Godt 1500 fredericianere kan have sikret sig en kalender fra Bykalenderen. Det skulle være et projekt, der støttede gode sager, gav kunderne ekstraordinære oplevelser og i sidste ende gav de medvirkende virksomheder værdi. Men det er endt med det modsatte på flere parametre.

Fredericia AVISEN har været i dialog med flere lokale virksomheder, der føler sig direkte snydt, selvom de godt ved, at det måske er juridisk gangbart. Virksomheden bag Bykalenderen forstår ikke kritikken, og fortæller selv, at de havde gjort opmærksom på, hvor meget man kunne risikere at give, når man gik med.

Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Hos Kop & Kande i Midtpunktet erkender man, at man skulle have læst det med småt, men:

“Vi gik med fordi, at det lød som en god ide med et godt formål. Vi kunne hjælpe Mødrehjælpen, støtte op om Fredericia med en kalender, samt vise sammenholdet mellem byens butikker. Vi tog en dialog med Bykalenderen, og det var slet ikke det antal, som vi møder lige nu, vi fik præsenteret. Jeg ærger mig over, at vi ikke læste det med småt og gik lidt grundigere til værks. Vi har været naive, og fået en lærestreg. Det værste er dog, at vi nu fremstår uprofessionelle overfor kunder,” siger Lise Møller og fortsætter:

“Vi er slet ikke klædt på til at modtage det antal kunder, der kommer og i en fortsat travl tid, har det skabt et unødvendigt kaos for alle parter, at gode kunder skal ind og vide, at vi ikke har produktet, som de er blevet lovet lige nu. Det er ikke godt. De skal måske stå i kø, og så bliver de skuffet og skal komme igen. Det der skulle være en god oplevelse, bliver i stedet en dårlig oplevelse. Det er virkelig surt for alle. Det har også fået økonomiske konsekvenser, som vi ikke havde forudset. Det værste er dog helt sikkert, at det er gået ud over de kunder, der går forgæves. De har købt et kalenderprodukt, der ikke lever op til det, de fortjener.”

Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Hos Kurt’s Kaffebar havde man ikke forventet, at der ville være tale om et så stort antal af låger med deres gave på, og havde man vidst det, var man aldrig gået med.

“Der kom en sælger ind, og vi havde travlt. Det er ingen undskyldning for min beslutning, men jeg havde på ingen måde fået forståelse af, at der var gevinst på alle kalendere. Så havde jeg aldrig doneret så meget. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg skulle af med så mange boller og kopper kaffe. Vi er vant til at støtte med småt til forskellige foreninger, der kommer forbi, spejdere og så videre – indenfor rimelighedens grænser, men jeg havde på ingen måde opfattet, at det var sådan her skruet sammen. Jeg føler mig snydt, og kan samtidig slet ikke følge med, hvilket giver mine loyale kunder en dårlig oplevelse, som en bolle med kaffe slet ikke skal være. Det skal være en nydelse, et frirum i en travl hverdag og en hyggelig oplevelse. Selvom vi har bagt i døgndrift, har vi slet ikke kunnet følge med. Det er jeg virkelig ked af. Jeg føler mig bondefanget,” siger Ismail Ulusoy fra Kurt’s Kaffebar.

Kurt’s Kaffebar gav tilsagn om en bolle med en kop kaffe, men i kalenderen har de givet hundredevis af boller og valgfri kaffe fra det store menukort. Fredericia Kalenderen har givet kaffebaren en meget uønsket storm på de sociale medier, hvor man har forsøgt at forklare sine kunder, hvorfor man ikke kan følge med i weekenderne.

“Det er så ærgerligt. Der er ingen hos os, der ønsker at skuffe vores kunder, og der er ingen, der vil løbe fra det, vi lover. Men vi har simpelthen ikke kunnet følge med, og derfor måtte vi begrænse udleveringen til mandag – torsdag, hvilket fik nogle til at ytre sig negativt om os. På den ene side kan jeg godt forstå dem, men vi lagde os fladt ned og fortalte, hvad der var sket, og samtidig, at vi var kede af de udfordringer, som det gav og giver vores gæster,” fortæller Ismail.

Denne undren, skuffelse og dyre kendsgerning går igen hos flere af de medvirkende virksomheder, som Fredericia AVISEN har talt med. De undrer sig samtidig over, at kalenderen ikke er nummeret, og at der kan være “gevinst” på hver låge.

Nicole M. Christiansen, Hårværk. (Foto: Maj-Britt Andreassen/Fredericia AVISEN)

Hos Hårværk sover man dårligt i denne tid. Frisørsalonen har sat sig på lågen i dag, og frygter det værste.

