Nogle fodboldkampe kan ikke vindes på banen

Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Der er udbrudt direkte krig om tv-seerne, når det kommer til sport. YouSee og Discovery er røget i totterne på hinanden. I følge mig vil krigen blive kort og brutal. At kæmpe om faste pakker mod individuelle valg vil slet ikke være et issue i fremtidens digitale muligheder.

Jeg er kulturredaktør og fodboldelsker. Sports-tv-rettigheder er et emne, der påvirker mig. Der går ikke en dag, hvor jeg ikke møder nogen på gaden og snakken går på en kamp, man lige har set. Jeg elsker både at se det live og tilbringe en hel søndag foran tv skærmen. Jeg har flere streamingstjenester, Netflix, TV2 Play og YouSee, det er YouSee som dækker alle min sportsbehov. Her er på nuværende tidspunkt de populære kanaler fra Discovery som striden handler om, de kanaler som blandt andet følger det danske danske landshold.

DBU – den store organisation bag Landsholdet, har brugt en stor pose penge og kræfter på at lære os sloganet, “En del af noget større”. De har været tilbage i vores historie for at finde en synergi med de gamle vikinger. Det er alt sammen en mission, der er tæt på at lykkes, så det er noget af en mavepuster af fodboldelskerrang, at “En del af noget større”, som engang var monopoliseret af Danmarks Radio nu i stedet vises for en mindre skare. Set med de øjne, at Danmark skal have delt værtsskab til EM i 2020 er det næsten det værst tænkelige tidspunkt at spliden i streamingskrigen er brudt ud og i sidste ende ikke ender med at tilgodese fans af fodbold.

Jeg ringer til DBU og taler med Kommunikationchef Jakob Høyer som både er ked af, at alle ikke har mulighed for at se Landsholdet, men også giver mig et indblik i, hvor stor en forretning og brand Landsholdet er og hvilke store beløb tv-rettighederne giver. De beløb som DBU modtager er med til at sikre den store bredde som DBU også er.

Kontrakten med Discovery udløber i 2022, men det er ikke som sådan vores kontrakt i DBU, vi sælger vores produkt til UEFA, som så forhandler kontrakterne“, siger Jakob.

Det er pengene, som er blevet virkeligt store og som en ægte auktion ender den medieplatform med det største bud og bedste muligheder med sejren. Det har gjort, at Landsholdets kampe vises på Kanal 5 som ejes af Discovery.

Stregerne er kridtede voldsomt op mellem YOUSEE og Discovery. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

“Vi vil selvfølgelig gerne have vores produkt ud til så mange som muligt, men det er også et forretningsområde som vi får store indtægter fra som går til udvikling af danskfodbold. Det vil sige det går til talentudvikling, træneruddannelser og til at skabe gode rammer omkring både vores Landshold også helt ud til bredde fodbolden. Hvis vi forestillede os, at vi lavede en aftale med Danmarks Radio som kan ses i de fleste danske hjem og det blev vist uden indtjening, så ville vi mangle et kolossalt stort million beløb til udviklingen af Dansk fodbold”, siger Jakob.

Danmark
Landsholdet har fans overalt også her i Fredericia. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Jeg følger tv-udviklingen nøje eller lad mig med andre ord kalde den tv afviklingen, og velkommen til Streamingskrigene. Der er totalt åben krig mellem giganterne YouSee og Discovery, så voldsomt at begge firmaer sviner hinanden offentligt. Det ender i sidste ende med at skade os fodboldelskere og jeg spår, at det næste bliver et underholdningsprogram, serie eller andet, der bliver tungen på vægtskålen, når vi kunder skal tegne abonnement.

Den måde som YouSee og Discovery bekriger hinanden skaber ikke flere valg, som vi moderne kunder ønsker, men i stedet fravalg. En gennemsnitsfamilie kan ikke have 2-3 fulde abonnementer for at samle en families tv-ønsker. I mine øjne bombes vi tilbage til en, to ja op til tre paraboler på gavlen. Det er ærgerligt at penge og stolthed fraholder mig muligheden at følge vores Landshold, nu når jeg lige er blevet, “En del af noget større”.

En ting er sikkert, vi kan som seere ikke vinde kampen, selv spillerne som har bolden kan ikke.