De danske modevirksomheder har gennem det forgangne år kæmpet med skyhøje fragtpriser og et generelt stigende omkostningsniveau. Det har fået størstedelen af branchens virksomheder til at hæve priserne, og det kan i sidste ende betyde, at de danske forbrugere kommer til at opleve højere priser.

Copenhagen Fashion Week startede tirsdag, og indkøberne, som i de kommende dage gæster København for at deltage i modeshows og messer kan forvente at blive mødt af højere priser på jeans, kjoler og sweaters end tidligere.

Igennem det seneste år har de danske modevirksomheder oplevet et heftigt pres på omkostningerne. Priserne for at få fragtet varerne hjem fra produktionslandene, som typisk ligger i Asien, er i de værste tilfælde seks-, syv- eller ottedoblet, mens råvarepriserne også er skudt i vejret. Det får nu konsekvenser for tøjpriserne viser en undersøgelse, som brancheforeningen Dansk Mode & Textil (DM&T) har foretaget forud for Copenhagen Fashion Week.

Undersøgelsen er foretaget blandt DM&T’s 350 medlemsvirksomheder, og fire ud af fem respondenter svarer, at de har oplevet stigende omkostninger i løbet af det forgangne år, og at det særligt er fragt- og råvarepriserne, der er steget. Det har fået 88 procent af modevirksomhederne, der har oplevet prisstigninger, til at hæve prisen over for deres kunder, som typisk er butikker og kæder i detailhandlen samt webshops i Danmark og Europa. Det kommer efter alt at dømme til at ramme forbrugerne i form af dyrere tøj.

– Igennem et år har virksomhederne oplevet et stigende omkostningsniveau, og derfor er det naturligt, at de nu hæver priserne. Det vil til syvende og sidst ramme forbrugerne, som vil opleve, at tøjet bliver dyrere, sandsynligvis allerede når de skal forny forårsgarderoben og navnlig til efteråret. Dermed følger de tendensen fra de store internationale modevirksomheder, som allerede tidligt i 2021 hævede priserne, siger Michael Hillmose, analyseansvarlig og international chef i Dansk Mode & Textil.

DM&T har ikke spurgt ind til, hvor store meget virksomhederne har ladet priserne stige og kan derfor heller ikke sige, hvad det kommer til at betyde for danskernes pengepung i sidste ende.

Selvom de danske modevirksomheder oplever stigende omkostninger, er den samlede branche kommet ud af 2021 med en omsætning, der overstiger niveauet fra før coronakrisen. Både eksporten og salget til de danske kunder steg til sit hidtil højeste niveau i 2021, og selvom det i sig selv er positivt, hjælper det ikke på de stigende omkostninger.

– De danske virksomheder har i en lang periode ikke hævet priserne, men de har også nået smertegrænsen. Nogle virksomheder har stået med en reel risiko for at tabe penge på produkterne, og så er en stigende omsætning ikke meget værd. Samtidig står vi i midt i en periode, hvor de danske virksomheder er nødt til at investere kraftigt i en øget digitalisering og den bæredygtige omstilling, som er påkrævet for at fremtidssikre sin forretning. Derfor er prisstigningerne den eneste reelle mulighed, siger Michael Hillmose.

Prisstigninger på tøj er ellers ikke hverdagskost, og prisen på tøj er ikke steget i en meget lang periode. De jeans, du i dag betaler 499 kroner for, kostede det samme i 1991, og faktisk er forbrugerpriserne på tøj faldet gennem de seneste ti år, mens forbrugsvarer generelt er blevet dyrere, viser tal fra Danmarks Statistik. I den sidste halvdel af 2021 begyndte vi for første gang i meget lang tid at se en stigning i forbrugerpriserne på tøj, og det kan altså komme til at fortsætte.

DM&T oplyser, at det ikke kun er modevirksomheder, der bliver påvirket af prisstigninger på fragt og råvarer. Det rammer blandt andet også de danske tekstil-, interiør og møbelvirksomheder.