“Jeg gik med i det, fordi det var en god sag. Det var genialt at lave sådan en kalender for virksomhederne i byen. Vi vil alle gerne støtte op om Fredericia. Jeg troede, at der var tale om 200 kalendere. Jeg tænkte fint, og forventede, at mine leverandører ville være med. Hvis jeg skal give det, jeg har lovet nu, kan jeg regne ud, at det vil koste omkring 120.000 kroner,” fortæller Nicole fra Hårværk og fortsætter:

“Jeg har lyst til at give alle mine kunder en god oplevelse, og jeg har produkter liggende til 300 mennesker, og hvis der kommer 600, så er jeg på røven, og jeg ønsker på ingen måde at give nogen en dårlig oplevelse. Jeg er virkelig i vildrede, og oprigtig ked af det. Det her kan lægge virksomheder ned, som bare vil Fredericia det bedste. Jeg havde regnet ud, hvad det vil koste mig at have 200 produkter hjemme, men jeg havde ingen anelse om, at omfanget kunne være så stort. Jeg er ikke med i Fredericia Shopping, så jeg har ikke læst noget med småt, jeg har ikke skrevet under på noget, jeg har hørt alt mundligt, med undtagelse af en messenger-besked, hvor de har skrevet, at alt var okay.”

Havde du ikke mistanke om noget?

“Nej, de sagde flere gange, at de forventede, at jeg skulle af med max 200 produkter, og gik det vildt for sig, 300. Jeg kan godt se nu, hvor jeg her til aften finder den eneste korrespondance*, jeg har med dem på skrift, at de skriver, at der kan sælges mellem 1000-1500 kalenderen, og der vil blive trykt 2000 kalenderen i 2019, og i dette tilfælde kunne jeg forvente at få mellem 500-600 gæster fra dem. Men havde jeg med baggrund i den mundtlige korrespondance ikke set det sådan. Jeg skulle dog have set mig for, så jeg er meget ked af det,” siger Nicole.

Ser man kalenderen kan man få alt fra boller, kaffe, brunch, isenkram til rabatsatser, men for mange af virksomhederne gør det sig gældende, at de troede, der var tale om et fåtal af låger, der ville indholde deres “gevinst”. For at sætte tal på det, så er f.eks. 1000 låger med brunch hos Cafe Mums hele 109.000 tusinde kroner i salgspris.

Hos Cafe Mums troede man alt var okay, da man læste en mail fra de handlendes forening: Fredericia Shopping. Annette Dal troede tilmed, at der var tale om en enkelt brunch i gave:

“Jeg fik en mail fra Fredericia Shopping, hvor jeg læste om Fredericia Kalenderen. Jeg tænkte faktisk bare, at det måtte være vores tur til at bidrage til fælleskabet i foreningen. Efter dialogen med Bykalenderen, var det absolut heller ikke min opfattelse, at der skulle komme så mange med kalenderlåger, som der faktisk er gjort. Det havde jeg aldrig forestillet mig. Jeg troede, jeg sagde ja til en enkelt brunch, og så støttede vi et godt formål,” fortæller Annette Dal fra Cafe Mums og fortsætter:

“Havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, så var vi aldrig gået med, men jeg troede kun det bedste, fordi mailen kom fra Shopping. Hvis jeg nu skal af med 1500 gange brunch, så havde jeg havde jeg helt ærligt hellere støttet Julehjælpen, Red Barnet og så videre.”

urbania
Foto: Thomas Lægaard – Fredericia AVISEN

“Jeg tænkte, at det var en god ide, men vi gjorde os nogle tanker, og kunne se et problem, hvis flere hundrede kom, så vi begrænsede det til, at man kunne indløse lågen mellem mandag og torsdag. Vi donerede et måltid mad pr. låge. Jeg var klar over, at det gjalt alle låger. Jeg synes, at de var gode til at sælge sagen, jeg fik kalenderen præsenteret fysisk, og jeg kunne godt se, at der var mange med i Horsens f.eks. Der var stor variation fra den bedste til dårlige låge. Vi har ikke rigtig mærket det endnu. Men 1500 låger med måltid mad, vil være mange penge for vores boder. Kalenderen er set i bakspejlet nok for succesfuld, man får meget for 200 kroner, men vi havde som sagt gjort os beregningen og tænkt worst-case-scenario på den,” fortæller Brian Løkkegaard fra Urbania Streetfood.

