En gruppe tidligere medarbejdere hos Sundplejen har sendt et brev med deres syn på ansættelsesforholdene i virksomheden. Pressede køreplaner, manglende overtidsbetaling og psykisk dårligt arbejdsmiljø er blandt kritikpunkterne. I denne artikel kan du læse både medarbejdernes oplevelser samt direktørens syn på samme sag.

“Vi stiller os meget undrende over om Fredericia kommune vil tillade, at ansat personale ved Sundplejen ApS bliver truet med skriftlige advarsler, og opsigelser samt bortvisninger. Vi mener Sundplejen ApS læner sig op af brud på tavshedspligten i kraft af at der er blevet udstillet og bortvist personale, og derefter offentliggjort med navns nævnelse på Planday. Bilparkens GPS for flådestyring bliver på det groveste brugt til overvågning af personalets færden uden samtykke. Der er desværre valgt et firma hvor det psykisk arbejdsmiljø er ekstremt dårligt pga. trusler, opsigelser og bortvisninger samt ledelsens evt. brud på tavshedspligten. Af samme grund har 10–12 medarbejder opsagt deres stillinger, hvor af flere efterfølgende har sygemeldt sig”, indleder medarbejderne i et brev til Fredericia AVISEN. 

I dette brev er en række udtalelser fra nuværende og tidligere ansatte i Sundplejen, der ikke føler sig trygge ved at møde på arbejde. Fredericia AVISEN har fået lov til at bringe disse udtalelser, forudsat at medarbejderne er anonyme. Blandt andet skriver en medarbejder følgende:

“Jeg har det rigtig skidt med tonen på arbejdspladsen, jeg syntes den er hård og kompromisløs, jeg er helt på det rene med at der skal leveres en god standard i vores arbejde, men dette kan ikke gøres samtidig med at man har rygende travlt, og samtidig skal være der for borgerne. Jeg har de sidste par uger ligget søvnløs om natten, gået på arbejde med ondt i maven og hovedet, pga. Angst for at begå fejl, og da jeg så d 1/4 får en besked på planday om mangler i mit arbejde og en antagelse om at jeg ikke gider at gøre mit arbejde godt og bevist genere mine kollegaer, det var dråben. Jeg er som person enormt pligtopfyldende, men også en blød person der har nogle ting i rygsækken der gør at jeg derfor er gået ned med flaget. Efter samtale med lægen, har hun valgt at sygemelde mig”. 

Følelsen af at være presset helt i bund står denne medarbejder ikke alene med. En anden medarbejder har følgende oplevelse med Sundplejen:

“Jeg henvender mig til kontoret ved Sundplejen ApS op til flere gange og påtaler de problemstillinger der bla ligger i køreplanerne da jeg er nød til at tage borgerne selv, selvom det er 2 mands besøg for at kan nå ind til fyraften, da firmaet har meldt ud de ikke betaler overtid, fordi man ikke kan nå det, selv om besøgende ligger oveni hinanden, ledelsen lytter overhovedet ikke til sine frustrerede medarbejder og borgere er frustreret, de ringer ind på kontoret utallige gange fordi de har brug for hjælp, men telefonen bliver ikke taget. Så tænker jeg hvorfor lytter man så ikke på sine medarbejder. Man bliver slet ikke hørt. Jeg tuder og har ondt i maven hver gang jeg skal på job og vælger at sende min opsigelse og sygemelder mig i samråd med min læge”.

Det samme gør sig gældende for denne medarbejder: “Jeg fik ingen oplæring, hvis man lavede noget forkert, så var det vores egen skyld og ikke Sundplejens. De overfylder planerne og fjerner alt køretid, så man er tvungen til at køre for stærkt, eller kunne jeg ikke nå planen. Så siger de jeg er for langsom. Nej jeg har ydet den omsorg for borgerne de er visiteret til. De lytter ikke til ens forslag til ændringer. Jeg er gået ned med stress pga. dette og deres opførsel over for deres medarbejder. Forsøgte sammen med ledelsen og FOA at finde frem til en løsning, men der var jeg kørt fuldstændig ned og sendte herefter min opsigelse til Sundplejen ApS i samråd med Lægen”.

Har lovet mere end de kan holde

Det er ikke kun det psykiske og fysiske arbejdsmiljø der tilsyneladende er et problem hos Sundplejen ApS. Ovenstående historier fra nuværende og tidligere medarbejdere peger på, at der er alt for travlt. Fredericia AVISEN er i besiddelse af en mail fra direktør Robert Christiansen, hvori det fremgår, at man ikke betaler overarbejde, hvis ikke det er begrundet. Det er dog også sådan, at en række medarbejdere har oplevet, at de timer de er blevet lovet ikke kunne gives alligevel. 

