Der var delte holdninger omkring nyttejobs, da elever fra Social- og Sundhedsskolen torsdag den 12. november havde inviteret til valgdebat.

Der var en bred skare af politikere, der var inviteret til valgdebatten, der bestod af følgende personer:

  • Jan Filbært (Enhedslisten)
  • Kim Arthur Nielsen (Alternativet)
  • Connie Maybrith Jørgensen (SF)
  • Vibe Dyhrberg (Socialdemokratiet)
  • Søren Seidelin (Venstre)
  • Kirsten Hassing (Konservative)
  • Bente Asmussen (Dansk Folkeparti)
  • Poul Rand (Liberal Alliance)
  • Thor Nielsen (Frie Danske)
  • Karsten Byrgesen (Nye Borgerlige)

Debatten tog udgangspunkt med spørgsmål fra eleverne i salen, der blandt andet spurgte om, hvordan man sikrer kvaliteten i dagtilbud, når der ansættes pædagogmedhjælpere i stedet for assistenter?

– Vi har det med at ansætte medhjælperne, fordi de er billigere. Det er lang tid, at der er kigget på PAU (pædagogisk assistenter), og det er vi nødt til at gøre op med, og se hvorfor der ikke er økonomi til det. Medhjælperne har ikke den faglige viden, og de har ikke samme ståsted som jer, når I er uddannede, sagde Vibe Dyhrberg.

Helt så lige til var det ikke for Poul Rand.

– Vi skal have de rette nomeringer, og uanset hvad man er ude til, kan der være vidt forskellige udfordringer. Nogle kan være ældre, nogle demente og andre handicappede. Det er udfordrende, men vi kan se på det med bedre nomeringer og så kan man tage nyttejobbere til de mindre ting så de faglige personer kan tage sig af det andet, sagde han.

Med bemærkningen om nyttejobs fik Rand for alvor sparket gang i debatten. De røde partier var uenige, mens de blå godt kunne se fidusen.

– Det vigtigste er, at vi rekrutterer bredt og både tager voksne og unge til områderne, men nyttejobs er lavet for at skræmme de folk, der ikke vil arbejde. Det er for lavt, at ville sende dem ud til de ældre. Det er det ikke det, som nyttejobbere skal, sagde Connie Maybrith Jørgensen.

– Nyttejobs kan sagtens bruges, synes jeg, sagde Søren Seidelin.

Ude fra salen blev der spurgt om Nye Borgerliges og Frie Danskes holdninger til, at mennesker med anden nationalitet end dansk arbejder, i insitutioner.

– Min svigerdatter har ikke-vestlig baggrund, og hun blev smidt ud fra SOSU-uddannelse, da hun ikke kunne godt nok dansk. Hun brugte efterfølgende et år på at lære mere dansk og arbejdede som plejer, og min opfattelse er, at alle skal kunne forsørge sig selv, og det gjorde hun, og så er det ligemeget hvor man er fra. Hendes problem var hun ikke kunne sproget, men det kan hun nu, sagde Karsten Byrgesen.

– Vi har det problem, at vi mangler arbejdskraft. Vi kan løse det i den private sektor ved at tage nogle ind, og jeg går ind for medbestemmelse til arbejdspladsen, der skal ansætte de bedste folk. Jeg vil opfordre dem til at ansætte dem, der er så tæt beslægtet med vores egen kultur, så der ikke kommer gnidninger. Kultur har stor indflydelse, og det er ikke ligemeget, hvor man kommer fra. Vores kultur skal ikke være unormal i vores egen kultur, sagde Thor Nielsen.

Efterfølgende fik de øvrige partier lov til at komme til orde, og der fortalte både Vibe Dyhrberg og Bente Rasmussen, at der danskundervisningen på Social- og Sundhedsskolen er forfejlet.

– Kommunikation kan være svær, hvis man ikke kan dansk. Problemet er man lærer forkert dansk. Jeg har selv skrevet en opgave om kvinder i et beskæftigelsesprojekt, hvor jeg oplevede det. I stedet for at lære at tælle til ti, skal man lære sproget indenfor SOSU-faget, sagde Dyhrberg, der selv har taget en uddanelse på skolen.

Bente Rasmussen går selv på Social- og Sundhedsskolen, og kom med en betratning fra hendes egen erfaring.

– Jeg går i klasse med nogle, der kommer fra forskellige lande, og det er ikke noget problem, men til gengæld skal danskundervisningen være mere uddannelsesvenlig, sagde hun.

Blandt øvrige emner, der blev vendt var, hvordan partierne ville sikre, at der ikke sker frafald på SOSU-skolerne, og hvorfor der er større fokus på social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejeskerne fremfor det pædagogiske personale.

Skriv en kommentar