Forside Erhverv Mød en virksomhed: Zantio: IT-infrastruktur, hackerangreb og hjælp til private

Mød en virksomhed: Zantio: IT-infrastruktur, hackerangreb og hjælp til private

DEL
Simon Buhl Jensen på Østerstrand, hvor han finder roen. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen

Simon Buhl Jensen er 28 år. Han er ejer af IT-supportvirksomheden; Zantio, ekspert i netværk, sikkerhed og support til både private og erhverv. Simon kører rundt i sin VW Passat, stiller diagnoser, giver medicin og så er han på vejen igen. Men hvordan er det med IT-supporter anno 2017? Hvad vil det sige at være selvstændig IT-konsulent?

Jeg fanger Simon på mobilen. Vi har forsøgt at lave en interviewaftale gennem længere tid. Vi var tæt på, da netværket i det kontorhus, jeg har til huse i, havde problemer. Her nåede vi at tale sammen i 10 minutter, men så var Simon videre. Telefonen ringede, han måtte videre. Omkring ham, ligger i min optik, en del mystik, for han er sådan en, der kommer, går og kører i fiberfart.

Simon Buhl Jensen er ikke kun IT-brandslukker. Han bygger også IT-infrastruktur op for både små og mellemstore virksomheder. Han skaber det fundament, som får virksomhedens digitale univers til at spille sammen. Det er faktisk efter sådan en opgave, at vi taler om hans konsulentvirksomhed. ”Jeg kommer lige fra en supernørdet virksomhed”. Jeg griner og spørger, ”Hvad mener du?”

”Når jeg siger nørdet, så er det fordi, mennesker virkelig brænder for deres arbejde og engagerer sig til fingrespidserne. Dem jeg hjalp i dag, er Danmarks bedste til søgemaskineoptimering. Deres kontor er fyldt med alt andet end kontorborde. Arbejdsmiljøet er fantastisk. De taler om Netflixserier, livet, musik og så går de ind og programmere, tænker og laver ”guld” til deres kunder. Der er Fatboys, bordtennisbord og maden, vi fik til frokost, var virkelig lækker,” fortæller Simon og fortsætter:

”Når jeg gennem en arbejdsdag hjælper med at bygge netværk op, får jeg et indblik i deres verden. Det er altid spændende. Jeg taler med kunderne, selvom jeg er fokuseret på at løse opgaven, jeg har. De her mennesker er både dedikerede og ekstremt engagerede. Det kan jeg godt lide. Min opgave gør det muligt for dem at være på og kunne gøre deres arbejde godt. Det kan jeg godt lide at tænke på. Alle led i kæden betyder noget – og jeg bygger den cybervej, som de skal køre på.”

Simons hjemmekontor

Simon vinder point i dag, da en af partnerne i virksomheden, han udfører service for, spørger om, han er klar med netværket om nogle timer. Simon er mere end klar. ”Netværket er sat op, testet og køreklar”, fortæller han partneren. Det gør ham glad, at kunne hjælpe kunderne hurtigt videre:

”Jeg ved, hvor vigtig vores kunders tid er. Så når det lykkes at blive færdig før tid og tilmed kunne sende kunderne videre med en solid netværksplatform, så har jeg det godt,” fortæller Simon.

Simon har arbejdet med IT på ekspertniveau i godt syv år. Han havde et års elevtid ved bunkervirksomheden Monjasa, hvor han også tog et halvt år som IT-ansat, men lysten til at blive selvstændig var stor.

”Jeg havde virkelig lyst til at starte for mig selv. Jeg tog springet og realiserede det i 2015. Men det var på ingen måde så idyllisk, som jeg havde drømt om. Det var en hård tid. Min kæreste Kathrine hjalp med alt. Hun var der for mig. Det glemmer jeg aldrig. Jeg startede alt fra scrath af i et konsulentmarked med mange konkurrenter. Det var pisse hårdt, men gradvist gik det den rigtige vej, og i løbet af 2016 kunne jeg leve af Zantio.”

Turen går også tit til København.

En hverdag med koder, kunder og systemer i hovedet

Som IT-konsulent arbejder Simon med mange forskellige kunder. Det ligger i hans DNA at huske alle. Mange gange også koder, infrastruktur og interne systemer. Giver det ikke stress? ”Jo, det gør det. Jeg vil altid gøre det godt for mine kunder. Som selvstændig er man afhængig af, at det går godt, hver gang. Så når man vågner med hjertebanken og hovedet kører løs, har man det ikke godt, men jeg har fundet gode løsninger på det.”, fortæller Simon.

Hvilke?

”Jeg arbejder med en stresscoach, går ture med hunden og løber hver anden dag. Så får jeg clearet hovedet. Det har hjulpet helt vildt og givet mig redskaber til at være endnu skarpere”.

Hackerangreb er blevet hverdag – ingen kan se sig fri

Kl.23.34 tikker der en SMS ind på min telefon. Den er fra Simon. Han skriver: ”Hej Andreas, Lige et hurtigt kick. Jeg sidder lige og ser nyhederne, og kan se, at de har en historie om et hackerangreb, og at Mærsk nu er blevet ramt i mange verdensdele. Jeg tænker, at vi måske skal have med i artiklen, at vi ikke kun laver netværk, men i disse år også arbejder intensivt med sikkerhed og backup.”

