I al hemmelighed har Carlsberg arbejdet tre år på at finde den helt rigtige løsning, der kan holde på dåserne i en 6-pack uden brug af den traditionelle plastindpakning. Nu er løsningen her: Øllene er limet sammen, og globalt vil det reducere brugen af plastik med mere end 1200 tons om året. Et stort fremskridt i bekæmpelse af plastik, der kan risikere at ende i naturen, siger WWF Verdensnaturfonden om Carlsbergs initiativ.

Nu får danskerne en helt ny 6-pack. I en banebrydende nyhed med navnet Snap Pack, erstatter Carlsberg plastikindpakningen rundt om den ikoniske 6-pack pilsner med innovativ ny teknologi, der limer dåserne sammen.

Dermed sparer den nye Snap Pack op til 76% af den plastik, der anvendes til traditionelle 6-packs. Fuldt implementeret kan den nye emballage reducere mængden af plastik med 1200 tons plastik på verdensplan, svarende til 60 mio. plastikbæreposer om året. Alene i Danmark reduceres mængden af plastik med over 150 tons hvert år – det svarer til mere end 7,5 millioner plastikbæreposer.

Snap Pack er bare én ud af en række miljøforbedringer af Carlsberg-pilsnerens emballage, bryggeriet netop har offentliggjort. Blandt andre forbedringer er brug af genbrugsplast i de store indpakninger, hvor plastik stadig er nødvendigt for at holde på øldåserne. Desuden miljøvenlige Cradle to Cradle™ certificerede farver på etiketterne for at forbedre genbrug af papir og emballage.

Initiativerne er et led i Carlsbergs bestræbelser på hele tiden af forbedre øllet, indpakningen og alle elementer omkring det, samtidig med at miljøbelastningen mindskes. De nye initiativer er nogle af de første forbrugerrettede tiltag i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, som blev lanceret sidste år med det formål bl.a. at opnå nul CO2-udledning og nul vandspild.

”Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne,” siger Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg Group.

”Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier. Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plastikaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning,” siger Cees ’t Hart.

Snap Pack-løsningen og de øvrige bæredygtige forbedringer har været tre år undervejs, og Carlsbergs forskningshold har arbejdet tæt sammen med en række partnere for at gøre en forskel for forbrugerne og klimaet.

WWF Verdensnaturfonden i Danmark har over en årrække rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktion og løsninger mere bæredygtige.

”Vores natur og dyreliv er ved at drukne i plastik – og problemet vokser desværre eksplosivt. Derfor skal vi handle nu. Der skal være mindre plastik, som kan ende i naturen. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg nu præsenterer løsninger, der markant reducerer mængden af plastik i deres emballage. Carlsberg har med de nye løsninger taget de første store skridt på rejsen mod en mere ren og grøn fremtid,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Danmark.

Samtidig indgår Carlsberg Group et nyt strategisk partnerskab med den danske miljøorganisation, Plastik Change.

”Vi har indledt et strategisk partnerskab med Carlsberg, fordi vi ser nogle spændende muligheder for i fællesskab at udvikle nye løsninger inden for emballage, der kan være med til at reducere den stigende plastikforurening. Vi ser Snap Pack som et rigtig godt eksempel på en løsning, som fører til en væsentlig reduktion af plastikemballage. Det er vores forhåbning, at partnerskabet vil føre til endnu flere ambitiøse initiativer inden for reduktion og genanvendelse hos Carlsberg i de kommende år. I Plastik Change ser vi meget frem til samarbejdet, siger miljøbiolog og direktør i Plastik Change Henrik Beha Pedersen.

Carlsberg justerer samtidig det ikoniske Carlsberg-logo, som bringes tættere på det originale design fra 1904, hvor den berømte danske designer Thorvald Bindesbøll skabte logoet med den karakteristiske skriftfont og humlebladet.

De nye Snap Packs er i handlen i Danmark fra januar.