Fredericia AVISEN kunne for nyligt bringe en historie, hvor en række tidligere medarbejdere i plejefirmaet Sundplejen stod frem med deres historier. Det har skabt debat på de sociale medier, og flere medarbejdere har kontaktet Fredericia AVISEN og stillet sig uforstående overfor kritikken. Fredericia AVISEN besøgte derfor tre af de medarbejdere på behørig afstand i deres frokostpause til en snak om deres syn på sagen.

“Jeg startede her fordi jeg har fulgt det over længere tid. Jeg har ikke hørt hvordan det foregik, så jeg kom til samtale. Der blev beskrevet de ting jeg gerne selv vil have. Tid til borgerne, man kommer ned på borgerens niveau. Har borgere brug for en snak i stedet for noget andet, så gør vi det. Man møder borgere hvor de er. Det synes jeg er enormt vigtigt. 

Det er mennesker vi har med at gøre – og de skasts også have deres talerør. Os ude på gulvet er deres talerør”, fortæller Stine, imens Maja nikker og bakker op om det der bliver sagt.

“I forhold til hvordan det fungerer mellem kollegaerne, så er det et mega godt kollegialt selskab. Måden vi snakker på, handler på og sådan. Er man lidt bagud, så ringer man til en anden og spørger om man kan hjælpe. Planerne er så vi har tid til at hjælpe hinanden. Vi ser lederne og direktøren stort set hver dag. De er til stede, der er venlige og altid til rådighed. De svarer på alle spørgsmål, ingen spørgsmål er dumme. Der er ikke nogen der er mere værd en andre. Jeg har kun ros, jeg kan ikke sætte en finger på det. Har man alt for travlt, så kan man altid ringe til kontoret, så kommer der en løsning. Jeg kan ikke nikke genkendende til det der er blevet sagt”, slår Stine fast.

“Jeg er helt enig, du siger det hele”, lyder det med et grin fra Maja.

“Det er sådan på alle arbejdspladser, at der er gode og dårlige dage. Det kan man ikke komme udenom. I vores branche kan det være sådan, at der opstår noget akut, som vi ikke havde forudset. Det kan tage mere tid end planlagt, og det kan også i ny og næ give overarbejde. Men der er jeg også uforstående for kritikken, for jeg har ikke oplevet at vi bliver dunket oveni hovedet hvis der er overarbejde”, fortæller sygeplejersken Sheila.

Stine har været ansat hos Sundplejen i Haderslev før hun kom til Fredericia for at hjælpe til her i opstarten. “Jeg kommer fra Haderslev og har selv valgt, at jeg gerne ville arbejde her i Fredericia for at hjælpe til. For det er sådan vi har det i Sundplejen, vi hjælper hinanden. Jeg forventer, at der også er nogen i Fredericia der ville træde til i Haderslev, hvis der er behov for det. For vi er virkelig gode til at hjælpe hinanden – på alle måder”, forklarer hun.

“Jeg er meget overrasket over kritikken, for der har ikke været noget før, overhovedet. Jeg har slet ikke opfanget at der har været noget, så jeg er meget uforstående for de ting jeg så kunne læse i avisen”, fortæller Maja.

“Jeg har været en del inde over en stor del af personalet i mit job, og jeg kender også grundene til at mange af de der nu fremsætter kritik ikke længere er her. Man kan altid have forskellig forståelse af situationerne, men den udlægning de kommer med i avisen kan jeg overhovedet ikke forstå. Den er langt fra det syn på sagen jeg har”, fortæller Sheila.

“Jeg har været med til at fortælle når tingene har været galt. Jeg kan kun sige for mig selv, at det ikke er en hård tone jeg har stået for. Man kan være nødt til at tage tyrene ved hornene hvis noget ikke har været godt nok. Det er ikke noget der er sagt grimt, måske bestemt, men ikke grimt. Men det er også fagligt nødvendigt, for der er ting der ikke må ske igen”, fortsætter hun.

“Det kan godt være, at man er ufaglært, men vil man, så kan man også lære. Man er nødt til at levere toppen af poppen hver gang. Det er borgere og mennesker vi har med at gøre. Det med at tonen er hård, den kan jeg ikke spotte. Vi får så meget ros – og man er nødt til at kunne tackle den konstruktive kritik, for der er noget der ikke må ske”, supplerer Stine.

“Der er virkelig styr på tingene her. Det var der ikke på min tidligere arbejdsplads, der også var en privat leverandør af pleje. Der hvor jeg var tidligere var det meget flyvsk, der er det her dybt professionelt. Man føler sig virkelig værdsat her, det følte jeg ikke tidligere. Og kollegaskabet, som Stine talte om tidligere, det var ikke-eksisterende, men her har vi det rigtig godt”, fortæller Maja afslutningsvist.

Følg
Notikation om
guest
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kenny Nielsen
Kenny Nielsen
6 måneder siden

Jeg har arbejdet under råbe-Robert tidligere i et andet erhverv og kan bekræfte, at han generelt har følelserne siddende uden på tøjet. Kollegaer der bliver råbt af foran kunder og andet personale og efterfølgende svinet til på sociale medier på grund af mindre fejl. Arrogant og nedladende. Men altid flink og rar over for sin egen boss og vigtige kunder.
Hvis han kører samme stil hos sundplejen, kan jeg godt forstå, at nogen har følt sig trådt på. Ubehagelig person. Men hvad kan man næsten forvente sig af en mand som har solgt franske biler?

Jonas Jakobsen
Jonas Jakobsen
6 måneder siden
Svar til  Kenny Nielsen

Bakker 100% op om din kommentar omkring Hr. råbe-Robert.
Har også set hvordan han opfører sig fuldstændigt urimeligt overfor kollegaer og efterfølgende udstiller dem ved at bagtale og lyve omkring dem, for selv at komme til at fremstå godt.

Virkelig ubehagelig person!

Anonnym
Anonnym
6 måneder siden

HEJ ALLESAMMEN, JEG ER BORGER I SUND PLEJEN OG YDERST TILFREDS MED DEN SERVICE OG PERSONALE DER PASSER MIG TIL DAGLIG OG HAR HAFT SAMTALE MED BÅDE TINA OG ROBERT I SUND PLEJEN OG ALTID SNAKKET I GO RO OG ORDEN. MVH PHS