Forside Danmark McDonald’s vil demokratisere vegetarmåltidet

McDonald’s vil demokratisere vegetarmåltidet

DEL
Foto: Patrick Viborg Andersen, Fredericia AVISEN

Som det eneste land i verden tilbyder McDonald’s i Danmark fra i dag en vegetarburger i det såkaldte coinoffer segment. I forvejen køber omkring 30.000 gæster en af de to nuværende vegetarburgere om måneden, men mens de koster omkring 30 og 55 kroner, så koster den nye Veggie Jr. kun 15 kroner. 

Dermed retter den sig især mod de helt unge gæster, der ofte køber en cheeseburger eller en tasty cheeseburger i prislejet mellem 10-20 kroner. Sidste år viste en Gallup undersøgelse, at hver tiende unge mellem 18-35 år betegner sig selv som deltidsvegetar – også kaldet fleksitar. 

-Vi forventer derfor, at Veggie Jr. især blandt de unge vil blive ret populær, da vi kan se, at de efterspørger alternativer til oksekødet. De unge i dag går op i klima og sundhed, og så går de – i lighed med alle os andre – også op i smag og pris. Vi synes, at vi med Veggie Jr opfylder alle de krav, ogmed 88 restauranter i forskellige egne af landet – og næsten 200.000 daglige gæster – har vi nu muligheden for at demokratisere det vegetariske alternativ. Rigtigt mange af vores helt unge gæster køber ikke vores store menuer, men går efter den hurtige, lille snack til at tage med. Nu har de for første gang muligheden for at vælge et vegetarisk alternativ, som koster halvt så meget som vores andre vegetarburgere, siger Mads Friis, kommerciel direktør, McDonald’s i Danmark.

Skal også smage godt

Den nye burger. Foto: McDonald’s Danmark

Udfordringen med at skabe en god vegetar-variant af den klassiske burger er først og fremmest at finde et vegetarisk alternativ til bøffen, der både har en smag og konsistens, der gør den egnet til at blive centrum i en McDonald´s burger. Alternativet i Veggie Jr. er den samme som i de øvrige vegetarburgere, og er resultatet af et større udviklingsarbejde; en vegetarisk bøf, som primært består af Quinoa, rød peberfrugt og krydderier.

-Vi vil ikke sætte noget på menuen, som ikke kan leve op til de krav, både vi og vores gæster stiller til den gode og kendte McDonald´s smag. Det er ikke nok at have et grønt alternativ, for selvfølgelig skal en vegetarburger også smage godt. Quinoa er godt og mættende, det får en god sprødhed, når det bliver stegt og med indslaget af rød peberfrugt, synes vi, at vi har ramt rigtigt og skabt endnu en velsmagende McDonald´s burger, som forhåbentligt finder et publikum hos de unge, som af mange forskellige grunde søger efter alternativer til oksekødet, siger Mads Friis.

Om McDonald’s i Danmark 

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede på Vesterbrogade i 1981. McDonald’s i Danmark har i dag 88 restauranter, der ejes og drives af i alt 21 danske franchisetagere. Kæden har ca. 4700 medarbejdere og serverer hver dag omkring 190.000 måltider til danskerne. McDonald’s i Danmark har overenskomst med 3F og har inden for de senere år vundet Great Place to Works pris for Danmarks bedste arbejdsplads tre år i streg.

https://www.facebook.com/Jysk-Service-ApS-445120938834572/
DEL