Med Mette Frederiksens nedlukning af alle uddannelsesinstitutioner i Danmark for mere end 14 dage siden gav sved på panden og bange anelser for Mia Milther, der er underviser på IBC. For hvordan skal man lige gribe det an? Og hvordan griber man det lige an med at undervise i kropssprog når man ikke står i klasselokalet og kan vise det? Det var blot nogle af spørgsmålene Mia Milther og hendes kollegaer stillede sig selv inden de begyndte på at undervise hjemmefra.

“Jeg var mega frustreret inden jeg gik på mandag morgen for første gang. Men alle de her kære unge mennesker – og voksne, er godt klar over hvordan situationen hænger sammen. De tog imod de med åbne arme og var så positive. Selvom der har været lidt IT-udfordringer, så har alle bare været så tålmodige. Det er egentlig gået meget bedre end jeg turde håbe på. Alle de frustrationer jeg havde inden vi gik på de forsvandt i løbet af første formiddag”, fortæller Mia.

Hvordan var det at høre Statsministeren lukke landet ned?

“Nu kan jeg jo godt lide lidt sjov i gaden, men jeg tænkte her: Okay, er det så alvorligt? Det var min første tanke. Derfra tænkte jeg hvordan fanden man lige skal gribe det her an. Nu underviser jeg meget indenfor salg, salgspsykologi og kropssprog, det synes jeg kunne være rigtig svært online at få de ting med. Det er lidt envejskommunikation. De skriver selvfølgelig i chatten, men vi kan jo ikke alle have mikrofoner på, for så er der alt for meget støj”, forklarer hun og fortsætter:

“Så jeg var meget skeptisk og tænkte f*ck, ej det må man ikke sige. Men af alle fag, hvorfor var det så lige det her fag jeg skulle have de næste tre uger – og hvordan dælen får man lige det til at lykkes? Alvorligheden og hvordan jeg skulle få det til at hænge sammen for at eleverne også får noget ud af det”.

“Jeg havde to andre hold den uge hvor Statsministeren meldte det ud, så dem blev jeg nødt til at gøre færdig. Jeg havde Louis Nielsen-elever fysisk ude i butikkerne, så det var også en opgave at finde ud af hvad man gør ved dem. De er jo samlet fra hele landet af. Jeg besøgte dem i butikkerne torsdag, og så kørte vi online allerede fredag morgen”, fortæller Mia.

Hvilken platform har du valgt at bruge?

“Jeg bruger et program vi allerede har i firmaet internt, som de fleste bruger. Det er et rigtig godt værktøj. Eleverne skal bare trykke på en knap, så er de på. Der er ikke noget med links og alt muligt. Og så er eleverne allerede koblet op på det her system. Man kan sige, at vi var så klar som man kan være til det her online, uden vi vidste det skulle ske. Vi er begyndt at digitalisere mange af vores ting, for der er noget fremtid i de her processer”, forklarer Mia.

Hvordan fungerer det så i praksis?

“Det med kropssprog er meget umuligt. Vi tager en god snak om det, og jeg beder dem skrive ind i chatten hvad der er vigtigt, og så tager vi en god snak om de ord de kommer ind med. Så sikrer jeg mig selvfølgelig, at alle de målsætninger der er med læringsmål fra ministeriet bliver opfyldt gennem vores snakke. Så jeg ved, at når de tager fra opholdet har de udfyldt det hele. Jeg har også fundet gode klip og film undervejs. Eleverne har også fremlagt hvor de har lavet en speak henover, selvom de sidder i forskellige byer, så har de formået at løse det. De unge mennesker er sindssygt digitale. Det fungerer faktisk super godt. Jeg er meget positivt overrasket over hvor godt de får det til at fungere”, svarer Mia.

“Jeg har eksaminer i næste uge, men dem kører vi online. Censor sidder et sted, jeg sidder et andet og eleven et tredje. Så har jeg en IT-kvinde der følger med og når eleven bliver sendt udenfor døren, så bliver de smidt i et venterum. Det fungerer bare. Vi prøvede det i onsdags og jeg tænkte bare: Nårh ja, hvor svært kan det være?”, fortsætter hun.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer