Regeringen og dets støttepartier vedtog tirsdag d. 9. februar en lov om ændring af registreringsafgiften for person- og varebiler. Omlægningen af loven betyder bl.a., at registreringsafgiften fremover baseres på bilens værdi og CO2-udledning, samt en ændring af satserne og skalaknækkene for person- og varebiler.

Lovændringen er et led i den aftale som regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i december kaldet ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten”. Aftalen skal løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler til 775.000 i 2030.

Mads Rørvig. Direktør hos De Danske Bilimportører.

– Det er godt, at vi om sider har fået vished for, hvordan den fremtidige registreringsafgift vil se ud. Registreringsafgiften er høj i Danmark, og derfor er det helt afgørende at den indrettes med de rette grønne incitamenter, udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører. Og uddyber:

– Det er positivt, at den nye lov er langsigtet og rækker helt frem til 2030. Det gør at bilindustrien bedre kan investere i den grønne omstilling i modsætning til tidligere, hvor man i Danmark har ændret bilbeskatningen for grønne nærmest hvert år.

Desuden indføres et bundfradrag for alle person- og varebiler, samtidig med at alle fradrag og tillæg for brændstofeffektivitet og sikkerhedsudstyr afskaffes. Afgifterne for varebiler, motorcykler, autocampere, veteranbiler m.v. konsekvensrettes, så de følger omlægningen for personbiler.

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Erik
Erik
15 dage siden

Hvornår kan man se hvad ens bil bliver omlagt til den nye afgift samt hvor