Norwegian fremlægger i dag resultaterne for fjerde kvartal 2020. Som ventet er tallene kraftigt påvirket af pandemien og rejserestriktioner i alle selskabets markeder. Nettotabet er på 16,6 milliarder norske kroner (NOK), inklusive nedskrivninger på NOK 12,8 milliarder. Driftsomkostninger før leasing og afskrivninger for fjerde kvartal blev reduceret med 82 procent sammenlignet med sidste år. Den rentebærende gæld blev reduceret med NOK 18 milliarder i løbet af 2020. Rekonstruktionsprocesserne i Irland og Norge, der blev indledt i fjerde kvartal sidste år, forløber som planlagt.

Pandemien fortsætter med at påvirke luftfarten stærkt negativt. Efterspørgslen er kraftigt påvirket af fortsatte ændringer i myndighedernes rejserestriktioner og nye smittebølger i flere af selskabets vigtigste markeder. Af selskabets flåde på 131 fly var i snit 15 fly i drift i fjerde kvartal. 574.000 kunder fløj med Norwegian i denne periode, et fald på 92 procent sammenlignet med samme periode i fjor. Kapaciteten (ASK) faldt med 96 procent og passagertrafikken (RPK) faldt med 97 procent. Belægningsgraden var på 52,4 procent, et fald på 32,5 procent sammenlignet med fjerde kvartal i 2019.

– 2020 var et exceptionelt krævende år for hele luftfarten og for Norwegian. I lyset af det, er resultatet for fjerde kvartal ikke overraskende. Desværre er flertallet af vores ansatte hjemsendt og mange har mistet deres arbejde, blandt andet som følge af ophør af langdistanceforretningen. Til trods for alle de udfordringer, som pandemien har skabt, er der et stort engagement i selskabet, og sammen skal vi bygge det nye Norwegian, når vi er ude af rekonstruktionsprocesserne. Arbejdet med at komme ud af krisen som et finansielt stærkt, konkurrencedygtigt flyselskab med et styrket tilbud til kunderne fortsætter for fuld styrke, og jeg ser frem til igen at ønske flere kunder velkommen ombord i takt med at Europa gradvist genåbnes, siger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

I fjerde kvartal 2020 iværksatte Norwegian rekonstruktionsprocesser i Irland og i Norge. Begge processer går som planlagt. Målet er at reducere gælden, tilpasse flådestørrelsen til fremtidig drift og sikre ny kapital ind i selskabet. Norwegian sigter efter at reducere gælden betydeligt til cirka NOK 20 milliarder og indhente fire til fem milliarder norske kroner i frisk kapital. I løbet af 2020 blev den rentebærende gæld reduceret med NOK 18 milliarder. Fremover vil Norwegian tilbyde rejser i og imellem de nordiske lande og til vigtige destinationer i det øvrige Europa. Planen er at operere omkring 50 fly i disse markeder, afhængig af udviklingen af pandemien og rejserestriktioner i selskabets vigtigste markeder.

I alt gennemførte Norwegian 90,1 procent af de planlagt flyvninger i fjerde kvartal, og af disse var punktligheden på 94,1 procent.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer