Det er svært at være dansker uden at have hørt en af de mange melodier, som Bent Fabricius-Bjerre fik komponeret i sit lange liv. Hans evne til at ramme plet var uovertruffen.

Den for danskere mest kendte melodi er nok Olsen-bandens kendingsmelodi. Men der var mange flere, og de blev kendt overalt. Han voksede sig stor under monopoltiderne, hvor alle danskere sad klistret foran skærmen til den nok største danske tv-succes nogensinde, Matador. Så stor en betydning lydkulissen har for en film eller et tv-program, så stor en betydning havde hans kompositioner for de nutidsbilleder han var med til at præge i sin tid.

Han blev født d. 7 december 1924 på Frederiksberg som søn af en civilingeniør, og dermed en del af det bedre borgerskab i datidens klasseopdelte samfund. Han blev noget så elegant som konservatorieuddannet pianist ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium i 1946. En helt anden tid end den han døde i, hvor musik kan skabes digitalt med tilsvarende digitale instrumenter. Hans alsidighed og ubegribelige ungdommelighed til det sidste kan ses i at han også greb denne genre, fordi han var nysgerrig.

Han grundlagde i 1950 en af de store forretningsmæssige koncerner i det danske medielandskab, Metronome. Først som et grammofonselskab, men det blev udvidet til at omfatte film, biografer, video og tv. Et gigantisk foretagende skabt af en pianist. Han solgte det i 1996 og brugte resten af sit liv på at komponere og spille klaver.

I stuerne blev han kendt i diverse quiz-programmer i monopolets storhedstid. Også da TV2 kom til. Det at der overhovedet kom en ekstra tv-kanal var en stor ting, som man diskuterede i årtier, før det blev en realitet. Politikerne frygtede forråelsen af danskerne via reklamer, og Danmarks Radio var en forlænget arm for statskontrol af de store budskaber på TV. Et våben politikerne meget nødigt gik af med, men som vi idag ser overhalet af techgiganterne, streaming-tjenesterne og de helt nye måder at bruge medier på.

Bent Fabricius-Bjerre er et stykke dansk historie. Han er også lydmuren for, hvor stor en succes man kan få som kunstner. Den er rimelig hjemme, hvis de fleste kan nynne ens melodier til ende efter et par af de første strofer. Fra det store gennembrud i 1962 med Alley Cat til kendingsmelodier til Jeopardy og Go’morgen Danmark. Han fik også en grammy for Alley Cat. Men det var ikke hæderen og ære, der blev hans eftermæle. Derimod var han efter folks opfattelse et venligt og rart menneske, der rummede et stor talent.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer