Det er en speciel situation for alle. Det gælder ikke mindst landets undervisere, og en af dem er Majbritt Østergaard Thuesen, der er underviser på Social- og Sundhedsskolen. Hun fortæller til Fredericia AVISEN, hvordan hendes hverdag er fra hjemmekontoret.

Majbritts elever er netop blevet sat i gang med en innovationsopgave. Der er derfor tid til et lille pusterum, som bruges på at tale med Fredericia AVISEN om, hvordan eleverne har tacklet onlineundervisningen.

”Det er forskelligt alt efter målgruppen. De helt unge, som tager studentereksamen samtidig, er glade for det med at være online. For dem er fællesskab også online, så de er glade for det med onlineundervisning. Vi har været samlet i teams, hvor de har været på. Jeg har gennemgået et oplæg, opgaver eller andet og de kan stille spørgsmål undervejs,” indleder Majbritt og fortsætter:

”I fællesskab har de skullet lave opgaver, og det med at være sammen, når man kun er det i anførselstegn, det er rart for dem i mangel af den fysiske kontakt, hvor de er sammen. Så det synes de er dejligt. Der har de været gode til at bruge de medier de plejer som Messenger, FaceTime og Google Meet.”

På SOSU-skolen er en bred aldersgruppe. Der er både de yngre, men der er også elever, som er i alderen, hvor de har børn, og de hører til dem, der har svært ved det.

”De frustrerede er dem, der ikke synes IT fungerer for dem, og dem, som har børn derhjemme, og måske er alene med dem. Jeg synes, at de er gode til at tage sig af hinanden og laver aftaler for, når de skal lave noget sammen. De er aktive, når vi skriver dem til dem, at de skal være online,” forklarer Majbritt.

Sådan ser det ud, når Majbritt “mødes” med hendes elever. (Foto: Privat)

Hvordan er en arbejdsdag for dig i den her situation, hvor du jo ikke møder ind på lærerværelset tidligt om morgenen?

”Jeg starter ud med at åbne pc’en klokken 08:00 og forholder mig til om der er meddelelser fra ledelsen. Normalt er undervisningsstart 08:15. Jeg har aftalt med holdet jeg har, at jeg skriver på Elevshare, hvad planen er for dagen. Det kan være, at vi mødes 08:15 eller 09:00, fordi så kan de lave en opgave eller se en film inden vi mødes. Vi er online sammen, hvor jeg deler et oplæg, og så er vi på i halvanden time og efterfølgende går vi fra hinanden. I det tidspunkt, hvor de laver noget, kan det være de mailer eller ringer til mig,” siger Majbritt og fortsætter:

”Jeg forsøger at forbedrede mig til næste undervisning undervejs så jeg har en hårdere arbejdsdag, fordi jeg ikke altid får særlig mange pauser og jeg ikke altid er færdig klokken 16:00. Der er ting, som tager tid, og der er noget med at formidle det på den måde.”

”Det er en anderledes dag, og det sværeste er at kigge i en skærm i løbet af dagen, i forhold til hvad jeg gør i klasserummet. Det handler om, når man skal online og tale med dem, så er det via pc’en. Jeg er træt, når dagen er omme, men omvendt er der ting, som giver god mening, hvor jeg tænker det er andre ting vi får i spil og alle er samarbejdsvillige,” fortsætter Majbritt.

I forhold til et nødberedskab er det i spil, at elever fra SOSU-skolen kan melde sig, men det er ikke noget Majbritt har talt med hendes elever om.

”De af mine kollegaer, der har, har aftalt nærmere med arbejdsgiveren, men jeg har ikke oplevet det som noget problem. Vi taler om, at der kan være nogle måske vil have behov for at beholde eleverne derude lidt længere, men det har ikke været aktuelt endnu,” siger Majbritt.

På SOSU-skolen er der hold, som efter planen skal komme retur på skolen efter påske, da deres praktik er overstået til den tid. Med den nuværende situation i Danmark er det ikke sikkert, at de pågældende elever kan møde ind på skolen og i den forbindelse har Social- og Sundhedsskolen sendt brev ud til alle de berørte elever om hvordan onlineundervisning foregår.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer