Et firma fra København er af byrådet i Fredericia Kommune bestilt til at finde ud af, hvad byen skal gøre for at fremme turismen. Det skal blive interessant at finde ud af, hvilke originale og nytænkende elementer, borgerne ender med at få for de penge.

København har også det hele, sådan i dansk målestok. Byen har i nutiden udviklet sig til en pæn turistattraktion, efter at den moderne masseturisme via billige rejser med jetfly blev etableret. Fredericia får næppe en lufthavn indenfor overskuelig tid, men så er der jo bilferier og den eksisterende turisme på vestkysten, hvor folk tager i sommerhus. Måske kan man endda hente nogle turister over fra København, på trods af de sindssygt dyre togrejser, der koster mere end flyrejsen og ikke altid virker effektiv.

Man kan også tage til Rom. Turen kan gå mod Kastrup, og flybilletterne vil koste måske halvdelen af rejsen til København. Selv parkering kan plukke økonomien i indenrigsrejser fra hinanden. Og så er der brobillet. Toget er nok løsningen. Men kommer man til Rom, så er der straks store seværdigheder. Det er fokuseret omkring kulturarven og historien. For Rom er en gammel by og vestens civilisation kan spore sig selv til romernes mægtige rige. Det er dygtigt udført, denne attraktion. Husk også at se Vatikanet. Og selvsagt er pizza, kaffe, is og ægte pasta på menukortet.

Tilbage til Fredericia. Rom bliver vi næppe. Men måske kan byen noget andet. For vi har en ting tilfælles med Rom. Det er historiens vingesus gennem gaderne. Voldanlægget i Fredericia er unikt. Udsynet herfra vil kunne betage besøgende. Mon ikke også firmaet fra København, når frem til, at Fredericia skal sælges på historien?

Der mangler naturligvis noget vigtigt. Det er faciliteter. Vores nuværende museum er skabt i en anden tid og til andre formål end turisme. Der er brug for faciliteter til besøgende. Især formidlingsmæssige tiltag og fortællermæssige muligheder kan løfte opgaven. Det nyvalgte byråd arbejder allerede ihærdigt på opgaven. Det er prisværdigt. Fredericias indre by har siden etableringen af Kolding Storcenter været ramt af manglende besøgstal, hvilket dog i de senere år er blevet afløst af lidt flere besøgende, fordi butikkerne kæmper og nye cafeer har set dagens lys, men der er lang vej i en verden med stigende webhandel og storcentre. Man skal kunne noget andet.

For Fredericia Shopping vil det være en forløsning, hvis byen får etableret en ny historisk strategi. Potentialet er der. Karsten Merrald Sørensen, der leder Museerne i Fredericia, er en videbegærlig og dygtig formidler, der samtidig er skarpt forankret i den historiefaglige tradition. Medarbejderne på museet er fortællerglade og kreative. Og de er omgivet af Danmarks mest uforløste fortælling. Uforløst fordi voldanlægget og museet ikke er blevet prioriteret nok.

Fredericia har været en industriby. Længe var det etableringen af tung industri, der kunne få julelysene tændt i øjnene på de socialdemokratiske bosser i byen. For så var der arbejdspladser til vælgerne. På et tidspunkt kunne man få et job ved kun at kunne betjene en skovl og en trillebør på en af de lokale fabrikker. Moderne tider er mere komplekse.

Den nyvalgte borgmester ser også perspektiverne i en historiefortælling. Går han helhjertet ind i opgaven, kan det betyde rigtig byfornyelse. Ikke kun noget med nye motorvejsramper og flere lagerhaller. Men en identitet og vitalitet til byens selvforståelse og ansigt udadtil.

Det er en forandring, der er påkrævet. Samtidig også en mulighed for at skabe bred opbakning gennem hele byen. For der er snakket meget om fæstningscenter og voldanlæg. Nu vil erhvervslivet se handling.