Mailen fra Fredericia Shopping

Den 15. maj 2019 sendte Fredericias Shopping en mail ud til medlemmerne, hvor de kort skrev:

“Kære medlemmer

Fredericia får i år vores helt egen julekalender, lavet af Bykalender.dk. Her er lidt info omkring kalenderen, som kommer til salg inden december 2019. Se vedhæftede og læs om kalenderen herunder.”

Herefter var Bykalenderens tekst kopieret ind, der stod:

“Vi tilbyder ekstra trafik til din butik/virksomhed i december/januar. Vi søger et godt mix af butikker, oplevelsessteder og restauranter/caféer

– Det er gratis markedsføring.

Fredericiakalenderen er kort fortalt en familiejulekalender, der primært henvender sig til voksne.

Kalenderen er en alternativ måde at bidrage til ekstra hygge og forkælelse til dig, din familie og dine venner, hvor der samtidig støttes op om et stærkt lokalt handelsliv blandt små og store virksomheder.

Kalenderen støtter naturligvis også et lokalt velgørende formål med et fast beløb for hver solgt kalender. I 2018 støttede vi således lokale organisationer med mere end 430.000 kr. i 6 byer.

Der er 24 låger, hvoraf 20 er en gave og 4 er adventskonkurrencer. Adventskonkurrencerne indeholder en værdi af min. 5.000 kr. Der kan være én eller flere vindere i konkurrencerne. Ved samtlige låger møder kunden op i den lokale butik/virksomhed med kalenderlågen og på denne måde deltager i konkurrence eller afhenter en gave.

For jer som butik/virksomhed betyder kalenderen større kundestrøm. I får mulighed for mersalg her og nu og ekstra salg op til jul eller i det nye år, samt yde en ekstra fantastisk kundeservice for eksisterende eller nye kunder/kundegrupper. 

Julekalenderen bliver en anderledes oplevelse for kunden, da de køber kalenderen for 200 kr., men får gaver for 2-3.000 kr., hvis alle gaver hentes (endnu mere, hvis man er så heldig at vinde en adventskonkurrence). Det er altså ikke en rabatkalender, hvor kunden får gavekort eller lign., og kunden skal altså kun af med flere penge, når de bliver fristet nu hvor de er kommet ind i jeres butik hvor I yder den gode kundeservice.

Pladsen i kalenderen er gratis for jer. Jeres investering ligger i selve gaven som I vælger skal være i lågen til alle de kunder som kommer ind i jeres butik med en kalenderlåge. Typisk, kan gaven fås gratis/billigere hos leverandører. Udover selve gaven kan det være en fordel med rabat på nogle tilkøbsprodukter eller varesortimenter, som også vil stå på lågen, så kunden er klar over det inden de besøger jer.

Sidste år blev der solgt mellem 1.700 og 2.000 julekalendere i hver af de nye byer, der var med og afhentningsprocenten lå på 40-60 %, hvor størstedelen der købte kalenderen var kvinder.

På baggrund af det forventer vi et salg på mellem 1.000 – 1.500 stk i Fredericia. Der vil blive trykt 2.000 Fredericiakalendere i 2019.

Horsens var en af de 6 byer kalenderen var i sidste år. I kan læse mere på www.horsenskalenderen.dk.

I år udvides projektet til 16 byer bl.a. Fredericia, Kolding, Vejle, Esbjerg, Randers, Odense og København.

Meld gerne tilbage for spørgsmål eller ved deltagelse.

Vi er glade for at Fredericia Shopping bakker godt op omkring det lokale samarbejde og håber mange af jer også ser positivt på dette nye tiltag for Fredericia. 

Deadline for tilkendegivelse af deltagelse er 31.05. Tekst og gave kan afklares inden 19.06, men gerne før 🙂 

Med venlig hilsen

Niclas og Kenneth

Fredericiakalenderen”

Ole Mortensen. MIAMI|TØJeksperten. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

De mange gange gratis i denne mail fik også flere af de implicerede virksomheder til at tænke, at alt var i fineste orden, og de både var med til at brande deres virksomhed, byen, og i sidste ende give igen til en god sag. Hos Fredericia Shopping er man meget ked af, det der er sket.

Fredericia Shopping sendte en mail den 15. maj, hvor man formidler et tilbud til medlemmerne. Flere medlemmer opfatter denne mail, som en blåstempling af et kalenderprojektet, hvordan ser du denne mail?

“Jeg ser den sådan, at det er en opfordring og en mulighed for at deltage i en Fredericia Kalender, en julekalender uden at vi har noget med det at gøre. Det var ment som en god ide til vores medlemmer,” siger Fredericia Shoppings Formand, Ole Mortensen til Fredericia AVISEN.

