Det er under et år siden, at Nadja Søndergaard Fuglsang kastede sig ud på den tynde is, som selvstændig. Isen er blevet stærkere, og for erhvervskvinden, der styrker organisationer har det været den rigtige beslutning. Optimum HR er Ugens Erhvervsprofil.

Den 36-årig Nadja Søndergaard Fuglsang fra Fredericia nyder rollen som kvinde i eget hus, og denne morgen, hvor hun inviterer på kaffe på Landlystvej, er det endnu engang en kvinde med et stort smil, drive og gåpåmod, som de fleste vil beundre. I januar 2019 åbnede hun Optimum HR, og sidenhen har forretningen taget form.

”Det har været fedt. Forretningsmæssigt har det været noget med at skulle finde ud af, hvordan man kunne drifte, sælge og bruge et netværk, som kan leve af, men også en omgang gynger og karruseller, når det kommer til at se forretningen i et årshjul, hvornår der f.eks. er behov for rekruttering hos mine kunder. Det har jeg fået et godt indblik i, der er i alt fald travlt op til jul,” siger Nadja og muter sin telefon, inden hun fortsætter:

”Jeg har fået mange lokale kunder, og blandt dem, også store kunder, blandt andet et energiselskab i Kolding, men dertil kommer kunder på Fyn og Sjælland, ja og en i Padborg. Det er meget tilfredsstillende, som året er gået. I første omgang har det jo været det store spørgsmål: ”Kunne jeg leve af det”, og ja, det kan jeg.”

Hvordan har det været at blive selvstændig?


”Det har været lidt frit fald. Jeg vil sige, at det har været som at springe ud fra en flyvemaskine, nuvel med faldskærm, men uden at vide, hvordan den er pakket. Men den har været pakket godt. ”Hvo intet vover, intet vinder,” siger jeg. Det betyder for mig, at jeg vil hellere fortryde noget, jeg har gjort, og heraf vundet noget, end ikke at gøre noget, og ærgre sig over ikke at tage chancen, da den var foran mig,” fortæller Nadja.

Hvad har du arbejdet med i din virksomhed?

”Mange aspekter af HR-branchen, men blandt andet med en række testredskaber, organisationsudvikling, headhunting, og dialogerne om at finde det rigtige match. Jeg arbejder mest indenfor det tekniske område, så det kan være ingeniører, automationsmedarbejdere, almen teknik, sælger til tekniske produkter, men grundlæggende ledere og komplicerede specialister, alle funktionæransatte,” siger Nadja og fortsætter:

”På den lavpraktiske side, så er jeg også den, der har stået for alt i virksomheden, da jeg jo endnu ikke har nogle medarbejdere. Det vil sige, at det er også mig, der tager til salgsmøde, rådgiver, laver opslag, skriver rapporter, sender fakturaer, læser mails og deltager i netværk. Så jeg tænker, at et af mine mål næste år, bliver at få plads til en deltidsansat, der kan hjælpe med noget af det bagvedliggende i forretningen, og så skal jeg i 2020 konsoliderer den.”

Hvordan får du dine kunder?

”Netværk, benhård kanvas, LinkedIN, men ja generelt netværk, netværk via LinkedIN, mit eget netværk, og mit netværks netværk, og i dag efter 11, snart 12 måneder, så begynder kunderne at ringe ind med forespørgsler. Det arbejde, som jeg lavede i første kvartal, kommer mig til gode i slutningen af året. Det tager tid at dyrke relationer og netværk. I år har jeg også været en del af ERHVERV7000-netværket,” fortæller Nadja og uddyber:

”Det har været godt. Jeg har fået øvet mig på min pitch, talt med andre i opstartsfasen og gradvist fået stor værdi heraf. Jeg har også været i gang med at dyrke bestyrelsesarbejdet, og starter i den forbindelse bestyrelsesuddannelsen i januar. Det er helt sikkert den vej, jeg vil gå, også når jeg tænker netværk.”

Politikerne efterlyser generelt flere kvinder i bestyrelserne, hvordan ser du dette?

”Jeg tror helt klart, at der vil være et massivt fokus herpå i 2020. I det hele taget etnicitet og køn vil spille ind, når man skal sammensætte en bestyrelse. Der er en ændring i gang i vores samfund, og det betyder, at der er behov for professionalisme i forhold til mit fag, hvor man kan nyde godt af en som mig, der ved noget om medarbejderbehov og koblingen heraf og virksomheden. Men også et behov for at have en bestyrelse, der læser verden forskelligt. Som hovedregel ansættes de fleste professionelle bestyrelsesmedlemmer med baggrund i at ligne de nuværende medlemmer, men det er ikke altid godt. Derfor tror jeg også, at man endelig vil se et skifte heri,” svarer Nadja Søndergaard Fuglsang.

Hvor ser du din og din virksomheds styrke?

”Dedikationen i arbejdet, men også det faktum, at jeg plejer mine kontakter på begge sider, både chefer, ledere og medarbejdere. Jeg har arbejdet i branchen længe, og jeg ser mig selv som en form for mægler mellem parterne, der finder det helt rigtige match. Det lyder nemt, men det er det ikke. Det kræver mange timer bag skrivebordet, men også mange møder,” siger Nadja.

Hvordan ser du fremtidens rekrutteringsarbejde?

”Godt spørgsmål. Jeg tror faktisk, at også her vil man opleve store ændringer. Virksomhederne skal nok indstille sig på, at det er dem, der skal tilpasse sig medarbejderne, hvor det tidligere var omvendt. Sådan er det ikke i dag, hvis man vil have den rigtige arbejdskraft, der i sidste ende skaber værdi. Man skal finde det spillerum, der finder og udvikler menneskers passion. Det er ikke nok med en frugt- og fitnessordning. Det har alle snart,” fortæller Nadja og slutter:

Det handler meget om værdier, herunder firmaværdier, hvor medarbejderne gerne vil arbejde for noget, der giver en større mening med livet I en tid med store politiske budskaber, som klimadebatten og en tid, hvor arbejdskraften er meget tilpasningsdygtig skal man tænke anderledes, end dengang, hvor man satte mennesker ved et samlebånd. ”

https://www.facebook.com/Fredericiavinhandel/

Leave a Reply