Kender du det at have en ide, måske sammen med nogen? Måske drømmer man om at ens ide, er lige netop den ide, der vælter hele markedet og gør en til millionær. Fra ideen er i hovedet eller på et stykke papir er der langt til succes, men for dem med den originale ide, kan det hele lykkes.

Netflix er i mine øjne gode til at lave dokumentar programmer, der giver et indblik i nogle brancher eller fænomener, som man ikke normalt får indsigt i. Hver gang jeg støder på en ny serie med et kreativt eller designmæssigt islæt, så glæder jeg mig, og her fik jeg en god stor spand amerikansk optimisme lige i ansigtet.

The Toys That Made Us

Der er tre sæsoner i serien, så der er nok at tage fat i, hvis du vil en tur gennem tiden med nogle af de største legetøjssucceser. Man kommer bagom historierne, lige fra ideen og til hvordan produkterne er blevet markedsført og modtaget. Det er de helt kendte legetøjskoncepter som Star Wars, Barbie, Lego og My Little Pony.

Jeg vil dog fremhæve et afsnit til at starte med og vende tilbage med andre i serien. Vi skal en tur til sæson tre og hilse på fire unge Teenage Mutant Ninja Turtles. Det skal siges, at man kan se alle afsnit hver for sig.

Traileren til Toys That Made Us Season 3

Teenage Mutant Ninja Turtles

De fleste mennesker kender de fire muterede kampskildpadder Donatello, Leonardo, Michelangelo og Raphael, der er en grund til at vi kender dem og vi skal tilbage til et par unge entusiastiske tegneseriefreaks som selv var tegnere.

De to venner Kevin Eastman og Peter Laird lavede tegneserier og havde en hård tid med at komme gennem nåleøjet til de store selskaber eller ramme læsernes behov. Efter endnu en skuffelse sad de som ofte før, og lavede tegninger til hinanden for at opmuntre eller lave sjov. Her var det, at den første muterede skildpadde ramte papiret og næsten i selvsving røg det ene papir efter den andet gennem luften med med kampklare skildpadder. Det lange og kringlede navn var også en slags symbiose mellem de to ivrige tegnere. Kevin havde skrevet Ninja Turtles og Peter tilføjede efter et stykke tid Teenage Mutant og Teenage Mutant Ninja Turtles var født. De boede praktisk talt næsten sammen, Peter og hans kone havde et gæsteværelse som de havde som tegnestue, det blev til Mirage Studios.

Få lidt af magien her i traileren fra Netflix.

Det første undergrundsmagasin de lavede med deres nye darlings, blev direkte revet væk. 300 eksemplarer lyder ikke at meget, men det blev hurtigt genoptrykt, også starter en fantastisk rejse. Jeg vil ikke afsløre så meget af fortællingen, men fortælle hvorfor jeg finder dette afsnit så spændene. Det er gennemsyret af originalitet, gåpåmod og så det allervigtigste; at følge sit hjerte uden at gå på kompromis.

Et af de vigtigste elementer i rejsen, er at de to skabere Kevin Eastman og Peter Laird laver en aftale med deres agent, om at de for altid vil have det sidste ord, når det kommer til beslutninger omkring deres Teenage Mutant Ninja Turtles. Det bliver et skørt og næsten guddommeligt valg af agent, man møder en kinesisk legetøjsgigant som sejrer sammen med kloakkens helte.

Det er på så mange måder en fortælling om, at hvis man er original nok og rammer en tid, hvor nogle magtfulde kommercielle interessenter står og leder efter noget nyt, kan alt lade sig gøre. De fire skildpadder som bliver skabt i et gæsteværelse viser sig at være holdbare i flere generationer, deres liv i undergrunden og kloakken blev kort, da de slog alle salgsrekorder. De lavede en ny standard for, hvad man kunne med indenpendentfilm, og viste en vej for nyt legetøj og markedsføring i særdeleshed. Der er også ting, der ikke lykkedes, som venskaber og måske sigter man ikke altid højt nok, der er ihverttilfælde gaver og værktøjer til de fleste iværksættere i denne serie.

Går man med en designer i maven, en lille købmand eller bare ønsker at se en dejlig historie så hop med på The Toys That Made Us.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2351/2357/files/download_Avis12-2019_HelAvis.pdf?85

Skriv et svar