Fredericia-Kalenderen-samarbejdet skulle have været en god ide, men er endt som et mareridt for flere af jeres medlemmer, hvordan ser du forløbet og sagen?

“Jeg blev først kontaktet i går, og i dag skulle vi have mødtes i bestyrelsen, men det har vi ikke haft tid til. Vi har været med til at blåstemple det, så vi skal finde ud af, hvad der er op og ned.”

Kan du forstå, hvis nogle af dine medlemmer føler sig snydt?

“Jeg fik selv tilbudet for at gå med i kalenderen, men jeg tænkte, at hvis der f.eks. kom 200 mennesker med kalenderlåger, så var det 20.000 kroner, det kostede os at forære en gave væk, men jeg forstår til fulde deres frustationer nu, og havde jeg selv forstået det som mange af mine medlemmer har, så havde jeg aldrig accepteret, at det blev sendt videre. Det er ikke sjovt at skulle forære tingene væk, og samtidig give mange kunder en dårlig oplevelse,” siger Ole Mortensen

Jeres medlemmer har tabt mange penge i en tid, hvor de lokale butikker kæmper for at overleve, hvordan vil I sikre fremadrettet, at sådanne mails og samarbejder bliver kontrolleret fra A til Z?

“Kalenderen har været i bestyrelsen, inden den mail blev rundsendt, og vi har ikke set faldgrupperne i den. Det er klart, at vi skal være langt dygtigere, når der formidles noget gennem os, så må det ikke koste vores medlemmer penge på denne måde. Det vil vi lægge en strategi for, så alle scenarier er gennemtænkt. Jeg er virkelig ked af det på deres vegne, at noget, der skulle være en succes for vores by, bliver en kæmpe udgift for vores butikker”.

Iværksætterne bag Bykalenderen forstår ikke kritikken

“Vi sælger kalenderen på den samme tale, som i teksten til cityforeningen. Aftalerne er lukket skriftligt. Vi har ikke nævnt 200 eller 300 låger, vi har et datagrundlag fra sidste år, hvor vi viser, at ca. 50-60 procent indløser en låge,” siger Niclas Møller fra Bykalenderen.

Har I mundtligt sagt, at f.eks. en vinhandler, så skal af med 750 flasker vin?

“Ja, det har vi. Vi har nævnt, at det er 50 procent. Derudover, hvis du tager en vinhandler, så køber han måske vinen ind til 20-25 kr., og får god markedsføring, når kunderne kommer direkte ned i hans butik. Vi er et markedsføringsprodukt. Det er faktisk et større problem for os, når vores samarbejdspartnere ikke har varerne hjemme, og vores kunder bliver sure. Antallet af besøgende til butikken er vores værdipunkt, altså den højeste værdi, vi kan levere til butikkerne. Det slår vi meget højt på,” svarer Niclas Møller.

Er det også sådan i andre byer, at man får så flotte produkter til en kalender til 200 kroner?

“Vi gør det klart for dem, at det kan koste det antal produkter. Det er altid tilfældet, at det er gode produkter. Vi er ikke et salgsprodukt, nogle kan have misforstået det, og tror, at de skal deltage i det for at tjene penge på det. Det skal de ikke. Disse penge her skal betragtes som markedsføringskroner. Det er billig markedsføring. Det er ikke bare en avisannonce, det er markedsføring, hvor du får kunderne ind i butikken. Det er et helt andet værdigrundlag. De kan f.eks. give en æske chokolade eller lignende, hvis det ikke skal blive for dyrt.”

Kalenderen er ikke nummeret, hvordan sikrer I jer, at det ikke er flere i omløb eller, at nogen får en fiks ide?

“Jeg må være dig svar skyldig. Det kan man ikke sikre 100 procent, men sådan er det vel også med mange andre ting, som f.eks. tøjmærker”.

I skriver I jeres materiale, at I støtter f.eks. Mødrehjælpen i Fredericia, hvor stor en procentdel af dette kalendersalg går til dem?

“Jeg kan ikke svare for Fredericia. Det er individuelt. Det er min kollega, der har lavet denne aftale i Fredericia,” siger Niclas Møller.

I skriver på jeres hjemmeside, at I leverer 430.000 kroner ud til velgørende formål i danske byer, hvordan kommer I frem til dette tal?

