Monjasa sikrer sig fem tankskibe med en samlet dødvægt på 37.500 tons og tager dermed yderligere ejerskab for bunkeroperationer på tværs af kernemarkeder i Den Arabiske Bugt, Vestafrika og Panamakanalen på et afgørende tidspunkt inden for bunkering og shipping.

Her godt fire måneder før de nye regler for brændstof med lavt svovlindhold træder i kraft 1. januar 2020 har redere fra hele verden et ekstra fokus på indkøb af brændstof.

Det forventes, at bunkerindustrien bliver udfordret på områder som leveringsfleksibilitet og lagerkapacitet grundet introduktionen af Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO). Derfor fokuserer Monjasa bl.a. på at sikre sig den rigtige tonnage med langsigtede perspektiver.

Group CEO, Anders Østergaard:

“Sidste år øgede vi volumen med 17% til 4.1 million tons skibsbrændstof og vi ser fortsat en stigende efterspørgsel. Det er også en del af grunden til, at vi nu køber fem kvalitetstankskibe.”

“Vi er nu meget tæt på at introducere de nye lavsvovlsprodukter på markedet, og hele industrien er nødt til at tilpasse sig efterspørgslen på flere forskellige produkttyper. Disse fem tankskibe kan segregere mellem to og seks forskellige typer olieprodukter ombord, og det er med til at gøre dem til en attraktiv investering for os. Med en gennemsnitsalder på 10 år er tankskibene generelt godt udrustet til at håndtere de stigende kvalitetskrav til at udføre bunkeroperationer i 2020.”

Første to tankskibe er allerede leveret i Dubai

Fire af de fem nyindkøbte tankskibe har tidligere været på bareboat charter hos Monjasa og skibenes høje driftssikkerhed fører nu til 100% Monjasa-ejerskab.

Alle fem tankskibe vil blive anvendt til fortsatte bunker operationer i Monjasa kernemarkeder i Den Arabiske Bugt, Vestafrika og i Panamakanalen. Monjasa overtog officielt de første to tankskibe i Dubai den 15. August 2019. De resterende tre tankskibe vil blive leveret i løbet af de kommende måneder.

Monjasa opererer i alt cirka 20 tankskibe på verdensplan, hvoraf 10 er fuldt ejet. Det er fortsat en prioritet for Monjasa at have en flåde sammensat af den rette fordeling af chartrede og ejede skibe for at sikre både operationel og finansiel fleksibilitet.

De fem tankskibe

• Århus / 3.798 DWT – byggeår 2009
• Delhi / 3.802 DWT – byggeår 2009
• Amsterdam / 8.839 DWT – byggeår 2009• Accra / 8.839 DWT – byggeår 2010
• Annie / 12.222 DWT – byggeår 2004

https://www.facebook.com/demezafredericia/?ref=br_rs