Fredericia Teater har været hårdt prøvet de senere år, men nu vil man finde tilbage til rødderne og samtidig genskabe den begejstring, der har været omkring den unikke musicalscene. Det siger den nye teaterdirektør, Thomas Bay, der selv er uddannet ved Det Danske Musicalakademi.

Han har været vidt omkring, men nu har han fundet hjem. Sådan fortæller Bay det, når han skal beskrive den stilling han officielt tiltræder den 1. december 2022 som direktør for Fredericia Teater. Midt i en krisetid hvor først corona og så bagefter inflation, energipriser og fødevarepriser presser mange, mener han der mere end nogensinde er brug for et specielt kulturtilbud.

– Der er utrolig mange dygtige mennesker tilknyttet her. Vi har allerede bevist, hvad vi kan. Og det har været bemærket over alt i Danmark. Folk langt væk fra Fredericia han tænkt, at det var turen værd at komme og besøge os. Det har skabt masser af byliv og aktivitet. Og det hviler på skuldrene af den fremsynethed og indsats, man gjorde dengang Det Danske Musicalakademi opstod, samtidig med at det daværende teater i samme ombæring blev gjort til egnsteater. Det kan vi profiterer af, siger Thomas Bay.

Han fortæller, at han voksede op i Sverige. Han havde ganske vist to danske forældre, men de flyttede til Sverige efter deres studietid på grund af arbejdsløsheden i Danmark. Der var til gengæld mangel på læger i Sverige, og da Thomas Bays far er læge, var det vejen frem. Derfor voksede han op med svensk som modersmål, og så måtte han ellers lære dansk da familien flyttede tilbage til Danmark i 1997. Familien flyttede til Fyn og her skulle han finde sin plads på flere måder. Både som outsider og tilflytter, men også som en der skulle slås for det. Det med at lære det danske måtte han finde ud af. Men i ungdommen fandt han ud af, at han kunne det med at optræde. Folk sagde pludselig at han sang godt. Han blev bidt af scenen. Så da han endte på Det Danske Musicalakademi i Fredericia åbenbarede der sig en verden, hvor han følte sig hjemme. Den begejstring for scenen har han taget med sig hele vejen, hvor han både har været musicalperformer, kapelmester, producent og alt det andet midt imellem scenens uransagelige verden.

– Jeg har da en mening og en smag. Så jo, det er jo mig, der som direktør skal sætte programmet. Men jeg kommer til at lytte til andre. I den sidste ende skal der dog træffes beslutninger. Her mener jeg, at vi skal kunne vise vores styrke og kvalitet. Vi skal tro på, at vi kan vække begejstring hos publikum. Men jeg er ikke tilhænger af, at man kun vil snakke om hvor mange billetter, der er solgt. Jeg er helt med på, at de store Disney-produktioner har gjort sig bemærket. Men det gjorde Shubidua og Seebach også. Og hvad var det så, det hvilede på? Vores evner til at skrue det hele sammen her i Fredericia, have de bedste performere og skabe begejstring på og udenfor scenen, forklarer Bay.

Siden Fredericia Teater i 2020 kom i krise, har man forsøgt at få greb om situationen. Nu hviler ansvaret så på en ny direktør, men han kommer med fornyet energi og tro på stedet.

– Jeg kender jo Fredericia. Før var der langt mellem de kulturelle tilbud. Det er der ikke mere. Nu har vi cafeliv, musik og teater. Det er den selvtillid, vi skal holde fast i. I den sidste ende går folk i teatret, fordi de får en stor oplevelse. Der er mange aspekter i at skabe en forestilling. Alle brikker skal passe sammen. Fredericia har samlet stor erfaring med Musical, og her er vi helt unikke. Det kan man også se på Come From Far Away, hvor holdet virkelig viser, hvad de kan præstere.

Den kommende tid bliver meget hektisk for Thomas Bay. Men han er samtidig ydmyg og stolt af at have fået chancen for at stå i spidsen for Fredericia Musicalteater. Nu skal tilliden omsættes til resultater, og her ønsker han at genetablere begejstringen og få publikum med sig:

– Det bliver virkelig spændende. Og jeg kan i hvert fald sige, at jeg er mere end klar.