“Det er forskelligt. Lad os tage Vejle, det er min by. Der er det en 10 pr. solgt kalender, der går til et velgørende formål. Virkeligheden i Vejle er dog, at foreningen her får lidt mere end det, for de er også med til at sælge den, hvorfor de får en højere sats for foreningsarbejdet. Vi er dog ikke et velgørenhedsprojekt. Vi er et markedsføringsprodukt, der leverer fysisk trafik ind i butikker,” fortæller Niclas Møller.

Gør det indtryk på dig, at så mange virksomheder føler, at de er blevet snydt?

“Det gør det, og jeg vil rigtig gerne tale med dem alle, og finde ud af, hvor kæden er hoppet af. For utilfredsheden skal aldrig være tilfældet. Vi lever af en lukket cirkel af gode oplevelser, når vi har en kunde, der køber en kalender, får de et smil på læben og går ned i butikken med et smil på læben, hvilket gør det lettere for butikken at lave mersalg. Butikken skal også levere et smil på læben, for hvis de ikke gør det, får vi ikke den gode oplevelse tilbage, for så har vi ikke den lukkede cirkel.”

Niclas Møller bliver suppleret af sin makker, Kenneth Kristensen, der siger:

“Jeg er sindsyg ked af, at de har misforstået det. Konceptet er, at kalenderen skal styrke det lokale handelsliv. Vi er i 18 byer ud over Fredericia. Fredericia er en af de byer, der har solgt det laveste antal kalenderen. Vi har ikke sagt andet end, det der står i mailen. Nogle afhentningssatser er højere og nogle er lavere. Vi er altid blevet taget godt imod i Fredericia, så vi forstår ikke kritikken. Det kan også bare betyde, at kunderne i Fredericia bakker meget op om deres butikker. Det er nogle data, vi samler ind nu for byen,” supplerer Kenneth Kristensen fra Bykalenderen.

Bykalenderen markedsfører sig således på sin hjemmeside:

En Bykalender er en fysisk julekalender fyldt med gaver, konkurrencer og overraskelser fra udvalgte virksomheder i dit lokalområde. Kalenderlågerne fungerer som gavebeviser, der skal afrives og indløses hos de deltagende forretninger. Oplevelsen kan sammenlignes med en moderne pakkekalender, hvor du tager ud i byen og får dine gaver. Julekalenderen spreder julestemning og indbyder til unikke oplevelser i hyggeligt selskab.

Alle eksemplarer af en Bykalender indeholder attraktive gaver. Der er ikke tale om rabatter eller købsbetingede tilbud. Når kalenderen er købt, er resten gratis. Værdien af gaverne overstiger langt prisen for din Bykalender! Lågerne kan eksempelvis indeholde noget lækkert at spise eller drikke, et skønt produkt, gratis museumsbesøg eller billetter til sportsbegivenheder. De fleste låger har lang indløsningstid, så du får ikke julestress.

En Bykalender indeholder også konkurrencer, hvor du kan vinde flotte præmier fra et udvalg af byens forretninger. Sidst men ikke mindst, så støtter din Bykalender også en række lokale, velgørende formål med et fast beløb for hver solgt Bykalender. I 2018 bidrog vi til at lokale idrætsorganisationer, foreninger, skoleklasser mm. fik tilført mere end 430.000 kroner.

BYKALENDERS HISTORIE

I 2017 så en ny julekalender dagens lys i Aarhus. Kalenderen fik navnet Aarhuskalenderen. Ambitionen var at udgive en nytænkende og lokalt funderet julekalender, som matchede byens virksomheder med byens indbyggere til gavn for begge parter. Desuden var det en grundlæggende forudsætning at støtte en lokal velgørende organisation

Allerede året efter blev Bykalender-konceptet udbredt til 6 byer i Danmark. Lokale ildsjæle etablerede således også en Bykalender i Aalborg, Silkeborg, Horsens, Herning og Viborg. Overalt blev julekalenderne positivt modtaget af såvel forbrugere som de deltagende samarbejdspartnere inden for detailhandel, idrætsklubber, museer osv. Eventyret tager fart, og i år 2019 udkommer der en Bykalender i 19 byer i Danmark.

*Korrespondancen mellem Hårværk og Bykalenderen

www.lecture.dk
Følg
Notikation om
guest
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Bent mejlby Ottosen
Bent mejlby Ottosen
11 måneder siden

Jeg er dælme glad for jeg ikk støttede op omkring det fupfirma

Ulla R
Ulla R
11 måneder siden

Citat: “Der er det en 10 pr. solgt kalender, der går til et velgørende formål.”
Selv efter produktionsomkostninger er der så rigeligt til løn til idémagerne!
Virker usmageligt……