6,8 milliarder kroner.