Spiser du raffineret sukker, får du hurtig energi – men samtidig risikerer du blodsukkerstigninger, som med tiden kan vedligeholde uønskede inflammationsprocesser i kroppen. Farmaceut & phd Anette Sams viser dig, hvad hvad du får – og ikke får – når du giver los med de raffinerede kulhydrater og alle de sukkerberigede fødevarer.

Har du helt uovertrufne gode gener eller måske en ekstraordinær høj muskelmasse? Så vil denne artikel sikkert ikke ændre dit liv markant, for så er du nemlig én af de få, der er udstyret med en krop, som lagrer sukker så hurtigt i dine muskler og din lever, at du undgår blodsukkerstigninger. Men er du som de fleste almindelige voksne mennesker, så har du ifølge farmaceut, forsker og forfatter til bogen “Sandhedens om sukker”, Anette Sams, al mulig grund til at sætte dig ind i, hvad dit indtag af raffineret sukker kan betyde for dig, og hvilke muligheder der er i at have en bevidst sukkerstrategi:

“Mit ønske er ikke at føre skræmmekampagne mod sukker, men derimod at skabe bevidsthed om de sundhedsmuligheder, du får sammen med en øget forståelse for, hvad der sker i kroppen, når du indtager raffineret sukker,” forklarer hun.

For at gøre det overskueligt, har Anette Sams lavet en grov opdeling, så du kan se noget af det, du får, og ikke får, når du spiser raffineret sukker.

Det får du…

Når du spiser raffineret sukker, får du tætpakket energi, der hurtigt suser over i blodbanen. Det lyder måske godt med et skud hurtig energi, men problemet er blot, at du i tilgift får en risiko for blodsukkerstigning. Det sker, fordi raffineret sukker – hos langt de fleste af os voksne – optages hurtigere i blodet, end det kan nå at rejse videre og lægge sig på lager i muskler og lever. Når du tilmed hele tiden tilfører energi “udefra”, kan det være med til at nedsætte hastigheden, hvormed sukker igen forlader blodet og lagres.

Når der på denne måde ofte optræder tilstande med højt blodsukker, risikerer man at sukker sætter sig fast på en række af kroppens proteiner, som kvitterer ved at vedligeholde uønskede inflammationsprocesser i kroppen. Disse processer er bl.a. med til at gøre os trætte, uoplagte, kronisk syge, ligesom de kan give overvægt, aller-gier og meget mere. Det betyder ikke, at sukker nødvendigvis er direkte årsag til sygdomme, men at tilstande med højt blodsukker kan fastholde et immunsystem på unødvendigt overarbejde og vedligeholde sygdom.

Med hyppigt indtag af raffineret sukker har du en – sikkert uønsket – mulighed for at igangsætte en negativ sundhedsspiral, fordi et højt blodsukker er med til at øge risikoen for, at blodsukkerstigningen bliver endnu højere næste gang, du indtager sukker.

Det får du ikke…

Og hvad er det så, du ikke får, når du spiser meget mad, som indeholder raffineret sukker?

Først og fremmest får du ikke særligt meget ud af den mad, du spiser, fordi du ikke giver den lov til at spille sammen med hele dit fantastiske 8 meter lange fordøjelsessystem. Det gør du ikke, da det raffinerede sukker bliver optaget allerede indenfor de første omtrent 10 cm af tarmen, og derfor går du glip af de mange sunde vitaminer, signalstoffer og næringsstoffer kroppen kunne lave til dig, hvis du i stedet fodrede tarmfloraen med den type kulhydrat, som tager en meget længere rejse gennem tarmsystemet inden den kan optages. Når man bypasser tarmbakterierne i fordøjelsesprocessen, kan man ende med et immunsystem, som ikke bliver modnet, ligesom kroppen heller ikke får glæde af alle de vitaminer og fedtsyrer, som bakterierne laver til os. Slutteligt går vi også glip af de hormoner, tarmen kan give os når vi spiser rigtig mad, hvor molekylerne skal pakkes ud, inden de optages.