 

Da jeg dagen efter kl.11.17 igen rammer Simon på telefonen, taler vi derfor om hackerangrebet på Mærsk. ”Er det noget, du også møder i din hverdag, Simon?”

”Ja, helt vildt. Der er virkelig mange af mine kunder, som er blevet meget OBS på hackerangreb. Det er naturligvis en kombination af en øget mediebevågenhed, men også, at antallet af hackerangreb mod det offentlige og erhvervslivet er i kraftig stigning. Der er et marked for angreb, hvor hackerne kræver en form for løsepenge, for at fjerne virus eller åbne op for låste systemer. Det vil vi se meget mere af de kommende år,” mener Simon.

Hvad gør du for at hjælpe din kunder?

”Det første gode råd, vi giver er: Backup, backup og mere backup. Når det er sagt, så handler det om, at vore kunders systemer er 100 procent opdateret, og derfra indarbejde en række rutiner i virksomheden, der sikrer, at alle medarbejdere er vågne, når de modtager mistænkelige mails. Det er primært via mail, at hackerne kommer ind i dag – og deres angreb bliver skarpere og skarpere,” fortæller Simon.

Hvad så, når det er gået galt?

”Så arbejder vi på at fjerne virus, udbedre skaderne og sikre, at kunderne står bedre i fremtiden. Men det er svært. Det er et kapløb. Som sagt en slags moderne krig. Jeg oplever også nogle gange, at virussen har været i kundens system gennem lang tid. Så kan computeren og systemet være så ”havet”, at det er svært at gøre godt igen. Og det er svært for mange at forstå, for normalt ringer man bare til IT-manden og så fixer han den. Det gør vi naturligvis også for det meste, men nogle af de senere års angreb, har været hårde og har skadet mange computere verden over”, siger Simon.

Passaten bringer Simon rundt.
Foto: Fredericia Avisen

Store huse, WIFI og mange brugere

Du udbyder også IT-support til private, er der et marked for det?

”Mange griner af mig og siger, at jeg skal fokusere endnu mere på erhverv. Det er ikke fordi, at der er en stor forretning i at arbejde for private, men jeg møder så mange forskellige mennesker, der bliver mine ambassadører og døråbnere. Jeg hjalp, for eksempel, en ældre dame med hendes computer, der drillede. Hun havde en søn, der sad i bestyrelsen i en af de virksomheder, som Zantio er IT-partner med nu. Så ser man på private kunder i den optik, så giver det virkelig god mening”.

Hvilken type opgaver udfører du for private?

”Uha, der er mange forskellige opgaver. Det er alt fra en computer, der ikke vil starte til virus, WIFI, dødsfald og så videre”. Dødsfald, siger du? ”Ja, jeg møder ældre kunder, kvinder hvis mand er gået bort. Han har stået for alt med netbank, vigtige dokumenter og andet, mens hun har stået for mad og husholdning. Hun kender måske ikke koderne, har aldrig været på og ved ikke, hvor hun skal starte. Så hjælper jeg og lærer hende at arbejde med alt fra netbank til dokumenter.”

Hvad med WIFI”?

”Sjovt du spørger. Jeg har faktisk lige været hos en storfamilie med fem børn. Alle bruger en iPad eller iPhone, computer og streamer via Apple-TV. De bor i et stort hus og deres router er placeret i bryggerset. De forstår ikke, hvorfor deres net ikke fungerer optimalt og slet ikke når op i deres stue. Her skal jeg ofte forklare meget, men også sørge for, at de får en løsning, hvor nettet fungerer i alle rum. Det kræver et større setup”.

Vil give igen

Zantio har vokseværk. Simon vil gerne vokse og få mere tid til salgsprocessen, men det må tiden vise. Ellers er drømmen for ham, at han kan videreudvikle Zantio, og måske få et kontor på Strevelinsvej (Vej ud til motorvejen i Fredericia med mange større virksomheder og konsulenthuse red.), gode kolleger og fortsætte med at være sin egen. Det giver ham et kick. ”Men grundlæggende handler det om at give igen for mig. Vi støtter for eksempel børnecancerfonden – og det gør vi fordi, vi godt kan lide at give igen. Det er en stor del af min mission; at kunne give igen til samfundet og de mennesker, som har brug for hjælp,” fortæller Simon.

Arbejdet i IT-branchen er ofte stressfyldt, da kundernes problemer opstår ud af det blå og man aldrig rigtig kan planlægge sin dag. Derfor nyder Simon også fritiden sammen med Kathrine og datteren Mille. Og lige præcis, da vi slutter vores interview, skal de ud at kigge på hus. I morgen starter dagen igen 6.30 for Simon og kort tid efter er VW Passaten på landevejen igen. Nogle dage slutter kl.17, andre kl.23 og nogle gange er der også natarbejde, ”men sådan er det, når man arbejder med IT”, slutter Simon.