En af de helt store årsager til Folkeskolens udfordringer med larm, ballade og dårlig stemning, samt mistrivsel blandt eleverne, kan ifølge Danmarks statsminister, Mette Frederiksen (S) sendes direkte retur til brugerne af Folkeskolen, når de ikke udviser tillid til eksempelvis lærerne. Respekt for autoriteterne i samfundet skal tilbage igen, mener statsministeren.

Da den socialdemokratiske statsminister Mette Frederiksen i sidste uge gæstede Fredericia og den tidligere Købmagergade Skole, blev der spurgt til Folkeskolen og de udfordringer, alle hører om i disse år. Hun var dog ikke helt enig i, at det generelt bare er politikernes skyld og der skal sendes flere midler til skolerne. Meget bunder i udviklingen og holdningen til skolen og lærerne gennem de sidste årtier. Hun købte derfor heller ikke problematikken omkring brugen af vikarer skulle være årsag til en dårligere skole.

– Vi har heldigvis mange læreruddannede i Danmark, og har ret god dækning på vores folkeskole, dog ikke alle steder. Jeg synes, det kommer meget an på, hvad det er en vikar skal gøre, hvis man skal ind og de facto være lærer, når man lige er blevet færdig med gymnasiet, så vil jeg jo langt hellere ligesom dig have en godt uddannet lærer. En lærer er jo en af de vigtigste figurer i ethvert samfund, sagde Frederiksen.

Forleden gæstede hun en skole i Sønderjylland. Her spurgte man om, hvad det vil sige at være en god klassekammerat. Deres svar var interessant.


– Jeg havde en meget interessant samtale i det sønderjyske for noget tid siden, hvor jeg besøgte en folkeskole, og sad blandt en fjerde klasse. Her spørger jeg dem, hvordan er man en god klassekamerat, hvordan er man en dårlig klassekamerat, og hvordan er man en god statsminister, hvordan er man en dårlig statsminister, og så spørger jeg dertil selvfølgelig også, hvordan er man en god lærer, og hvordan er man en dårlig lærer, fortalte Mette Frederiksen og tilføjede:

– Der sagde børnene til mig, man er en rigtig dårlig lærer, når nogle af børnene taler rigtig grimt om læreren, og læreren ikke siger stop. Det har jeg tænkt meget over siden. Jeg siger ikke, at alt var godt engang, men der var jo engang, hvor læreren var autoritet. Det var en autoritet ingen antastede, hverken forældre eller børn. Når læreren trådte ind i klassen, så blev der stille, man sad klar til sin undervisning, og forældrene havde som udgangspunkt, at det læreren ville gøre, det var det rigtige.

Det er dog ikke sort/hvid – der kan være brodne kar – også i Fredericia og i Fredericias historie. Det lægger statsministeren ikke skjul på.

– Så var der brodne kar, det har der sikkert også været på den her skole, og det skal vi selvfølgelig være opmærksomme på, men der er noget i det der med, når man er barn, at når man skal modtage undervisning, at der så er respekt omkring det, den voksende siger, og gør, sagde statsministeren, der også hører om emnet, når hun taler med børn sårbarhed og mistrivsel.

– Jeg har ofte lagt mærke til, når jeg taler med børn både om sårbarhed og mistrivsel, men også om skolen, så er det de rigtig tit peger på, at der er for meget larm, og at der er for meget uro. Nogle gange siger de faktisk også, at det er træls, at læreren kommer for sent, og det er ikke fordi, at jeg siger, at alle lærere kommer for sent, der kommer ingen generaliseringer fra mig, men jeg tror på, at der er noget i det her, slog Frederiksen fast, der mener, at vi bliver nødt til at gå tilbage til nogle af de helt gamle elementære dyder:

– Vi bliver nødt til på det her område at vende tilbage til noget, der var engang. Når underviseren træder ind, så skal der være ro, man skal være klar til undervisningen, man skal tale ordentlig til hinanden, og det er nødt til at være den voksne, der definerer spillereglerne i klassen, sagde Mette Frederiksen, der nuvel forstod spørgsmål fra salen, hvor der blev nikket, da statsministeren sagde:

– Så kan man have et elevråd selvfølgelig, og en god indragelse af forældrene, men når vi voksne bliver for utydelige og for usynlige i børnenes liv, så tror jeg faktisk ikke, at det er til gavn for børnene. Derfor er det du siger, det her som dit barnebarn oplever, kunne jeg også forestille mig, har at gøre med, at der er nogle, der ikke taler ordentligt.

Derfor er det respekten, der skal være på plads, ellers kommer det ikke til fungere, mente hun.

– Generelt tror jeg i virkeligheden, at det hænger sammen med, at vi bliver nødt til at have en respekt om vores autoriteter i samfundet, og det er ligegyldigt, om det er politimanden, om det er læreren, der træder ind i et klasselokale, eller om det er andre autoriteter. Der er andre, der har behov for nogle autoriteter, som vi kan have tillid til, og som der også er respekt omkring.