“Under ansættelsessamtalen ved Sundplejen ApS, blev jeg ansat med start d.29/3/2020. Men ser så på min vagtplan at de har givet mig mindre timer en de aftalte 37 timer. Skriver til Sundplejen ApS og svaret var at de ikke kan give mig de timer alligevel pga. de ikke havde borgere nok til det, og tilbyder mig 32 timer. Ville lige vende det på hjemmefronten og at det må jeg så tage de timer der kan blive. Direktøren skriver så til mig at de vil møde op på min bopæl for de ville jeg skulle skrive under på det nu. Pludselig stod de foran min hoveddør og ville have min underskrift. Følte mig en del presset til at skrive under. Efterfølgende har jeg så sagt op og blev sygemeldt i de 14 dages opsigelse med stress. Alt for meget rod i det firma”, skriver en medarbejder i brevet til Fredericia AVISEN.

Dette bakkes op af en anden medarbejder: “Direktøren kontakter mig 10 dage før min start hos Sundplejen ApS. Fortæller han ikke kan give de ønskede timer alligevel som der er lavet kontrakt på, men mindre og skriver, hvis jeg acceptere dette sender han en ny kontrakt. Hvis ikke, ville jeg blive opsagt fra min stilling ved Sundplejen ApS. Jeg sender svar tilbage med spørgsmål og krav inden jeg accepterede dette. Modtager aldrig noget svar tilbage, og sender derfor en ny mail, hvor i jeg takker nej til hans ” tilbud ” får derefter en bekræftelse på ” min opsigelse ”. Svare ikke da jeg havde FOA med indover og lige skulle afvente. Dagen efter modtager jeg ny mail, hvor Direktøren beskylder mig på det groveste for at skabe uro og bagtalelse af firmaet”.

Direktør: Jeg kan godt stå på mål for det vi gør

Fredericia AVISEN har forholdt direktør Robert Christiansen for den kritik der er fremsat ovenfor her.

“Det synes jeg du skal tale med FOA omkring. Det at blive talt hårdt til er en individuel vurdering. Men der er flere herude end der er sagt op – og dem der er her er glade. Uanset hvad man skriver, så er det modtageren der skal vurdere hvordan tonen er. Jeg kan godt stå på mål for det vi gør – og jeg, at medarbejderne der er her er glade. Jeg har ikke noget at skjule eller noget at være nervøs for.”, indleder Robert Christiansen.

“Det er kommunen der visiterer hvor meget tid der er ved borgere, det er ikke os. Vi planlægger at anvende alt den visiterede tid ved borgere. Det er ikke sket tidligere, hvor man måske har planlagt halvdelen af den visiterede tid. Nu får borgerne det de rent faktisk har krav på. Det er borgerne vi passer på – og de har krav på at få det de betaler for”, fortsætter han, med henvisning til kritikken af de pressede køreplaner.

“I forhold til overarbejde kører man på overenskomsten i et 16 ugers interval. Arbejdstiden den ene dag kan godt være højere, hvis den så er lavere en anden dag. Vi godkender overarbejde når det er begrundet. Begrunder man det ikke, så kan man ikke godkende det. Det er fordi vi skal dokumentere overfor kommunen, at en borger har brug for mere hjælp end visiteret – for ellers får vi ikke betaling. Så vi skal have dokumentation. Vi har ikke noget imod at betale overarbejde, så længe det er begrundet”, slår han fast.

“Både vi og FOA har en aftale om, at så snart det her Corona er slut, så kommer FOA herud og tager en snak med medarbejderne, så vi kan lave en lokalaftale. For det er fælles interesse. FOA har været inde over en del af de her ting, og mig bekendt har de også været uforstående overfor en række ting fra medarbejderne. Men om der har været medarbejdere der er kommet ind i Sundplejen for at skabe problemer skal jeg lade være usagt, men jeg tænker at nogen har haft to roller”, lyder det afslutningsvist.

Følg
Notikation om
guest
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Stine
Stine
6 måneder siden

Jeg undre mig over de står anonymt frem, den arbejdsplads der beskrives her, er absolut ikke den virkelige arbejdsplads. Jeg kan slet ikke nikke genkendelse til det der skrives her. Tvært imod. Alle er ens, alle hjælper alle og vi ønsker kun gode faglige og kompetente hjælper.
Bestyrelsen i firmaet er altid søde, imødekommende og griber ind hvis der er grund til at Ingribe.
Jeg synes det er groft at fremstille firmaet uden at have 100% hold i faktaene.
Jeg står meget gerne frem, for at forklare virkeligheden.

Jonas Jakobsen
Jonas Jakobsen
6 måneder siden
Svar til  Stine

Det er nok meget naturligt at være anonym i sådan en sag hvis man ovenikøbet er blevet sygemeldt pga. de dårlige arbejdsvilkår. At så mange ansatte i virksomheden er blevet afskediget på så kort tid er absolut ikke normalt…. det er jo idag næsten halvdelen af den oprindelige medarbejderstab!

Så jeg synes egentlig også det er groft af dig, at beskylde de medarbejdere i artiklen for ikke at have hold i faktaene i deres sag. Du kan jo kun kan udtale dig om din egen oplevelser i virksomheden.

Jeg har desuden selv set mange af beviserne mod sundplejen i denne artikel, og ved at der er 100% hold i dem!