En ny aftale om en tech-lov vil sikre mere kontrol med de største tech-giganter såsom Facebook, Google etc. i verden, giver brugere bedre kontrol over deres egen data og online liv og skabe kontrol med platformenes algoritmer samt desinformation der spredes online.

Det står klart efter Europa-Parlamentet og Ministerrådet her natten til lørdag indgået en aftale om tech- loven Digital Services Act (DSA).

Christel Schaldemose (A), der er Europa-Parlamentets chefforhandler på lovforslaget, er tilfreds med resultatet.

– Med aftalen tøjler vi tech-giganterne og deres stigende indflydelse i vores samfund og vores demokrati. Algoritmer, desinformation og online dataindsamling fylder mere og mere. Vi har manglet demokratiske værktøjer til at modsvare de voksende tech-giganter med. Det får vi nu med Digital Services Act og det vil sætte en global standard og skabe tryghed for brugere på nettet, siger Christel Schaldemose.

Opgør med desinformation og algoritmer

Med DSA’en tvinges tech-giganterne til at risikovurdere deres egne algoritmer deres indflydelse på vores samfund. Hvis tech-giganternes algoritmer påvirker unges selvværd negativt, skaber splittelse i vores demokrati eller spreder desinformation, skal de rette op på deres algoritmer. Fremadrettet får myndigheder og forskere også adgang til algoritmernes maskinrum.

– Det er grundlæggende et opgør med et indtil nu lukket system, mener EU-politikeren og uddyber:

– Det er en sejr for demokratiet, at vi nu åbner algoritmernes maskinrum, som har så stor indflydelse på vores samfund. Det er et spørgsmål om demokratisk kontrol over de platforme, hvor meget af vores offentlige samtale foregår til daglig.

Bedre kontrol med brugeres egen data og forbud mod målrettede reklamer til mindreårige

Tech-platforme samler enorme mængder data om deres brugere hver dag. Det bruges til at lave målrettede reklamer til deres brugere. Men det er umuligt for brugere at bevare overblikket over, selvom meget af dataen handler om dem selv. Med DSA’en får brugere bedre kontrol over deres egen data, og mulighed for at styre hvem den deles med.

– Brugere står i stigende grad hjælpeløse til, og har i dag ingen kontrol over hvem og hvad deres data gives og bruges til. Det skal være lige så nemt at give accept, som at trække det tilbage, når det gælder udlevering af data online, siger Christel Schaldemose og tilføjer:

– Samtidig forbydes målrettede reklamer til mindreårige, samt indsamling af data til dette formål. Så snart platforme formoder, at de indsamler data, til reklamebrug om mindreårige, skal de nu omgående stoppe det.

– Det er en sejr for trygheden og beskyttelsen af vores børn online. Indsamling af data om vores børn bliver forbudt nu. Det skaber tryghed, og sætter en stopper for tech-giganternes indsamling af data om vores børn, slutter Christel Schaldemose